Ryds 425 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds 425

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ryds 425

Jag behöver eran experthjälp.
    Köpte en begagnad ryds 425R efter cirka 2veckor i sjön upptäckte jag att den tar in vatten, det sipprar in i förvaringsfacket där bak. Vi tog upp den men hittade inget synligt. När vi lossade bottenpluggen rann det ut en hel del vatten och som ni ser på bilden är den rätt baktung. Är det någon som känner till något vanligt ställe på dessa båtar som det brukar läcka på?
    Tack på förhand!

Har du kollat tätningen vid bottenpluggen / dyvikan? Brukar va tätat med silicone eller liknande..
    Om inget annat så i med pluggen igen, i med vatten o se vart det kommer ut.
    Kan ju va så att regnvatten läcker in via luckan med?

Kommentera

Finns det lagningar på båten så är oftast dom orsaken.
      Borrhål till motorn är också ett farligt ställe. Båten jag rev nyss bodde det svart myror i det inplastade virket till att borra fast motorn i.
      Kolla även kölen. Är den sliten så gelcoaten eller ännu värre glasfibern är framme så är det orsaken.

Kommentera

Vet inte exakt hur din båt är konstruerad men det kan vara vatten mellan skrov och "golv/durk". Min första båt (länge sedan!) hade ett enkelskrov med en plan inplastad golv/durk.

Det golvet "slutade" under den aktre sittoften/förvaringsutrymmet och jag tror det golvet bestod av en inplastad plywoodskiva.

Inplastningen var nog alltför tunn i bakkant så glasfibern hade spruckit där i bakkant och vatten sipprat in emellan. Borrade ett grunt hål mitt på golvet mitt mellan akter- och mittoften och mycket riktigt, typ 2 mm glasfiber och under det en dyngsur träskiva...

När man stod på golvet och "knäböjde" hastigt så skvätte det ur hålet... min båt la jag vid en sjö och glömde faktiskt bort... (ja, jag var typ 19 å krogen lockade ofta...) Kanske har du samma skrovkonstruktion och skada?

Frågan då är om det är värt att åtgärda? Kanske kan du ställa båten på högkant, låta det rinna ut så mkt som möjligt och sen täta hjälpligt i bakkant tills båten pensioneras... eller riva upp hela golvet och bygga, plasta ett nytt.
        Senast ändrad av anteman; 2021-05-22, 21:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 812 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lärka
        av Lärka