Problem med tankning av Alumacraft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med tankning av Alumacraft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med tankning av Alumacraft

Jag har precis köpt mig en Alumacraft 165 med fast tank. När jag skulle fylla upp tanken så tog det utan att överdriva + 15 minuter.
    Anledningen är att tanken inte släpper ner bensinen tillräckligt fort och pumpen slår ifrån gång på gång. Jag provade att hålla en bit ifrån, hålla munstycket snett, använda en tratt mm mm.
    Trots detta så gick det otroligt segt.
    Är det någon som upplever samma problem och har lösningen. Alternativt om någon har en ide på hur detta kan lösas för det är otroligt irriterande.

Ha d bäst !

Är båten helt ny? Annars skulle jag kolla avluftningen till tanken så att den inte är täppt kan väl iofs vara det även på en ny båt.

Kommentera

Gratulerer med fin båt!
      Og velkommen i klubben med oss som har båter med US-bensinsystem. Amerikaneren din er utstyrt med et system som skal fange opp bensindamp og resirkulere den tilbake til påfyllingspumpen. Problemet er at våre norske og svenske pumper ikke er tilpasset det systemet. Jeg har ikke klart å finne noen god løsning på dette annet enn å bruke den tiden det tar. Og ja, det tar lett 15 minutter.

En skulle tro det fantes en adapter der ute, eller at noen kan lage en adapter. Jeg hadde gledelig betalt en slump penger for en slik.
      Team Colibri

Kommentera

Stadigt tag om handtaget och börja fylla med munstycket precis i påfyllningshålet. Sen höj handtaget och tryck in mer.

På ca 10cm mellanrum går det stort sett fylla på max flöde men måste ha full koncentration för man får inte skaka många millimeter. 15minuter??

Skulle gissa att jag tankar 40 liter på ett par minuter.
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Ja eller så tar du bara bort det där ”filtret”. Det gjorde jag på min starweld. Funkar hur bra som helst att tanka med bilpumpen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Still Searching Visa inlägg
            Ja eller så tar du bara bort det där ”filtret”. Det gjorde jag på min starweld. Funkar hur bra som helst att tanka med bilpumpen.
            Det her tar jeg gjerne en nærmere instruks på, hvordan gjorde du dette?
            Så vidt jeg vet er det ikke noe filer involvert her, men mer ett "rør i rør"-system som sender overtrykket i tanken tilbake mot pistolen, og problemet vårt er at siden våre pistoler ikke fanger opp dette overtrykket så stanser det flyten av drivstoff i steden. Jeg mistenker derfor at hele røropplegget fra tanken og ut må skiftes. Men siden du tydeligvis har gjort dette tar jeg kanskje feil. Fint om du legger opp litt bilder fra prosessen også.
            Team Colibri

Kommentera

märkligt....detta borde generalagenterna redan löst, en båt för svenska/norska marknaden skall naturligtvis gå att tanka utan mankemang i respektive land den säljs utan att behöva sikta med munstycket en dm ovanifrån....alternativt borde de ha tagit fram en adapter, som naturligtvis skall följa med gratis vid köp av båten. Allt annat är egentligen helt oacceptabelt...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Köper man en elbil för någon årslön så får man inte med allt man behöver för att ladda heller.

Som vanligt. Upplever man bekymmer så agerar man.

I mitt fall igen större ansträngning och tankar 4ggr om år så att byta anslutningen tar längre tid än vinsten.
                Alumacraft så klart!

Kommentera

Team colibri. Jag ska försöka ta lite bilder och visa när jag är ledig på fredag.

Btw. Om man bara säger till att dom ska fixa det när man köper båten så gör dom det. Annars skiter dom i det.
                  Ganska svinigt för dom som inte känner igen problemet innan.

Kommentera

Kanskje denne...
                    Prevent marine fuel from splashing and burping on you, your boat or into the environment. Clean Way's 10" size makes storage a breeze! Stops fueling problems. Best size for Bass Boats, Flats Boats and Skiffs! Keep gas off of your hands and scented baits. Perfect fuel spill preventer. No messy fuel clean up. Order Now.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka