Fiskekajaker och utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekajaker och utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, torrdräkt ska man absolut använda så här års om man är ute helt ensam. Men att lägga några tusenlappar (eller vad dom nu kostar) för att kunna testa om kajakandet passar mig i en billig pulka från biltema känns bara så fel... då väntar jag gärna på badtemp så jag får testa vid badbryggan till att börja med... jag är inte så skeptisk till flytetyget... mer skeptisk till min egna förmåga att inte tippa i plurret när storgäddan hugger...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Kommer kajaken ”ren” utan spöhållare osv ? Tänkte mest att den säljs som ”fiskekajak” och då kanske nåt relaterat följde med från start annars är den ju som vilken ”sit on top”som helst i stort förutom kanske skenor att fästa grejer i.
      xerup var väl inne på en biltema sit on top och det blir ju 13-14”tusen över på en sån att lägga på annat isåfall om det blir en sällan andvänd kajak.
      viktmässigt är den ju tyngre ”ren ”Än den vanliga jag har som är en touringkajak på 5.40 och det känns ju mycket om den är 3.66 och väger 37,2 kilo så är det ingen lättviktare direkt även om man sätter en rullaupppåtaketsugklocka på bakrutan så var den tyngre än jag trodde
      Vilken kajak ingår det spöhållare till? Har 2 nedsänkta men de räknar jag inte.

Kommentera

jo det har jag inga tvivel på jag funderade mer på vad som väger då den är 3.66 och väger 37.2kg och den urberg Touring jag har är 5.40 och väger under 30kg den är ju drygt 170 cm kortare om än lite bredare .
        torrdräkt är grejen då jag inte heller gillar kallbad
        De som säljs som fiskekajaker är gjorda att tåla att dra över stock och sten. Väldigt tjock plast i dem. De prioriterar stabilitet och hållbarhet. Inte snabbhet och vikt. Kajaker som är gjorda att stå i vill man inte ha ett tunt golv som sviktar.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Biltemas :-D

Kommentera

Det var bara en undring då dom säljs som fiskekajak vad som gör dom till det

Kommentera

De som säljs som fiskekajaker är gjorda att tåla att dra över stock och sten. Väldigt tjock plast i dem. De prioriterar stabilitet och hållbarhet. Inte snabbhet och vikt. Kajaker som är gjorda att stå i vill man inte ha ett tunt golv som sviktar.
              Är lite off topic nu men en touringkajak prioriterar absolut inte snabbhet och vikt heller utan väger 12-15 kg mer än en som gör det , står lätt o ledigt i sittbrunnen utan svikt det är bredden som gör en fiskekajak stabilare.
              kollar man runt bland paddelkajaker för ”fiske”så varierar ju priset rätt kraftigt däremot mellan typ den du köpt för 16-17 ” alternativen som börjar på 6-7” så nåt mer än prislappen borde ju skilja , börjar det bli trampsystem l sånt så drar det ju iväg fort det är förståeligt .
              tjock plast är det i alla oavsett om det är en eller trelagers plast i skrovet och alla talar sig varma för sin variant .
              hursomhelst ska en kajak tåla att släpas upp på stenhällar/klippor oavsett andvändningsområde
              Glasfiberkajaker är ömtåligare/lättare men plast blir ful och håller

Kommentera

Ang spöhållare så skulle en sån här uppsättning gott och väl täcka mina behov utan problem. Jag har inte för avsikt att paddla omkring och trolla men jag brukar ofta vilja ha med mig fler spön än jag behöver och den här typen kan man ju placera där det passar bäst.

Kommentera

Är lite off topic nu men en touringkajak prioriterar absolut inte snabbhet och vikt heller utan väger 12-15 kg mer än en som gör det , står lätt o ledigt i sittbrunnen utan svikt det är bredden som gör en fiskekajak stabilare.
                  kollar man runt bland paddelkajaker för ”fiske”så varierar ju priset rätt kraftigt däremot mellan typ den du köpt för 16-17 ” alternativen som börjar på 6-7” så nåt mer än prislappen borde ju skilja , börjar det bli trampsystem l sånt så drar det ju iväg fort det är förståeligt .
                  tjock plast är det i alla oavsett om det är en eller trelagers plast i skrovet och alla talar sig varma för sin variant .
                  hursomhelst ska en kajak tåla att släpas upp på stenhällar/klippor oavsett andvändningsområde
                  Glasfiberkajaker är ömtåligare/lättare men plast blir ful och håller
                  En billig spöhållare för några tior är inte det som gör det. Men typ alla sit on top går väl som fiskekajak? Priset styrs ju av samma faktorer precis som på allting annat. Biltemas och julas kajak går inte att jämföra med de dyrare. Men det finns andra Kina kajaker som är bra och faktiskt går. Typ Riot och Pelikan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Ang spöhållare så skulle en sån här uppsättning gott och väl täcka mina behov utan problem. Jag har inte för avsikt att paddla omkring och trolla men jag brukar ofta vilja ha med mig fler spön än jag behöver och den här typen kan man ju placera där det passar bäst.

https://fiska.nu/produkt/wiggler-spohallare-4-pack/
                    Skulle fungera utmärkt. Själv ska jag bara ha för trolling. Sen finns det spö förvaring på sidorna av kajaken. Där jag kan lägga spöna och spänna fast. Sen går det ju att förvara spön inne i skrovet också. Sådana lösningar finns på många kajaker. Bara kolla på den du köper.

Kommentera

Har en Hobie Outback som jag använder väldigt mycket. Är det öppet vatten bara så kör jag. Har den på takräcke tillsammans med en Rhino-rack på dragkroken vilket underlättar och gör lyftet upp på taket väldigt enkelt utan ansträngning. Tror min kajak väger runt 35 kg.

Jag riggar min kajak på typ 15 minuter. Jag har 4 Railblaza spöhållare, lowrance ekolod(samma som på båten flyttar bara med). Ett 18 ah Rebellcell batteri. Hobie H-Crate som jag tycker är ett måste. Går ner mycket förvaring och beteslådor i den plus 4 inbyggda spöhållare. Har alltid väldigt mycket saker med mig, vanligtvis 4 spön ibland 6. Kör ju hela helger och ofta pass på lite över 12 h. Men man sitter skönt så inga problem.

Prövar ofta nya sjöar där ingen annan fiskar. Då kan det bli endel trolling för att lära sig sjön. Väldigt smidigt med Mirage trampsystem där man utan ansträngning kan ligga i 2 knop. Styr gör man med händerna väldigt smidigt att ha händerna fria tycker jag.

Jag älskar verkligen kajakfisket. Sällan jag tar båten när jag fiskar ensam. Så smidigt, ingen oro när man kommer till ny sjö att man ska köra på en sten. Tyst, miljövänligt och man blir mer ett med naturen. Upplever att jag får mer fisk. Det enda jag saknar från båten är den front monterade elmotorn, men det övervägs av allt annat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka