Crescent 375 Snurrar, hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent 375 Snurrar, hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Crescent 375 Snurrar, hjälp!

Hej!
    Jag har en fråga till er båtkunniga. Jag har fått ta över familjebåten Crescent 375 i gott skick, dvs inga hål eller synliga fel. Jag har ingen motor på den, utan ror bara. Det märkliga är att den drar EXTREMT mycket åt vänster (måste ta ca 2-3 ggr fler kompenserande roddtag med ena armen för att hålla rak kurs), och om jag slutar ro så snurrar båten 180 grader eller mer direkt, oavsett hastighet eller vindriktning. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att ha båt då jag är ganska så ung, så jag vet inte riktigt var jag ska börja felsöka nu när den ändå ligger på land. Har ni några tips på vad det kan vara som är fel? Det vore så tråkigt att behöva köpa en helt ny båt bara för att den inte går att ro ordentligt.
    Mvh

Jag gissar att du är högerhänt, och det är därför den drar åt vänster. Korta, lätta båtar är tyvärr inte så kursstabila utav naturen, prova att klura ihop någon slags fast "roder" som sticker ner en liten bit under ytan. Förslagsvis så drar du fast detta med ett par tvingar innan du börjar bygga ordentligt.

Kommentera

Minns jag rätt så har dessa dubbelskrov.
      Misstänkar vatten intrång.
      Titta efter dränerings pluggar.

Om TS är starkare i höger armen borde väl båten dra åt höger .

Hade en 390 för länge sedan o vill minnas att det hade inte mycket till köl o blev därför väldigt vindkänsligt även med motor .
      Senast ändrad av Kattman; 2022-02-12, 10:56.

Kommentera

Den drar väl inte extremt åt vänster med vatten mellan skroven ? Vattnet borde väl ligga jämnt fördelat ? Eller?
        är årorna borrade för tullarna lika långt in från handtaget om det är borrade varianten som sitter fast så är det nog som nån ovanför skrev att småbåtar är mer vindkänsliga har inte upplevt sånt med jofa sjöbrisen jag har och den är väl i samma storlek ungefär

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
          Den drar väl inte extremt åt vänster med vatten mellan skroven ? Vattnet borde väl ligga jämnt fördelat ? Eller?
          är årorna borrade för tullarna lika långt in från handtaget om det är borrade varianten som sitter fast så är det nog som nån ovanför skrev att småbåtar är mer vindkänsliga har inte upplevt sånt med jofa sjöbrisen jag har och den är väl i samma storlek ungefär
          En Sjöbris är väl ändå en halvmeter längre och väger lite drygt 50% mer än en Crescent 375? Jag har en aluminiumbåt på 3,70 som med 6hk fyrtaktare och en 12l dunk med soppa fortfarande väger in drygt 30 kilo under en Sjöbris. Lätta båtar blir väldigt vindkänsliga, särskilt om de har ganska platt köl vilket 375'an ser ut att ha.

Kommentera

Är båten bottenmålad?

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

En Sjöbris är väl ändå en halvmeter längre och väger lite drygt 50% mer än en Crescent 375? Jag har en aluminiumbåt på 3,70 som med 6hk fyrtaktare och en 12l dunk med soppa fortfarande väger in drygt 30 kilo under en Sjöbris. Lätta båtar blir väldigt vindkänsliga, särskilt om de har ganska platt köl vilket 375'an ser ut att ha.
              Ja det är nog runt halvmetern men den borde rimligtvis inte dra bara åt vänster för att den är lättare och är det bara när den ros så är det väl relaterat till årorna därav frågan om det är borrade eller lösa åror

Kommentera

Hej och tack för alla svar. Det har tyvärr ingenting att göra med att jag är högerhänt, och vinden påverkar inte heller då den beter sig likadant vid spegelblanka ytförhållanden helt utan vind. Jag ska definitivt försöka kolla om det kan ha läckt in vatten emellan skroven. Det känns som den mest troliga förklaringen här. Årorna har ingen påverkan heller tyvärr, för även när jag lyckats få en rak kurs och tar upp årorna så snurrar båten ca 180° direkt.
                Är det någon som har erfarenhet av att dränera en båt på vatten mellan skroven? Alla tips mottages tacksamt, då jag som sagt är helt färsk på båtar.
                Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Är båten bottenmålad?
                  Ja den är målad men inte asymmetriskt eller så.. hur menar du att det skulle kunna påverka? Tanken har inte slagit mig att det skulle kunna ha en betydelse för hur båten rör sig.

Kommentera

Ligger båten upp och ned nu? Om inte så vänd på den så botten ligger uppåt.

Lägg sen någonting som är spikrakt och cirka en meter långt utmed båtbotten på några olika ställen på båda sidor om mitten (kölen) och kolla om botten är mer ojämn på ena sidan.

Om botten är målad med nån färg så kika så det inte har lossnat en stor flaga som bromsar ena sidan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 812 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka