Linder 400 eller Buster XS? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 400 eller Buster XS?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tack för alla synpunkter!

    Efter en snabb vända på båtmässan så blev jag ännu mer sugen på att skaffa en båt snarast möjligt. Problemet är väl att nu blev det ännu svårare att välja.

    Nu råkade jag titta på lite andra alternativ och det blev faktiskt så att jag kikade på Terhi (4110 & 6020c) och HR Boats (410s & 435). Hann inte med så mycket mer men har tagit semester i morgon för att spendera hela dagen på mässan.

    Även om det blir lite tyngre med plast så så verkade det inte bli så stor skillnad som jag först trott.

    Härligt att gå i "väntans" tider men oj vilken ångest över alla alternativ. Troligen så spelar det nog i slutändan ingen större roll vilken båt jag väljer. Det är möjligheten att få komma ut och fiska som är den viktigaste. Det till trots så vill man ändå inte välja "fel".

    Man kan säga att mina begränsningar på båtval när det gäller kostnad ligger på ca 80K inklusive motor och trailer. Sedan måste den rymmas i garaget(6m) stående på trailern med monterad motor och till sist så gäller det att det ska vara lätt och smidigt att traila och hantera pga tidigare nämnda ryggproblem.

    Finns det förutom era tidigare synpunkter, som verkar väga över till fördel för bustern, några andra alternativ som ni tycker jag borde beakta?

    Till slut måste jag säga att efter att ha lusläst Piscatus fina hemsida och sett hur man kan förvandla lindern till en skräddarsydd fiskebåt så får man ju verkligen mersmak. Möjligheten finns säkert att förvandla en XS eller någon annan båt till ett underverk men vilka underbara och genomtänkta jobb det är gjord på den lindern. Grattis till en pärla!

    Mvh
    ExInferis
    Senast ändrad av ExInferis; 2007-03-05, 13:03. Anledning: Det är ju inte alltid man starvar ratt.

    Kommentera


    • #12
      Hej igen

      För det användningsområde Du beskriver så är aluminium överlägset av många orsaker så stirra Dig inte blind på vikten för den är inte så viktig på båtar i den storleken, däremot tåligheten och det minimala underhållet som man får med en Alu båt är ovärderligt, extra plus om Du kör på nya okända vatten så är enstaka bottenkänningar oundvikliga och då är Alu återigen överlägset då det som mest blir en repa eller liten buckla medans en plastare oftast kräver lagning med Gelcoat och det är mera jobb.

      Ytterligare en fördel är när det är dags för fika och bensträckare och Du vill gå iland, då är det bara att köra in mot närmaste land och dra upp båten på stranden med en Alu då den tål sånt utan att få skador även om det är en stenig strand, en plastare tar skada av en sån behandling.

      Kan fylla på listan som talar för Alu för Dig med många fler argument om Du behöver

      Kommentera


      • #13
        Kan väl inte förneka att Terhi Nordic 6020C oxå såg juste ut
        Men efter att ha läst Rospigg's inlägg, så har åtminstone jag bestämt mig
        Senast ändrad av DaSwede; 2007-03-05, 13:39. Anledning: Läste inte Rospiggs sista inlägg hehe...
        Skriv in din signatur här >> d'oh?

        Kommentera


        • #14
          Jag ser bara Linder i denna matchen, men det är ju p.g.a mina "krav" på båten.

          Jag vill ha en så lätt och smidig båt som möjligt...

          Är man dock inte som Grindpalm intresserad av flötestrolling med åror skulle jag välja mittpulpet alla dar i veckan mot sidopulpet...

          MAO en Linder < 2007

          Det negativa om Buster är väl att den är dyr, har lägre tofter, mindre utrymme? och är betydligt tyngre. Fördelarna kan säkert ngn annan som äger båten tala om

          EDIT; Måste påpaka att jag är imponerad av sjöegenskaperna Linder visat på blåsande Vätternhav. Har dock inte så mkt att jämnföra med...
          sigpic

          Kommentera


          • #15
            Glöm Therin. Deras ABS-plast ger jag inte mycket för. Det blev hål i durken på våran Theri Micro Fun. ABS-plast är inte lika starkt som glasfiber. Efter en del år tippar jag att durkarna ger upp på dom flesta Theri. Finns ju fina Crescent båtar för dina pengar.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

            Kommentera


            • #16
              Skulle nog även kolla på Marine Aluminiumbåtar, typ 15 S eller kanske även på 12 U och 12 S även om dom är i minsta laget.

              Jag har själv inte kört någon av dessa båtar men jag tycker de verkar intresanta, med tanke på de låga vikterna.

              Vill gärna höra om det är någon som har erfarenheter av dem?

              Kommer troligen att köpa Marine Aluminiumbåtar 10 M för att ha för enbart mete, 39 kg.

              // Ivman

              Kommentera


              • #17
                Aluminum vs plast

                Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Hej igen

                För det användningsområde Du beskriver så är aluminium överlägset av många orsaker så stirra Dig inte blind på vikten för den är inte så viktig på båtar i den storleken, däremot tåligheten och det minimala underhållet som man får med en Alu båt är ovärderligt, extra plus om Du kör på nya okända vatten så är enstaka bottenkänningar oundvikliga och då är Alu återigen överlägset då det som mest blir en repa eller liten buckla medans en plastare oftast kräver lagning med Gelcoat och det är mera jobb.

                Ytterligare en fördel är när det är dags för fika och bensträckare och Du vill gå iland, då är det bara att köra in mot närmaste land och dra upp båten på stranden med en Alu då den tål sånt utan att få skador även om det är en stenig strand, en plastare tar skada av en sån behandling.

                Kan fylla på listan som talar för Alu för Dig med många fler argument om Du behöver
                Hej Tycker att du har många bra argument men du kanske överskattar aluminumet lite väl. Jag har idagarna hämtat min linder 400 sportsman och jag är helnöjd med båtens sjöegenskaper lätta vikt och allt annat med. Men jag skulle aldrig få för mig att ens sakta köra upp den mot en stenig strand. Båten har nämligen inte mer än 1.8mm aluminum och som vi alla vet är aluminum en förhållandevis mjuk metall. Att dra den upp på sten och klippor är nog inget som rekomenderas, inte ens av linder själv. En vass sten och det är möjligt att det blir hål i båten vilket inte är så lätt att reperara.

                Lindern är en kalasfin båt iaf och jag hoppas att min kommer att hålla i många år framöver.
                www.rixman.se
                http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
                http://www.miekofishing.se

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Rixman Visa inlägg
                  Hej Tycker att du har många bra argument men du kanske överskattar aluminumet lite väl. Jag har idagarna hämtat min linder 400 sportsman och jag är helnöjd med båtens sjöegenskaper lätta vikt och allt annat med. Men jag skulle aldrig få för mig att ens sakta köra upp den mot en stenig strand. Båten har nämligen inte mer än 1.8mm aluminum och som vi alla vet är aluminum en förhållandevis mjuk metall. Att dra den upp på sten och klippor är nog inget som rekomenderas, inte ens av linder själv. En vass sten och det är möjligt att det blir hål i båten vilket inte är så lätt att reperara.

                  Lindern är en kalasfin båt iaf och jag hoppas att min kommer att hålla i många år framöver.
                  Kul att Du tycker det

                  Jag sa väl ine att man skulle köra med motorn och fart upp på land, om någon förstått mig så har jag uttryckt mig otydligt jag avser så klart att man drar upp båten på stranden för hand efter att ha landat med sedvanlig försiktighet.

                  Har kört alubåtar av olika fabrikat mest Buster och Linder i 24 år nu och aldrig lyckats göra hål på en enda av dem och jag är inte den försiktigaste av användare så det Du nämner ser iaf inte jag som ett problem, men visst drar man upp på en stenig strand i 5-6 knop så lär det gå åt fanders men vem är så tokig??


                  Appropå dem Marine alu båtar som näms ovan så kollade jag på dem nere på mässan och dem är ruskigt lika dem OMC och Sea Nymph som såldes förut och polaren har en sån OMC 12K och den är lätt men inte att rekomendera för annat än att köra i små vatten eller att ro, skrovet är så tunt att det blir bucklor av att en liten jigg slår i sidan och vibrationerna vid planingsfart är fruktansvärda, sidostabiliteten är +-0 och alla vågor över 15cm är att anse som för stora för den båten iaf i planingsfart då man studsar runt på sätet så man nästan ramlar överbord

                  Men söker man en biltaksbåt för att ro eller köra med elsnurra i små sjöar så är dem perfekta.

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag måste få göra ett litet inlägg om aluminiumets tålighet, jag var med om en ganska häftig grunstötning i sjön Fegen för dryga året sedan.
                    Kan inte säga hur fort jag körde men kan däremot intyga att det small som fan när jag plöjde över ett stengrund och blev sittandes på detta, även motorns "löste" ut och flög upp med en totalkvaddad propeller. Direkt efter detta hände så sa jag till att han får kolla om vi sprungit läck där han satt och jag kika där jag var. Men det hade inte hänt ngt mer än att den var repad och senare vid hemkomsten så såg jag att akterspegelns "list" vid kölen hade bockats ut lite men mer var det inte, den läckte inte in en droppe men fan vad rädda vi blev. Lite för mkt action för en lugn och avkopplande fisketur,
                    har nu knackat in listen efter att jag har fyllt igen det med silcone.

                    Kommentera


                    • #20
                      Personligen hade jag valt Bustern direkt. Har iofs bara åkt Buster M och L men det är jäkligt bra båtar. Bustern är helsvetsad medan Lindern är tillverkad i två halvor som sedan är nitade ihop med en gummilist emellan. I mina ögon tycker jag inte om blandningen av en metall som rör sig en hel del i temperaturväxlingarna och gummi som lätt gnags sönder. Detta kanske är bättre på de nyare Linderna? Att Bustern väger lite mer är bara en fördel då den blir stadigare i sjön. Den har också om jag inte minns fel tjockare plåt i skrov och sidor. De få gångerna jag suttit i en Linder i lite vågor har jag fått känslan av att stå på en badboll och balansera. Köp Bustern!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 050 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 474 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 232 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 776 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X