Vilken båt ska jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken båt ska jag välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken båt ska jag välja?

Hej,
    jag har en dubbelbottnad Lohi 410L båt o(https://www.sokbat.se/Modell/lohi/410) Längd 4,1m, bredd 1,6m, vikt 135kg med en Honda 20hk från 2018. Haft båten sen 1 år. Har fixat kastdäck på den och tycker den funkar bra, planar, osv. Jag är nöjd med den.
    När jag köpte motorn fick jag en Buster (modellen heter Buster också) dom är godkännd för 5pers, 20hk, längd 4,15m, bred 1,70m, vikt 135kg.
    Nu till frågan :-)
    Jag är ganska sugen på att bygga om Bustern till fiskebåt. Tycker om att den är aluminium och ger mer/bättre utrymme för förvaring. Har läst en del att de gamla Buster modellerna är nitade och har dåliga sjöägenskaper.
    Vad säger ni? Är det värt att lägga ner arbetet på Bustern eller bör jag sälja den?

Bifogade filer

Det beror väl vad du tänker fiska,, i fina insjöar måste den vara grym, men i havet hade jag valt annan.

Jo sen beror det väl på vad du tänker lägga i svett tårar och cash på få den till fiskebåt.

Kommentera

Har själv en gammal Sun Buster som är 390cm.
      I mitt tycke en stor båt i liten förpackning. Höga fribord vilket gör att det fungerar att åka ut när det går vågor.
      Har den som komplement till min stora båt (ranger vs1660sc) och den fyller i princip samma funktion om man bortser från fart och ytor.

Kommentera

Specifikationerna tyder på att det är frågan om snikmodellen av Buster R, föregångaren till RS. Om den är i fint originalskick, sälj den till någon som samlar på gamla Busterbåtar. Om den är "insliten", bygg om den som du vill ha den.

Kommentera

Tack för svar!
          kollar om den är tät sen testar jag några gånger i vatten. Fiskar mestadels insjöar. Det finns ingen grabbräcke på den så jag tar emot tipsar hur jag kan lösa en givarfäste för vertikalfiske på den.
          Ha det gått!

Kommentera

Hade jag varit dig så hade jag vänt båten upp å ner på en släpvagn. Slipat noga runt och på varje nit och åkt iväg till någon som kan hjälpa dig att tigga nitarna. Givetvis skruva bort eventuellt brännbart material som sitter i anslutning till nitarna. Tror att vi skulle tagit runt 500kr för detta jobb på våran firma.
            Om du ska bygga om till fiskebåt med kastdäck kanske de kan vara en bra idé ?
            /mvh
            Daniel

Kommentera

Hej Daniel!
              Hur menar du att tigga nitarna? Jag fyllde båten men vatten idag och läcker inte.
              Jag tänker bygga uttagbar kastdäck på den för enklare förvaring under vintern.
              mvh David

Kommentera

[QUOTE=DavidFelmeri;n

[/QUOTE]

Hej David Felmeri;

Köp en träroddbåt som min svåger Nick Hammari har på en av bilderna här..http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm ...

Memories...

Old Firehand
                Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-04, 06:00.

Kommentera

Tack Old Firehand men jag har redan 2 båtar. Det är problemet Vet inte vilken ska jag behålla och sälja.

Kommentera

Tigga är ett sätt man svetsar på. Tänkte om du skall lägga ner massa tid på båten med kastdäck osv kunde de vara värt å kosta på det bara. Är den tät å du inte vill lägga den slanten äre väl bah te å köra på

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka