Trailerbåt - Tips tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailerbåt - Tips tack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trailerbåt - Tips tack

Jag är på jakt efter en båt att ha på trailer för att kunna fiska i lite fler vatten. Det finns ju som ni alla vet en hel uppsjö med olika båtar så jag tänkte be er om lite tips.

Kravspec.:
    * Hyffsat billig (ca 30k med motor)
    * Plats för tre stycken jerkfiskare
    * Stadig, man ska inte hålla på att ramla överbord vid var och varannat kast. Den behöver dock inte klara så mkt sjö då det mest blir fiske i små insjöar med denna båt.
    * Gärna lätt

Nå, låt höra...finns det en båt för mig?

Linder 400 eller 440 med en 15-20 hk snurra, lätt stadig och oöm för utforskning av nya vatten kan tom fraktas på biltaket så slipper Du dra på trailer.

Kommentera

Jo, jag har funderat på Linder, de verkar få mycket beröm, samtidigt har jag blivit avrådd från många med motiveringen att de är på tok för vingliga att stå upp i. En person som har en linder 400 kallade den för "livsfarlig".

Svårt det här, jag kommer givetvis försöka pröva ett par olika Linder modeller, men det är ju lite fel tidpunkt på året nu...

Kommentera

Ursprungligen postat av Holmen Visa inlägg
        Jo, En person som har en linder 400 kallade den för "livsfarlig".

Du blandar inte ihop modellerna? Linder 440 är jäkligt vinglig enligt mig. Däremot är 400 sporsman rätt imponerande..

//Abel
        http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av Holmen Visa inlägg
          Jo, jag har funderat på Linder, de verkar få mycket beröm, samtidigt har jag blivit avrådd från många med motiveringen att de är på tok för vingliga att stå upp i. En person som har en linder 400 kallade den för "livsfarlig".

Svårt det här, jag kommer givetvis försöka pröva ett par olika Linder modeller, men det är ju lite fel tidpunkt på året nu...
          Nog för att jag inte testat så många båtar i 4m klassen, men Linder är helt klart den bästa Då är det ju tom plastbåtar jag jämnför med, tycker inte det är ngr som helt probl att hänga över relingen båda två när en återutsätter och en fotar. Dock har det varit nära att båten tippat (det har iaf känns så ) i flertalet plastbåtar

Dock blire nog riktigt svårt att hitta en 400+motor för 30k... Sedan kan ju diskuteras om det verkligen är en båt för 3aktiva fiskare?
          I min mening är två precis lagom, och jag tror inte jag aer ensam om att ha med mig en del prylar ut Har iofs aldrig testat 3 så kanske inte skall säga för mkt dock.
          Senast ändrad av Flodebanan; 2007-02-11, 15:11.
          sigpic

Kommentera

En klockren trailerbåt= crescent 434 !! Då den är flatbottnad så går den riktigt grunt , nästan traila ner på en vattenpöl . Den väger endast ca 175kg. Med en 15hk motor kommer man upp i farter mot en 18-20 knop= lättdriven !! Nackdelen med flatbottnade båtar är då det går sjögång får man köra saktare för den blir stötig !!

Jag och polarn mangeboy kör med flatbottnade båtar då vi oftast är i skyddade sjöar, älvar !! Den är grymt sidostabil med och blir klockren för 3 personer och ett + är hyffsade ytor förvaringsytor då den är ganska bred med !!
            För 30 000 får du en fin 434 med motor, men just nu va det inte många ute till salu !!
            Senast ändrad av pasi75; 2007-02-11, 15:17.

Kommentera

lite dyr kanske men bra pris

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
                En klockren trailerbåt= crescent 434 !! Då den är flatbottnad så går den riktigt grunt , nästan traila ner på en vattenpöl . Den väger endast ca 175kg. Med en 15hk motor kommer man upp i farter mot en 18-20 knop= lättdriven !! Nackdelen med flatbottnade båtar är då det går sjögång får man köra saktare för den blir stötig !!

Jag och polarn mangeboy kör med flatbottnade båtar då vi oftast är i skyddade sjöar, älvar !! Den är grymt sidostabil med och blir klockren för 3 personer och ett + är hyffsade ytor förvaringsytor då den är ganska bred med !!
                För 30 000 får du en fin 434 med motor, men just nu va det inte många ute till salu !!
                Låter precis som båten för mig! Att den är flatbottnad är absolut ett plus för mig, att den är stadig är betydligt viktigare än att den tål grov sjö. Denna båt ska bara gå i lugna insjöar och kanske en eller annan sväng till dalälven.

För det lite "vildare" fisket har vi en annan båt.

Kommentera

30 k

de du ska titta efter är en båt med flatbotten, precis som många här har sagt. En V-botten båt, alltså en som planar lätt, är inte stabil när den ligger still.
                  Sen är de ju de där med pengar, båtar, iallafall de av kända märken och som sköts korrekt, har inte någon direkt värdeminskning att tala om. 30000 kr är massor av pengar, men när de ska handlas båt kommer man inte så långt, med tanke på att en ny linder 400 kostar nästan 30000 kroch en 15 hk fyrtakt över 20000 kr.

Så om jag vore du, kolla efter en halvplanande styrpulpet på 4,7-5 meter (inte mindre om ni ska vara 3 som fiskar stående) av äldre årsmodell. Halvplanande innebär att de har köl fram och är rätt plana i aktern. Detta gör dem till en kompromissbåt. De planar med hyfsat liten motor och samtidigt är de stabila när de ligger still. Båtexempel är örnvik 480,485 och ryds 480.

Till detta en motor med inte allt för många år på nacken.
                  Båtar går rätt lätt att laga med lite plast o färg(plastbåtar då), om man inte ska ha den till utställning dvs.
                  Men att börja renovera gamla motorer kan få den mest välfyllda plånbok att lätta betydligt.

Lycka till!!!

Kommentera

hallå igen

här har du en bra båt för lite pengar och med plats för 3 stående.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 801 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka