Båtköp Ryds 390 eller Höga Rodd 430? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtköp Ryds 390 eller Höga Rodd 430?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtköp Ryds 390 eller Höga Rodd 430?

Funderar på att köpa en Ryds 390 för spinnfiske och flötestrolling i en medelstor insjö. Är detta en bra båt för 2-3 pers eller blir den för liten. Är Höga Rodds 430 att föredra??. Är ute efter en lättrodd plastbåt.

Den andra frågan gäller elmotorer. Har bestämt mig för att köpa en MINN KOTA. Är det modell 30 eller 36 jag ska välja?? Ska fungera vid flötestrolling och kortare transporter.

Ursprungligen postat av Tool
    Funderar på att köpa en Ryds 390 för spinnfiske och flötestrolling i en medelstor insjö. Är detta en bra båt för 2-3 pers eller blir den för liten. Är Höga Rodds 430 att föredra??. Är ute efter en lättrodd plastbåt.

Den andra frågan gäller elmotorer. Har bestämt mig för att köpa en MINN KOTA. Är det modell 30 eller 36 jag ska välja?? Ska fungera vid flötestrolling och kortare transporter.
    De höga rodd jag har fiskat ifrån, har varit mycket trevliga. Lätta att ro och smidiga att hantera.
    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

någon mer med koll??

ryds vs höga rodd?

Kommentera

tycker du ska köpa en linder 410 eller 440 fishing. lätta och smidiga och tål mycket stryk..

Kommentera

Ursprungligen postat av Tool
          ryds vs höga rodd?
          Lite tveksamt att få plats med 3spinnfiskare i en så pass lite båt?

Edit; Varför ingen alubåt, ännu lättare att ro pch driva med en elmotor.
          sigpic

Kommentera

ryds 390 är jävligt fin om man är två i båten 3 är kanske lite väl mycket men det går. höga rodd 430 är också en mycket fin båt med lite mer plats om man ska vara 3 st har inte testat denna model tyvärr. Linder 440 fishing tycker jag inte alls att du ska satsa på om det inte är en mycket grund och stenig sjö. Helt sjövidrig båt enligt mig har haft en sån som arbetsbåt i 4 sommrar i rad där man kanske har använt båten ca: 2-3 timmar per dag kanske mer om man fiskar i den på kvällarna

Kommentera

tjena, jag ska köpa en ryds 390 om några veckor tror det funkar bra.
              men hade tänkt att ha en 4-5 hk 4-takt till eftersom det är lite strömt där jag ska ha den...

Kommentera

Ingen av dom båtar som räknas upp här är lättrodda. Visst vindstilla och en man i båten. Aluminium går bort direkt. Driver alldeles för lätt. Finns bara tre båtar som hittat av alla sorter av roddbåtar som funkar att ro med fler i. Crescent 42 av den äldrte modellen med kort rigg. Smögen lite över 4 meter. Uttern 370. Är själv på jakt efter nån av dom tre. Svårt att få tag i dom två sistnämnda och dyra också. Crescent 42 finns det mängder av. Men är oftast i dåligt skick. Berodde på att det inte fanns avluftning för flytelementen på den tiden. Gäller massor av båtar fram till en bit på 80-talet. Linderbåtar går fetbort. Är så rodd ovänliga att en flytande stock är bättre.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tja, Jag har en ny Ryds 390 med en Minn Kota endura 36 på, Jag har inte än hunnit fiska men jag har tagit en tur med båten och prövat den o lite så. Den gick i 3,4 knop men då var vi 3 pers i båten = över 200kg
                  Jag hade tänkt att skaffa en 4 hästars motor till lite längre transporter på nån sjö eller så men annars är elmotorn grym

Kommentera

lite klokare

Är fortfarande lite förvirrad. Ska förmodligen köpa en begagnad båt och Ryds 390 och 430 är de bästa som jag sett. Priset skall ligga mellan 8-15000, finns det några andra båtar som är bra för spinnfiske i den klassen???

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 869 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka