Lämplig WA för allt fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig WA för allt fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
    Jo fast man undrar lite ändå, dom flesta CAD program kan räkna ut en optimal placering och storlek/styrka på spant osv. Inte kan båtbyggandet vara en sådan hemlighet. Jag tror däremot att detaljkvalitet kan skilja mellan båtar, något som Ryds inte varit kända för att prioritera. Jag tror att en båt som är ihopskruvad ordentligt med sika på alla självgängande skruvar så att dom inte vibrerar loss upplevs som kvalitet när man kör i grov sjö. Jag tror inte att speciellt många är byxade att bedömma om ett skrov är "vridstyvt" eller ej.
    Hemligheten med skruv i plast är att borra rätt dvs exakt om du borrar med för liten förborr kommer skruven gå av mer eller mindre garanterat plast är i princip oeftergivligt inte alls som trä för stor förborrning ger ett dåligt grepp som sika inte förbättrar bara tätar idealet är ganska exakt efter skruvstam dvs bara gängspetsarna ska skära och sikan täta.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Man undrar lite hur Rocad båtarna kan vara så kraftigt byggda. Material väger ju som bekant och en Rocad 606:a väger 650kg, maxlast 560kg mot en Ryds 600 som väger 750kg och har en maxlast på 820kg. Beasons nya 630 är beräknad att väga 1000kg. Galia 600 väger 950kg. Man får tänka på att även inredningen väger och i alla fall Ryds 600:an är väldigt spartanskt inredd.
      En bekant som har en Rival (Rocad) 560 tycker själv att det är en "jävla skitbåt" som har hela inline'en full av småsprickor. Akterspegeln höll på att släppa och fick förstärkas m.m. och att de köpt sig ett oförtjänt bra rykte. Själv vet jag inget om dessa båtar

Kommentera

Joj fiskar du mycket med den stora Dipsyn?
        I så fall har jag några foton på hemgjord spöhållare som jag tycker funkar mycket bra blixtsnabb att demontera utan verktyg du kanske redan har vad du behöver men om du vill ha ett till vinterjobb så....

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
          Hemligheten med skruv i plast är att borra rätt dvs exakt om du borrar med för liten förborr kommer skruven gå av mer eller mindre garanterat plast är i princip oeftergivligt inte alls som trä för stor förborrning ger ett dåligt grepp som sika inte förbättrar bara tätar idealet är ganska exakt efter skruvstam dvs bara gängspetsarna ska skära och sikan täta.
          Broder, jag har ägt flera Rydsbåtar så jag vet ALLT om hur en skruv kontra hål samt låsning ska vara utformat för att funka

Kommentera

Ursprungligen postat av PÅK
            En bekant som har en Rival (Rocad) 560 tycker själv att det är en "jävla skitbåt" som har hela inline'en full av småsprickor. Akterspegeln höll på att släppa och fick förstärkas m.m. och att de köpt sig ett oförtjänt bra rykte. Själv vet jag inget om dessa båtar
            Har hört samma sak utav en Rivalägare, men man vill ju inte såga båtar så här utan vidare. Taskigt för dom som äger en och ska försöka sälja. Dom kanske är bättre nu vad vet jag.

Kommentera

Joj fiskar du mycket med den stora Dipsyn?
              I så fall har jag några foton på hemgjord spöhållare som jag tycker funkar mycket bra blixtsnabb att demontera utan verktyg du kanske redan har vad du behöver men om du vill ha ett till vinterjobb så....
              Ja, det blir mycket Dipsyfiske med den stora! jag brukar använda en spöhållare som du ser på taket på bilden men den ska luta lite mer bara, det tycker jag fungerar kanonbra för då får man ut spötoppen ett par meter från sidan på båten och det är bra när storlaxen hugger men jag ser gärna en bild på din lösning!

//
              Johan
              Bifogade filer
              http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Har hört samma sak utav en Rivalägare, men man vill ju inte såga båtar så här utan vidare. Taskigt för dom som äger en och ska försöka sälja. Dom kanske är bättre nu vad vet jag.
                Finns många Rival/Rocad mycket få som klagar undantag dyker upp dock brukar alltid vara så av någon anledning har själv synat ett par 560 SP ordentligt och kan bara säga att det verkar vara bra grejor åtminstone plastmässigt....

Kommentera

Finns många Rival/Rocad mycket få som klagar undantag dyker upp dock brukar alltid vara så av någon anledning har själv synat ett par 560 SP ordentligt och kan bara säga att det verkar vara bra grejor åtminstone plastmässigt....
                  Dom har ju dessutom sålts som halvfabrikat och då vet man ju aldrig...
                  http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Pratade med Peter på Beason om deras nya 630 WA och den lät som en trevlig skuta, enligt Peter är den uppbyggd i däckslayout som deras mod Spin fast 6,30 istället för 7,50 och den ser ju trevlig ut.

Vad gäller stabilitet så lovade (jo faktiskt) Peter att det är helt OK att parkera den i marschfart på en grus/sten strand utan att den kommer att ta stryk Fan trot och jag tänker inte testa om det skulle bli en sån.

Däremot var priset klart intressant, komplett inredd båt med styrning ca 180.000 kr och lämplig snurra (UB endast till en början) 130-175 hk.

Köper man då tex en Suzuki 140 hk från Skånska Båtqompaniet som ju verkar vara billigast i Sverige så blir det inte så dyrt

Men så var det ju det där med tjuvar och banditer och jag är så less på att sova ihop med hagelbrakaren så bara det kan göra att jag avstår UB

Kommentera

Vetefan om det finns så många, men som sagt dom är säkert bättre nuförtiden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka