Bästa båten för mig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa båten för mig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Zoux
    replied
    Anteman, jag gick in på mojoboats hemsida igår och kikade, såg att det fanns t.ex en Ranger som faktiskt hade 6st stolplatser. Så jag har dragit iväg ett email till dem med mina önskemål, får se vad de föreslår

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Zoux Visa inlägg
    Anteman , jag är fullt medveten om att jag egentligen önskar mig två båtar... Eller rättare sagt, jag är rädd för att båten jag egentligen ser ett behov av, en Buster XL eller Ockelbo 18 etc är för stor för de mindre insjöar jag tycker om att fiska i.

Frågan blir ju då, hur blir det att transportera hela familjen i en Arkip 460, Buster L, Ockelbo 16... Min gissning är då att båten kommer vara perfekt för mig själv och mina fiskekompisar, men för liten när jag vill ta med 3-4 vuxna och 3 barn.

Det klassiska att vilja äta kakan och ha den kvar
    Förstår men pratar du båt från 4,60 jag föreslår något runt 4,5-5,0 och du säger att de kommer till korta i vissa avssenden jämfört med drygt 6 meter båt så står jag förundrat handfallen...

Som om nån frågade om WV Golf eller upp till Sharan, nån föreslår Passat och får höra att den är trång...
    Senast ändrad av anteman; 2021-09-10, 22:49.

Lämna en kommentar:

• Dominator91
    replied
    Anteman är rutinerad så hans inlägg är baserade på erfarenhet. Bör lyssnas på. Men vi har alla olika ingångsvinkel på allt,

Jag är seglare och som sådan extremt oerfaren av motorbåtar. Men jag vill ju aldrig bli begränsad av båten där jag är sas,,,, Och mitt hemma vatten är utanför kustnära öar.

Tror faktiskt att inom något år så blir min hemma adress just på en segelbåt! Är pensionär...... Snart.

Men man kan inte få allt i ett paket sas. Min jämrans Ockelbo B18 Al har tills idag nästan kostat mig omkring 380.000Sek....

Är jag dum i huvudet..........

Lämna en kommentar:

• Zoux
    replied
    Anteman , jag är fullt medveten om att jag egentligen önskar mig två båtar... Eller rättare sagt, jag är rädd för att båten jag egentligen ser ett behov av, en Buster XL eller Ockelbo 18 etc är för stor för de mindre insjöar jag tycker om att fiska i.

Frågan blir ju då, hur blir det att transportera hela familjen i en Arkip 460, Buster L, Ockelbo 16... Min gissning är då att båten kommer vara perfekt för mig själv och mina fiskekompisar, men för liten när jag vill ta med 3-4 vuxna och 3 barn.

Det klassiska att vilja äta kakan och ha den kvar

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Jag tog bort mina inlägg för TS vill ha en ganska nätt, lätthanterlig, smidig fiskebåt för 2-5 fiskare och hela storfamiljen och den kan få vara dryga 6 meter å då är jag "lost"... :-) Lycka till i båtjakten!

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Linder arkip är en riktigt bra båt som går otroligt bra i sjön för sin storlek. Vet inte om detta hjälper men med dynsatsen så blir det ju lite ryggstöd. Sen att man kan behandla den på ett lite mer oömt sett som inte de lackade båtarna med träinredning inte gillar är ett plus för mig.
    köp till kastdäcket med stol så har du en riktigt bra fiskemaskin också.

Lämna en kommentar:

• Dominator91
    replied
    Kom på en sak nu då jag kollade vad Buster XL var för något. Väligt fin båt verkar det som. Men jag hade själv en sk "bowrider" tidigare (en Bella) och det var två saker jag upplevde med den som jag inte gillade.

1, Ingen vill sitta ensam framför rutan om man inte är ett barn mitt på dagen.
    2, Satt någon fram och inte var ett barn så blev jag som kapten vansinnigt irriterad för båttypen är faktiskt för liten för att ha en vuxen person där. Vikten gör att den inte orkar resa sig över en lite brantare våg. Man vill inte dyka med båten..... Jag har gjort det några gånger och det är inte kul alls. Bellan var bra på allt annat men fixade inte typ vind mot ström vågor då blev det spännande direkt. Tom utan en person framför rutan.

En sak som jag gillade skarpt var att man snabbt och enkelt kunde dra upp ett kapell som skydd för regn. Det var guld en sen höstdag på kvällen!

Ockelbon löser inte den grejen.

Lämna en kommentar:

• Dominator91
    replied
    Jag har en Ockelbo B18 AL och kan nog hålla med om att den är i överkant för insjö. Det är en rätt maffig öppen liten båt. När jag trailat runt i lite mindre insjöar här på Västsidan av Sverige har min båt väldigt ofta varit den största jag mött.

Vanligare då med 30 - 70 Hk båtar tex. Hundra hästar sätter prisbilden rätt så påtagligt direkt dessutom.

Men båten funkar så det är inget knepigt med den. Jag köpte den dock för att kunna vara utomskärs här på Västkusten. Så den är nog lite fel om man vill optimera insjö upplevelsen. Spot on bara när det gäller säkerhet/trygghet på sjön. Det är en riktigt bra båt om man behandlar den och havet med respekt.

Lämna en kommentar:

• Zoux
    replied
    Ja, att de är överlägsna som fiskebåtar för spinnfiske, det hyser jag inget tvivel om, jag är däremot skeptisk till att min familj, fru och tre barn samt mor och farföräldrar kommer åka lika bekvämt och enkelt i en sådan båt som i t.ex en Buster XL.

Lämna en kommentar:

• Zoux
    replied
    Ja, ringde nu och pratade med en återförsäljare, som säljer Linder, Silver och Ockelbo. Hans åsikt var att Ockelbon är den av båtarna som är stabilast, en helt egen klass. Menade för övrigt att det inte finns något märke på marknaden som är stadigare. Men jäkligt höga fribord i den båten, och vad jag kan se, inga möjligheter att få något fabriksgjort i och urtagbart kastdäck t.ex för att få det bättre för fiske. Tittade också på B18, jag har egentligen ett behov av att köpa en B18 ockelbo, eller Arkip 530, eller Silver Hawk, eller Buster XL... Jag är bara rädd att de båtarna ska kännas för stora, och faktiskt vara för stora för en liten svensk insjö, och att jag då blir hänvisad till de stora sjörna vi har i landet.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Lärka
av Lärka