Crescent 375 Snurrar, hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent 375 Snurrar, hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Eåk Visa inlägg
    Hej och tack för alla svar. Det har tyvärr ingenting att göra med att jag är högerhänt, och vinden påverkar inte heller då den beter sig likadant vid spegelblanka ytförhållanden helt utan vind. Jag ska definitivt försöka kolla om det kan ha läckt in vatten emellan skroven. Det känns som den mest troliga förklaringen här. Årorna har ingen påverkan heller tyvärr, för även när jag lyckats få en rak kurs och tar upp årorna så snurrar båten ca 180° direkt.
    Är det någon som har erfarenhet av att dränera en båt på vatten mellan skroven? Alla tips mottages tacksamt, då jag som sagt är helt färsk på båtar.
    Mvh
    Det ska sitta en dyvika i aktern längst ner mot kölen på en dubbelskrovad båt som Din, och då lägger Du båten rättvänd och pallar upp fören något så den får baklut och skruvar ur dyvikan och då ska allt vatten i skrovet rinna ut.

Det är klokt att ha den urskruvad under vinterförvaring oavsett så torkar det ur även om det bara är lite kondens i mellan skrovdelarna, glöm INTE att skruva i den innan sjösättning på våren många är det som glömt det och fått bärga båten från botten av sjön ;-(

Att den drar snett skulle jag gissa har att göra med att den inte är rak i kölen, ta och kolla längsmed kölen som man gör med en planka för att se om den är rak eller krokig, annars så ta en riktbräda och lägg längs kölen och se att den är rak om inte så kommer Du aldrig att få den att gå rakt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg

Det ska sitta en dyvika i aktern längst ner mot kölen på en dubbelskrovad båt som Din, och då lägger Du båten rättvänd och pallar upp fören något så den får baklut och skruvar ur dyvikan och då ska allt vatten i skrovet rinna ut.

Det är klokt att ha den urskruvad under vinterförvaring oavsett så torkar det ur även om det bara är lite kondens i mellan skrovdelarna, glöm INTE att skruva i den innan sjösättning på våren många är det som glömt det och fått bärga båten från botten av sjön ;-(

Att den drar snett skulle jag gissa har att göra med att den inte är rak i kölen, ta och kolla längsmed kölen som man gör med en planka för att se om den är rak eller krokig, annars så ta en riktbräda och lägg längs kölen och se att den är rak om inte så kommer Du aldrig att få den att gå rakt.
      Otroligt vilken hjälp och vilka tips, tusen tack!! Jag ska testa detta så fort jag är vid båten igen.
      ​​​​​​
      mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
      18 svar
      5 817 visningar
      0 gillar