Tanklöst tanklock - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tanklöst tanklock

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Låsspray som alltid fick ha i billåsen förr innan fjärrkontrollens tid, funkar. Jag har samma lock.

Mvh
    Johnny

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Man kan undra varför ett normalt tanklock som på en bil inte används på båtar.
      Jag är uppvuxen med motsvarande lock på segelbåtar. Eftersom locken ofta är placerade på ställen där man trampar omkring och inte vill ha saker att snubbla på och eftersom skot tenderar att fastna i allt som sticker upp från däck är det bra att inte ha vanliga billock. Antar att locken är hyfsat standard (billigare?) oavsett segelbåt eller motorbåt. Inget bra argument men möjligen en förklaring.
      Jag tror du kan hitta motsvarande lock med ett spår för en stor skruvmejsel istället för flärp. Borde vara bättre i kyla.

Kommentera

Prova att värma upp den genom att blåsa/andas på den. Eller värma upp den med händerna.

Ovanstående är gammala norrländska knep som fungerat på diverse frusna ting i århundraden.

Kommentera

Tycker också att de där locken är besvärliga men då främst för att greppet är för litet.

Kommentera

Locket sitter på utsidan av båten så det är inte lättjobbat att hänga över relingen, försökte med allt och efter två timmar hade jag lyckats gröpa ur plasten så mycket att jag kunde knacka ner ett mejsel och bryta upp eländet.

Kommentera

Borra bara ett hål i locket under flärpen så kan inte vatten samlas där och frysa utan rinner ner i bensinen istället
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Måste vara en redig, djup isbildning om inte några skvättar av varm vätska alt i en påse mot isen löser det. Jag tänker att om isbildning är ett problem enbart då och då med veckor däremellan så kan man kanske leva med föreslagen lösning... iaf jag.
                Senast ändrad av anteman; 2019-12-04, 21:45.

Kommentera

Det är inga problem alls om man drar omkring en hel verktygslåda/låsspray/värmepistol/vattenkokare eller så, men det gör man ju normalt inte och vill inte göra heller. Bättre med ett genomtänkt och i alla väder användbart tanklock.

Kommentera

Ja då önskar jag dig lycka till med modifiering och/eller vidare lockjakt.

Kommentera

Håll oss uppdaterade om du hittar något bättre lock som passar. Mitt lock skyddas dock av en lucka, då jag har en båt byggd för nordiskt klimat. Så jag har inga problem med is. Men det räcker sällan med handkraft för att få upp locket. O- ringen verkar torka fast ibland och då får man använda en tång för att få grepp om den lilla plastflärpen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka