Bottenplugg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenplugg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenplugg

Funderar på att sätta in en bottenplugg i min båt, finns ingen där nu och har aldrig funnits någon. Är det vanligt att det inte finns bottenplugg i båtarna? Nästan alla mina kompisars båtar har pluggar, (Crescent hanö, 550 bigfish, ryds Camping mfl mfl)
    Jag skulle sova betydligt bättre om jag visste att det inte fanns något vatten i skrovet, som det är nu är det omöjligt att veta.

Det borde inte vara så svårt att montera en bottenplugg, eller?

Sen ligger du

Ursprungligen postat av RM
    Funderar på att sätta in en bottenplugg i min båt, finns ingen där nu och har aldrig funnits någon. Är det vanligt att det inte finns bottenplugg i båtarna? Nästan alla mina kompisars båtar har pluggar, (Crescent hanö, 550 bigfish, ryds Camping mfl mfl)
    Jag skulle sova betydligt bättre om jag visste att det inte fanns något vatten i skrovet, som det är nu är det omöjligt att veta.

sömnlös på sommarnätterna och funderar på om pluggen är tät...

Men som sagt det är inte svårt bara du har viljan.

//Fred

Kommentera

Det kan vara en fördel med en Dyvika för att kunna tömma ur vatten ur båten men om det funkar beror på hur båtens konstruktion ser ut framförallt med spant och dubbbelskrov med eller utan skumfyllning.

Gissar att Du tänker montera den längst ner i snibben på akterspegeln och då tömmer den ju ur allt om båten lutar lite bakåt, förutsatt att det är fri passage genom spanten för är det tätt där så kommer bara det vatten som är akter om det bakersta spantet att rinna ut.
      Sen har det ju betydelse om skrovet är skumfyllt eller inte, så jag tror Du får ta reda på lite mera och dela med Dig så kan Du säkert få mera goda råd.

Generaltips är att inte välja en dyvika i plat på en större båt utan ta en i mässing så håller den längre!

Kommentera

Jag hade samma funderingar på min båt. Men istället för att göra hål under vattenlinjen så satte jag in en inspektionslucka i motorbrunnen. Så nu kan jag kolla om det står vatten där, vilket det gör ibland. Då kör man bara ner en tvättsvamp och torkar upp det.
        Det känns lite onödigt och göra hål undervatttenlinjen om det inte behövs. Sen behöver man inte hålla på med gängtejp eller nåt annat för att vara hundra på att det är tätt.
        Det blev oxå betydligt lättare att montera av motorn.
        Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Ursprungligen postat av RM

i min ryds camping ångrar jag att jag satte i en dyvika. akterspegeln var nämligen plastat på plyfa och där fanns även en massa flytskum som jag naturligtvis borrade rakt igenom. Risken finns nu att akterspegeln suger vatten, men jag håller öppet så ofta jag kan så det borde inte vara ngn fara. Fukt i akterspegeln verkar vara mer regel än undantag på äldre båtar

Kommentera

En dyvika monterar du bara om du har dolda utrymmen under däck icke nåbara från något håll annars är tipset att montera en skruvbar inspektions lucka genom däck långt bak finns att köpa i båttillbehörsaffären mycket bra för att torka ut skrovet med också monterar du en till så långt fram som möjligt får du luftväxling under däck när båten ligger upplagd.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för alla svar, ska ringa runt lite i morgon och fråga hur det egentligen ser ut mellan dubbelskroven. Sen får jag nog ta mig en funderare...

Kommentera

bottenplugg t1ll crescent 432

Jag hittade denna tråd och måste bara ställa en fråga. Är det någon som vet om man kan sätta en bottenplugg i aktern (under vattenlinjen) på en crescent 432 årsmodell 90? Jag har vatten i mellanskrovet som jag vill bli av med. jag tror att tätningarna till ekolodsfästet har börjat läcka, men det kan ju vara någon annanstans med. dock inte undertill så jag bottenmålade henne i somras.
                Frågan är ju då bara, om det är som jag läste tidigare i tråden, sektioner i skrovet? då bör man ju se upp var man sätter pluggen.
                HJÄLP!
                go fish

Kommentera

montera dyvika från utsidan av skrovet

kan man montera en sådan på utsidan av skrovet, under vattenlinien utan att det påverkar båtens köregenskaper?

alltså så att den skruvas från utsidan.

Kommentera

korrupt länk

ska det vara

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar