Tips på mindre fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på mindre fiskebåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på mindre fiskebåt

Då familjen växer och fisketiden minskar har jag nu landat i att det bästa för mig är en mindre båt för dagsturer på egen hand. Skulle gärna få input om vad ni andra där ute har för erfarenheter och tankar gällande mindre båt. Jag är fullt införstådd att större båt är att föredra men varken budget eller nyttjandegrad motiverar en amerikansk variant för en halv miljon med motor som likaväl går att köra racing med som fiske..

Downsizing är mer min melodi just nu =)

Kommer inte ge mig ut i storm, kommer hålla till i större insjö och mindre insjöar.

Kajak är uteslutet.

Modeller jag funderat på:
    Linder 400 sportsman – bygga kastdäck fram
    Quintrex 390.
    Hunter modellerna på Upplev. Dock osäker på kvalitet där.
    Krav:
    Ska vara lättrailad.
    Så stabil som möjligt för en mindre båt.
    Kvalitet och kunna hålla uppe ett OK andrahandsvärde.
    Budget 50-60 000kr inkl motor.

Har ni några tips där ute?

Ursprungligen postat av StoneHill Fishing Visa inlägg
    Då familjen växer och fisketiden minskar har jag nu landat i att det bästa för mig är en mindre båt för dagsturer på egen hand. Skulle gärna få input om vad ni andra där ute har för erfarenheter och tankar gällande mindre båt. Jag är fullt införstådd att större båt är att föredra men varken budget eller nyttjandegrad motiverar en amerikansk variant för en halv miljon med motor som likaväl går att köra racing med som fiske..

Downsizing är mer min melodi just nu =)

Kommer inte ge mig ut i storm, kommer hålla till i större insjö och mindre insjöar.

Kajak är uteslutet.

Modeller jag funderat på:
    Linder 400 sportsman – bygga kastdäck fram
    Quintrex 390.
    Hunter modellerna på Upplev. Dock osäker på kvalitet där.
    Krav:
    Ska vara lättrailad.
    Så stabil som möjligt för en mindre båt.
    Kvalitet och kunna hålla uppe ett OK andrahandsvärde.
    Budget 50-60 000kr inkl motor.

Har ni några tips där ute?
    Köp en liten Buster aluminiumbåt eller en vanlig träroddbåt med Minn Kota elmotor som min svåger Nikolai Hammari på övre bilden här..http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm ...

Old Firehand
    Leif Engström

Kommentera

Är inne på samma spår då jag redan har en lite större båt men vill ha något som är smidigt att ta ut på mindre vatten och framförallt att vara ute på egen hand.
      Tyckte tidigare att Kimple 395 och 420 fisherman var fina båtar i bra storlek men de slutade tillverkas. Men något liknande vore perfekt. Har lite svårt för takräckesbåtarna som är lite för ostabila helt enkelt.

Följer!
      Senast ändrad av Andreasbd; 2019-09-24, 12:32.

Kommentera

Jag får nog hålla med Leif där.

Jag har själv en Buster RS som är 4,5m lång. Superenkel att traila själv.

Sen har du ju Buster R, Buster S, Linder 400/440, Oskwig m.fl.

Sen är det ju smaken som avgör

Kommentera

Vill du ha en liten smidig och mycket stadig båt är Linder 400 Sportsman ett bra alternativ. Har en själv och de som säger att Linder är instabila har nog bara erfarenhet av Fisherman som är en helt annan och rankare konstruktion. Har byggt kastdäck på min 400 och går med mina 85-90 pannor obehindrat runt ut till relingarna. En nackdel dock: Den är vindkänslig och med aktermonterad elmotor är den en böld i röven att vertikalfiska med. Har i princip slutat om det inte är spegelblankt på sjön... Men fördelarna med en liten smidig, relativt snabb och oöm båt väger mer än väl upp nackdelarna.
          Skit fiske!
          Gösta

Kommentera

Kul att höra att ni är nöjda med Linder 400. Det känns som en modell som passar bra in i mitt behov och bör också gå att klämma in i budgeten. Hur är båten i lite vågor?

Buster är också ett bra alternativ som jag ska kolla in lite närmare. Kimple, Hunter, Alloycraft etc har jag sneglat åt men skeptisk till deras kvalitet i längden. Quintrex 390 är väl egentligen den modell jag håller högst tillsammans med Lindern hittills, men läst att den är lite mer komplicerad när det kommer till trailning pga att den inte passar så bra in på kölrullarna.

Kommentera

Har inte något tips på bra båt, men instämmer i att tanken är rätt i det läget!

För min del har downsizing blivit att jag de två senaste somrarna gjort i ordning farmorsfars lilla tremetare (max, JOFA) som får ligga i sjön, skaffat en ny 6hk motor och fisket är plötsligt så mycket enklare igen. Kände stress innan, skulle hinna med allt när jag var ut, men nu är den där lilla alltid där och redo, planar till och med när jag är själv, och de där turerna som bara är halva dagen eller ett par timmar gör mig så mycket gladare. Dessutom drar den ju så in i bövelen mycket mindre än motorn på trailerbåten och är inte så lite renare. Gott för både samvete, natur och lungor!

Kommentera

Ingen av nämnda modellerna är gjorda för sportfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                  Ingen av nämnda modellerna är gjorda för sportfiske.
                  Sant. Dock så är det svårt att hitta en modell gjord för sportfiske inom budgeten.

Jag hade haft koll på blocket och letat efter begagnade ekipage som folk själva byggt kastdäck till osv. Allt fixat redan och förmodligen väldigt prisvärt.

Kommentera

Ursprungligen postat av StoneHill Fishing Visa inlägg
                    Kul att höra att ni är nöjda med Linder 400. Det känns som en modell som passar bra in i mitt behov och bör också gå att klämma in i budgeten. Hur är båten i lite vågor?

Buster är också ett bra alternativ som jag ska kolla in lite närmare. Kimple, Hunter, Alloycraft etc har jag sneglat åt men skeptisk till deras kvalitet i längden. Quintrex 390 är väl egentligen den modell jag håller högst tillsammans med Lindern hittills, men läst att den är lite mer komplicerad när det kommer till trailning pga att den inte passar så bra in på kölrullarna.
                    Du kan även köpa ett ytterskrov och inreda det invändigt efter egna önskemål enligt bildtext och bild här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm....

Old Firehand
                    Leif Engström

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar