Ctek Onyx batteriladdare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ctek Onyx batteriladdare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ctek Onyx batteriladdare

Den här laddaren verkar finnas på Claes Ohlson. Den laddar max 7a och har pulsladdning.
    Ska jag köpa den för att ladda mitt elmotor batteri?
    (Finns också en billigare Ctekladdare som heter 'Zafir' men den laddar endast 3.3A max = Lång tid att ladda om ett 60-70ah batteri)

Senast ändrad av Test005; 2007-02-19, 10:49.

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
    Den här laddaren verkar finnas på Claes Ohlson. Den laddar max 7a och har pulsladdning.
    Ska jag köpa den för att ladda mitt elmotor batteri?
    (Finns också en billigare Ctekladdare som heter 'Zafir' men den laddar endast 3.3A max = Lång tid att ladda om ett 60-70ah batteri)

http://www.ctek.com/se/onyx/egenskaper.asp
    JA Ctek är marknadens bästa laddare och Du får maximal livslkängd på batterierna med en pulsladdare så bara att köpa

Kommentera

Jag bytte upp mig i höstas (till Onyx från Cteks billigare variant) och det blev en ruskig skillnad. Bättre att köpa Onyx på en gång - speciellt om det finns en risk att du köper batteri på 100 eller mer Ah
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Jag har skaffat en Minnkota 55 men inget batteri eller laddare ännu.
        Kanske köper en Ctek Onyx laddare och ett 60ah batteri (Lite ah = lägre vikt)

Kommentera

Jag har skaffat en Minnkota 55 men inget batteri eller laddare ännu.
          Kanske köper en Ctek Onyx laddare och ett 60ah batteri (Lite ah = lägre vikt)
          Lite Ah= kort körtid glömde du att tänka på, eller?

Avsulfaterings cykeln är en bra grej i laddare. Har själv experimenterat med det och fått goda resultat. Men det är en patenterad metod, och kommer inte ihåg på rak arm vem som har patentet just nu (ett amerikanskt företag i alla fall) Om Ctek använder licens det vet jag inte. Om inte så kan det bli problem om dom använder samma frekvens, det är nämligen en mycket speciell frekvens som slår sönder dom olösliga PbSO4 (blysulfat) molekylerna under påverkan av högfrekvent pulserande likström.

Blev kanske lite väl tekniskt det här men som Rospigg säger, en mycket bra laddare om den håller vad den lovar i specifikationen.

Med 7A laddar den alltså upp ett (stutkört) 60Ah på ca10,3 tim (till 85%), och ett 225Ah batteri på 38,6 tim (till 85%), så det är helt Ok tycker jag.
          Vad är priset på en sådan laddare hos er?
          mvh Flodstöm
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

1295 kr på Clasohlsson

Kommentera

Onyx kostade hela €145.- på Claes Ohlson i Finland. Jag köpte Ctek 'Zafir 90' laddaren för €59.- istället.
              Det blir längre laddningstider (Laddar 3.3A) men det blir bra.

Nej Flodström, jag glömde inte att färre AH ger kortare körtid, men jag tror ett 55-60ah kommer räcka för mig.
              Ska köra elmotorn för småförflyttningar vid spinnfiske... Tror tom att en laddning räcker en hel helg då det mest kommer bli 30sek-1min motoråkningar.
              Har en Yamaha 30hk för längre förflyttningar och om det blir aktuellt med trolling så får jag skaffa ett extra batteri.

Kollade batterier på Elfa och de tar drygt 2300.-SEK för ett Optimabatteri. Tror jag kör Biltema då jag tänkt ha lite lägre budget på båtbygget.
              (Blir mycket $ med bra ekolod, elmotor + alla tillbehör)
              Senast ändrad av Test005; 2007-02-19, 15:32.

Kommentera

Fråga: Kan man utan risk ladda batteirer inomhus utan riktig ventliation?
                Jag har mitt startbatteri till båten inne i hobbyrummet nu under vintern och vill ladda upp det med Ctek laddaren...Jag menar, kommer det att avge gaser?

(Exide Nautilus combi, inderhållsfritt 60ah)

Kommentera

Fråga: Kan man utan risk ladda batteirer inomhus utan riktig ventliation?
                  Jag har mitt startbatteri till båten inne i hobbyrummet nu under vintern och vill ladda upp det med Ctek laddaren...Jag menar, kommer det att avge gaser?

(Exide Nautilus combi, inderhållsfritt 60ah)
                  Menar Du med "underhållsfritt" att batteriet är förseglat och att det inte går att öppna cellocken??
                  Oavssett om det är så kan Du ladda det där då det inte läcker ut några gaser, är det ett öppningsbart så ska/bör Du öppna det vid laddning och då är det en fördel med ventilation men det är inte mycket som behövs så normal rumsventilation räcker gott.

Kör Du inte motorn längre stunder än så då lär det räcka en helg med ett 60Ah, och Du får ju iaf lite laddning från din 30hk Yama under transportsträckorna om Du kopplar det så

Kommentera

Jo det är förseglat, det enda som finns uppepå är ett bärhandtag och de två polerna...Alltså inga påfyllningshål för cellerna.

Ang drifttiden så kommer jag inte att koppla med skiljerelä och laddning från Yamman, utan bara slänga i ett fulladdat batteri och se hur länge det räcker.
                    Elmotorn är i första hand tänkt för spinnfiske för att slippa dra igång Yamman vid varje liten förflyttning.
                    ...Vi får se hur det går, första elrovan för mig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka