Buster RS eller M för trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster RS eller M för trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Buster RS eller M för trolling?

Hej
    Är mycket intresserad av att börja trolla efter lax och öring på Vänern, men vilken båt ska man ha? Kommer fiska själv, vill gärna ha en lättrailad båt och kan inte lägga en massa deg på båt å motor osv.

Busterbåtarna ser ju ut att kunna leva upp till mina krav, tankarna går till de lote äldre modellerna som finns för rimlig peng. Men är en RS för liten? Kommer väder å vins göra mig allt för begränsad för det fiske jag tänker på? Inte att båten förliser, men att det blir alltför obekvämt? Vad säger ni som vet?

Jag har en RS inomskärs men trollar inte med den och kör aldrig långsamt i grov sjö... Jag vill ta mig fram snabbt och än så länge har jag inte behövt slå av på takten över öppna fjärdar men Vänern är ju långt mer öppen än en fjärd i skärgården.

Stabil nog för mig. För trolling på Vänern skulle nog jag ha kikat på en båt med ruff för att slippa bli översköljd om vädret slår om fort.

Kommentera

Intressant. Blir den stötig vid lite grövre sjö?

Kommentera

Ursprungligen postat av Perdal Visa inlägg
        Intressant. Blir den stötig vid lite grövre sjö?
        Nä, den lättar ur vågorna och går bäst i lagom sjö. Jag lastar allt tungt så långt fram som möjligt för att klyva vågorna bättre. Jag har aldrig lyckats dyka med båten :-)

Med trollingmotor, flera riggar, extra batteri och reservdunk blir det ju som att sitta två längst bak och då kan den nog upplevas som stötig ifall man inte får mer vikt för över.

Kommentera

Hmm kanske ska tänka om...tack för synpunkterna.

Kommentera

Kommentera

buster m är aningen stadigare båt men rs brukar hålla fören lite högre så det finns större risk att en våg sköljer över en buster m men det brukar inte vara något större problem så länge ingen sitter i fören, du blir ju nog aningen begränsad till vädret med en så pass liten båt, en större är väl nog att rekommendera vid trolling

Kommentera

Ursprungligen postat av Perdal Visa inlägg
                Hej
                Är mycket intresserad av att börja trolla efter lax och öring på Vänern, men vilken båt ska man ha? Kommer fiska själv, vill gärna ha en lättrailad båt och kan inte lägga en massa deg på båt å motor osv.

Busterbåtarna ser ju ut att kunna leva upp till mina krav, tankarna går till de lote äldre modellerna som finns för rimlig peng. Men är en RS för liten? Kommer väder å vins göra mig allt för begränsad för det fiske jag tänker på? Inte att båten förliser, men att det blir alltför obekvämt? Vad säger ni som vet?
                Hej Perdal;

Från 1976 och många år framöver deltog jag i Laxtrollingtävlingar på Vänern tillsammans med fiskeproffs som Johan Abelsson, Björn Brösmark (in memoriam), Kovac Kalman, Lennart Larsson (Sjötorpsmaffian), Bengt Skåån, Åmål och Reinhold Teramo, Göteborg...

Det jag lärde mig om Vänern var att en mindre båt än 5 meter kunde bli riktigt obehaglig att köra om det blåste upp ute på Vänerns fria ytor. Den sjösäkraste, öppna båten i 5-meters klassen jag trollade på Vänern med var min Silver Hawk, som jag ägde åren 1992 - 1998...

Idag äger jag en Buster Magnum med dubbla Yamaha motorer, en 150 hkr 2-taktare som transportmotor och en 15 hkr 4-taktare som trollingmotor. Den stora 150 hkr-motorn är törstig och 15 hkr 4-taktarn, trollingmotorn drar ca 1,5 liter/timme vid trollingfart....

Old Firehand
                Leif Engström

Ps. Du hittar din drömbåt här...https://www.buster.fi/sv/modeller/bu...s=&motors=2005
                Senast ändrad av Old Firehand; 2019-07-28, 11:05.

Kommentera

Hej Toffee och OF...
                  Jag tackar för goda råd. Jag har också fått råd av andra att satsa på 5 plus båt, HT eller styrpulpet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 825 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka