Glasfiber - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasfiber

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    TamTam, det var nåt nytt som du skrev. Har i varje fall använt topcoat i min båt. Är väl topcoat över hela en båt som ny. För att just skydda mot inträngning av vatten och fukt.
    Topcoat används bara till yor som torkar i luften såsom insidan av skrovet på båten. Och i gelcoten tillsäter man en vax lösning så blir den en topcoat.
    När man använder en form så vaxas den först son målas den med 3-4 varv med gelcoat till en tjocklek av 0,7mm-1mm och gelcoten får inte börja härda mellan varven. Sen så när gelcoten börjat härda men innan den härdat ut så sprutas formen med glas och plast till önskad tjocklek där efter så limmas förstyvningar på plats och sen ett lager till med glas och plast. När det härdat så slipas glas stickor och ojämnheter bort och därefter så målas det ett lager med topcoat. För att det inte ska vara klibbigt på insidan av båten.

Plasten i sig själv är inte vattentät spelar ingen roll om den är målad med gelcoat och topcoat utan det är tjockleken på skrovet som gör att båten blir vattentät

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Måste fått det om bakfoten. Men har funkat på dom båtar jag lagat. Har bara läst på förpackningarna man fått till. Dom har i varje fall inte visat nåt skumt upplägg.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
        Topcoat används bara till yor som torkar i luften såsom insidan av skrovet på båten. Och i gelcoten tillsäter man en vax lösning så blir den en topcoat.
        När man använder en form så vaxas den först son målas den med 3-4 varv med gelcoat till en tjocklek av 0,7mm-1mm och gelcoten får inte börja härda mellan varven. Sen så när gelcoten börjat härda men innan den härdat ut så sprutas formen med glas och plast till önskad tjocklek där efter så limmas förstyvningar på plats och sen ett lager till med glas och plast. När det härdat så slipas glas stickor och ojämnheter bort och därefter så målas det ett lager med topcoat. För att det inte ska vara klibbigt på insidan av båten.

Plasten i sig själv är inte vattentät spelar ingen roll om den är målad med gelcoat och topcoat utan det är tjockleken på skrovet som gör att båten blir vattentät
        Frågan är om plasten oavsett tjocklek blir vattentät utan en epoxigrund utvändigt risken är att det tränger in ytligt iaf och orsakar skador detta är till stor del beroende på hur välgjort skrovet är från början ett dåligt rollat skrov som innehåller luftbubblor kommer orsaka den sk plastpesten med tiden detta kan bara förhindras med ett tjockt lager epoxigrund som till skillnad mot plasten är vattentät detta bör definitivt göras på alla båtar som ligger i sjön längre tider.
        Tror jag faktiskt ska kosta på en epoxigrund på mina TL pulkor dessa börjar ligga tungt i sjön troligen är det som du skriver Char dessa har tunt plastlager utvändigt och läcker troligen rakt igenom även om det går sakta
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har alltid kört med marintätning av lämplig typ som TAMTAM skriver. Plastbåtar suger mycket vatten, båtar är ofta betydligt tyngre på hösten än våren..

Kommentera

Kom faktiskt på att jag hade dubbelkomponent färg ovanpå min gelcoat. Likadant hade jag under båten för att slippa vatteninträngning. Parrafinet hade jag bara en gång i fram på toften en gång. Så jag gjorde rätt ändå.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 815 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka