Linder 400 eller Buster XS? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 400 eller Buster XS?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Linder & Buster

Det låter lite brutalt att den är ihopnitad av 2 halvor med en gummilist emellan, visserligen kanske det stämmer men den är lika sjösäker som vilken annan plåtbalja som helst. Ofta är det som så att en båt&Byggnad osv som kan ge med sig lite håller längre än en som är helt stel, kika bara på hur de bygger större konstruktioner Och att den har en känskla av en badboll tycker jag är oerhört överdrivet, har fiskat en hel del med dessa Linder båtar och kör nu en 400 som jag är oerhört nöjd med. Sedan att Lindern är lätt ser jag som en stor fördel, den har fördelen att jag kan lägga i båten nästan varsomhelst. Men som i allt annat så finns det 2 sidor av en sak, och Buster båten är ju lite "häftigare" så det är nog många som kanske väljer den för utse'ndets skull.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      De få gångerna jag suttit i en Linder i lite vågor har jag fått känslan av att stå på en badboll och balansera.
      Det kan väl knappast varit i en 400?
      sigpic

Kommentera

Linder Sportsman 400 är väl lite av en helig ko här eftersom många verkar ha den och gilla den, men jag vill slå ett slag för traditionella glasfiberbåtar också som har sina fördelar: (L400 är fin utan tvekan så det är inget ont om den)

-Tyngre = stabilare och lugnare gång
        -Enkelt att plasta upp nya grejer eller laga skador
        -Enkelt att montera tillbehör med rostfri skruv och silikon
        -Är tystare både vid gång och när man rör sig i den
        -Inte så kall som en aluminiumbåt vid kallare årstider.
        -Mindre stöldbegärlig
        -Inte alla gillar funkisdesign och vill ha rundare linjer
        -Billigare och större begagnat utbud
        Senast ändrad av Test005; 2007-03-06, 18:06.

Kommentera

Jag måste säga att jag har fått väldigt många bra och vettiga synviklar från er alla här på forumet. Tackar så hemskt mycket för hjälpen och kan berätta att det har hjälpt mig en hel del med min egen tankeprocess för att se vad och vilka fördelar/nackdelar är mer eller mindre viktiga för min del.

Nu har jag också varit en andra sväng på båtmässan och i mitt letande så stod det till slut mellan 400'an och S'en som då är lite större och dyrare men jag kände jag hade en näst intill perfekt båt till mina behov.

Jag kan dock inte säga varför men jag har nog fallit för Linder båtarnas charm och på mässan fick jag veta att det till sommaren, även om det inte är slutgiltigt, så kommer det en ny modell nämligen Linder 445 Sportsman.

Jag känner att jag vill ha möjligheten att jämföra den och Buster S då jag misstänker de hamnar i ungefär samma prissegment. 445'ans mått kommer att bli 4,45m * 1,75m och väga 145kg med rekommenderad motorstyrka på 20-25hk.

Som det är nu så kommer jag alltså att bli en landkrabba till 445'an finns att beskåda men som sagt har jag med er hjälp lyckats sätta tankarna i arbete och förfina mitt urval. Om den nya släpps i sommar och modellen lever upp till mina förväntningar och håller samma Linder klass som deras tidigare båtar så är det nära till hands att ni ser mig lyckligt fiskande i ett vatten nära er i just den modellen.

Tack än en gång för härliga människor i ett härligt forum.

Skitfiske på er alla!
          /ExInferis
          Senast ändrad av ExInferis; 2007-03-06, 19:09. Anledning: Det är ju inte alltid man starvar ratt

Kommentera

En god sak med att köpa Linder är att den är svensk.
            Buster är finsk.
            Köper du en svensk båt så gynnar du svenskt företagande.

Det är väl inget man bryr sig i inför köpet men efteråt så kan man ju se det som en positiv sak.

Som Linderägare är jag väldans nöjd men när jag jämför båtarna på deras hemsidor så skulle jag ha valt (om man inte tittar på ev. prisskillnader) en Buster eftersom den ser mer robust ut och att den har golv/durk eller vad det heter. Det är ruggigt kallt att stå i linder båten när det bara är ett par plusgrader ute. Samt att man slipper vatten som rinner runt fötterna.

Men 445 vekar ju som en intressant modell framförallt om man ska vara tre i båten.
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              En god sak med att köpa Linder är att den är svensk.
              Buster är finsk.
              Köper du en svensk båt så gynnar du svenskt företagande.

Det är väl inget man bryr sig i inför köpet men efteråt så kan man ju se det som en positiv sak.

Som Linderägare är jag väldans nöjd men när jag jämför båtarna på deras hemsidor så skulle jag ha valt (om man inte tittar på ev. prisskillnader) en Buster eftersom den ser mer robust ut och att den har golv/durk eller vad det heter. Det är ruggigt kallt att stå i linder båten när det bara är ett par plusgrader ute. Samt att man slipper vatten som rinner runt fötterna.

Men 445 vekar ju som en intressant modell framförallt om man ska vara tre i båten.
              Har snart en org trätrall tillsalu, kanske är ngt för dig om du inte orkar bygga en egen?

MVH M
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av ExInferis Visa inlägg
                Jag tänkte skaffa mig en smidig trailerbåt i lite mindre storlek och tycker dessa två verkar vara rätt vettiga alternativ.

Undrade om det är någon som kan ge lite tips på dessa båtar. För- och nackdelar mellan modellerna?

Jag kommer ha min fasta utgångspunkt i Södertäljetrakten så både mälaren och saltsidan är ju av intresse men upptäcker gärna nya vatten så därför smidigheten och trailerbarheten. Tyvärr en dålig rygg så jag vågar inte hantera alltför stora båtar då tyngden snabbt rasar iväg.

Tacksam för lite tips.
                /ExInfers
                Jag stötte ihop med en kille som tog hem båtar från Polen började snacka lite med honom och vissa modeller var som gjorda för fiske det intressanta var att priset på en helt ny båt 4,8 m med en 40 hästar ligger på 55000-60000 tusen.
                Jag sitter nämligen i samma sits som du ska skaffa en båt och väljer mellan Linder och Buster men han lämnade samma garantier osv så nu kanske jag tänker om.
                www.monarch-dok.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Chris Visa inlägg
                  Jag stötte ihop med en kille som tog hem båtar från Polen började snacka lite med honom och vissa modeller var som gjorda för fiske det intressanta var att priset på en helt ny båt 4,8 m med en 40 hästar ligger på 55000-60000 tusen.
                  Jag sitter nämligen i samma sits som du ska skaffa en båt och väljer mellan Linder och Buster men han lämnade samma garantier osv så nu kanske jag tänker om.
                  Ungefär vad en 4takt Yamaha 40hks kostar
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Chris Visa inlägg
                    Klart intressant! Har du någon sida eller sköter du kontakterna om man skulle vilja ha en osså?
                    Senast ändrad av DaSwede; 2007-03-07, 08:17. Anledning: Som Miro Zalar sa en gång i tiden; "Stavfel"
                    Skriv in din signatur här >> d'oh?

Kommentera

Ursprungligen postat av DaSwede Visa inlägg
                      Klart intressant! Har du någon sida eller sköter du kontakterna om man skulle vilja ha en osså?
                      Han jag träffade hette Klas.K gå in på deras sida och kolla.
                      Den båten jag tittade på hette Seamaster Trend 480 Open.
                      Hälsa från Chris så vet han vilka båtar jag menar.
                      www.monarch-dok.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka