Ryggvärk i båten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryggvärk i båten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ryggvärk i båten

Kör en Ryds 485 RLS med 40hk och är över lag mycket nöjd med vad den presterar på havet.
    Den stora nackdelen däremot är att farsan har dålig rygg och får värk efter varje tur på havet, och blir mer eller mindre sängliggandes i några dagar. Han vill gärna följa med ut och jag uppskattar att vi har ett gemensamt intresse och umgås tillsammans, men är rädd att han kommer att avböja havet mer och mer om vi inte finner en lösning.

För er som inte känner till båten så är det ganska så öppen. Sittplatser finns längst bak och längst fram enbart. Jag är inte rädd för att ev bygga om den om så krävs, men vill höra era åsikter innan.

Har ni andra något tips på att mildra detta?
    My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
    lord how i will miss that woman...

Minst påkänning på kroppen om han sitter så långt bak som möjligt (fören är ryggknäckarplatsen nr 1) och gärna om det går att få dit en stol med minst stoppning men gärna dämpare, men man kommer längre än man tror med en rejält stoppad båtstol som inte kostar mera än 5-600kr så kan ju testa utan att ruinera Er.

Jag har också ond rygg och monterade denna https://www.jula.se/catalog/fritid/b...atstol-651012/ i min lilla Buster som förarstol och det gjorde stor skillnad för liten peng.

Kommentera

Var i ryggen får han önskar? Är det uppe i bröstryggen eller i svanken....
      Är det pga hur han sitter när ni transporterar er el är det under själva fisket?

Kommentera

Ursprungligen postat av celtic Visa inlägg
        Kör en Ryds 485 RLS med 40hk och är över lag mycket nöjd med vad den presterar på havet.
        Den stora nackdelen däremot är att farsan har dålig rygg och får värk efter varje tur på havet, och blir mer eller mindre sängliggandes i några dagar. Han vill gärna följa med ut och jag uppskattar att vi har ett gemensamt intresse och umgås tillsammans, men är rädd att han kommer att avböja havet mer och mer om vi inte finner en lösning.

För er som inte känner till båten så är det ganska så öppen. Sittplatser finns längst bak och längst fram enbart. Jag är inte rädd för att ev bygga om den om så krävs, men vill höra era åsikter innan.

Har ni andra något tips på att mildra detta?
        Hej Celtic;

Se till att farsan din får en skön och bekväm fåtölj i båten när ni är ute och fiskar som Kjell och jag på bilden här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm ...

Old Firehand
        Leif Engström

Kommentera

Som Sadda skriver så bör ni först försöka klargöra vad som orsakar påfrestningen på ryggen och vilken typ av ryggproblen han har. Är det utslitna diskar, sned rygg etc?

Jag har själv dålig rygg (kraftig skolios) och i mitt fall är att det inte själva transporten som är boven i dramat, utan det är när jag timme ut och timme in står mer eller mindre still på en hård båtdurk. I mitt fall är alltså @Old Firehands tips helt rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
            Var i ryggen får han önskar? Är det uppe i bröstryggen eller i svanken....
            Är det pga hur han sitter när ni transporterar er el är det under själva fisket?
            Det är troligtvis under transporten och längre tid balanserande i båten, nedre delen av ryggen är det som värst. Ryggen är opererad men inte helt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
              Som Sadda skriver så bör ni först försöka klargöra vad som orsakar påfrestningen på ryggen och vilken typ av ryggproblen han har. Är det utslitna diskar, sned rygg etc?

Jag har själv dålig rygg (kraftig skolios) och i mitt fall är att det inte själva transporten som är boven i dramat, utan det är när jag timme ut och timme in står mer eller mindre still på en hård båtdurk. I mitt fall är alltså @Old Firehands tips helt rätt.
              Ryggen är opererad, inte så mycket att göra åt. Man får försöka lindra det värsta bara

Kommentera

Bifogar bild på båten

Kommentera

Ursprungligen postat av celtic Visa inlägg

Ryggen är opererad, inte så mycket att göra åt. Man får försöka lindra det värsta bara
                  Som i mitt fall då, det är som det är och man får hitta olika strategier för att minska lidandet. Jag hade förmånen för några år sedan att några gånger fiska från en båt med fiskestolar så att jag omväxlande kunde stå upp och sitta ned under fisket. Det var en fantastisk skillnad kan jag säga.

Kommentera

Efter att ha använt min pension 286 till hjärna så skulle jag föreslå nånting mjukt att stå på i båten. T.ex dubbla sittunderlag el likn. Eller om ni sett perch/predator fight, en sån där stol som Jörgen Larsson i team westin använder emellanåt. Att ha ont i ryggen är såå jobbigt. Kan det jag skrivit vara till någon hjälp så är jag bara glad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka