Tänker ni något kring drivmedelspriserna och kostnaderna kring båten. För mig är det inte så mycket kring själva drivmedlet till båten, har en 40hk 4-takt som drar väldigt lite. Kör ju inte så mycket, transport och sen elmotor. Mer kostnader kring trailandet av båten. Jag åker alltid till Norrland eller Norge på sommaren blir väl 200 mil totalt med 0.9 i snitt med båten bak vilket ändå är rätt bra. Diesel, som idag ligger på närmare 25 kr per liter. Personligen så kör jag på som vanligt till i alla fall 30 spänn litern. Trodde dock inte vi skulle komma dit så fort. Nu för tiden får man i alla fall ta i beaktande att det kostar en slant att åka långt. Kompenserar också med att jag nästan aldrig använder bilen i veckorna då jag jobbar hemma eller mot förmodan cyklar till kontoret 15 min bort.
Jag prioriterar fisket väldigt högt. Dock har jag väl egentligen inget behov av båten då jag mest använder kajaken så efter årets Norrlands resa kommer jag nog avyttra den. Hade sålt den i höstas men ångrade mig, får vi se om jag klarar det i år.
Båtförsäljningen har ju varit enorm senaste pandemi åren. Stora båtar med stora motorer som drar mycket. Vad tror ni kommer det ge utslag framöver?
Man kan väl också säga att det är ända vägen att gå. Så länge saker är billigt är det ingen som bryr sig att ta fram något bättre, eller bryr sig om klimatet mer än nödvändigt. Ekonomiska pekpinnar och förbud är det som jag tror fungerar. Sen får det inte gå ut över landet som helhet där vi tappar konkurrens kraft. Svår balansgång, men spännande framtid.
Jag prioriterar fisket väldigt högt. Dock har jag väl egentligen inget behov av båten då jag mest använder kajaken så efter årets Norrlands resa kommer jag nog avyttra den. Hade sålt den i höstas men ångrade mig, får vi se om jag klarar det i år.
Båtförsäljningen har ju varit enorm senaste pandemi åren. Stora båtar med stora motorer som drar mycket. Vad tror ni kommer det ge utslag framöver?
Man kan väl också säga att det är ända vägen att gå. Så länge saker är billigt är det ingen som bryr sig att ta fram något bättre, eller bryr sig om klimatet mer än nödvändigt. Ekonomiska pekpinnar och förbud är det som jag tror fungerar. Sen får det inte gå ut över landet som helhet där vi tappar konkurrens kraft. Svår balansgång, men spännande framtid.
Kommentera