Lämplig WA för allt fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig WA för allt fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Rospigg
    Jo Rocad är grymt fina men ganska dyra men kvalitet kostar ju och lönar sig i längden, ska kontakta dem igen för en närmare koll

    Det blir helt klart fråga om att köra i skitväder är man öbo så är man, och då får man åka oavsett väder så en väl fungerande och sjövärdig båt är väldigt viktigt, Beasonen såg fin ut men lite väl stor speciellt när jag oftast är ensam eller två ombord

    Har beställt info och priser på Barcon 22 WA, Trophy 2052 och Galeon 600 så får vi se var det slutar, fick besked om att det finns en Trophy 1952 hos Skanstull för ett bra pris någon som vet hur mycket det skiljer i sjövärdighet mellan den och 2052 ??

    Skulle inte vara fel med en Smuggler WA deras skrov är ju legendariska
    En Rocad blir du garanterat inte besviken på i alla fall. Inte så v-bottnade men otroligt välbyggda, du kan testa att maila eller ringa Vi Båtägare och fråga om råd.

    En sån här Smuggler 24 ska jag köpa om några år och rensa sittbrunn från soffor och sätta spåhållare på bågen samt en 225 Optimax på aktern jag provkörde en i somras och det var en upplevelse
    http://teamjoj.blogspot.com/

    Kommentera


    • #22
      Man undrar lite hur Rocad båtarna kan vara så kraftigt byggda. Material väger ju som bekant och en Rocad 606:a väger 650kg, maxlast 560kg mot en Ryds 600 som väger 750kg och har en maxlast på 820kg. Beasons nya 630 är beräknad att väga 1000kg. Galia 600 väger 950kg. Man får tänka på att även inredningen väger och i alla fall Ryds 600:an är väldigt spartanskt inredd.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Giganticsalmon
        Man undrar lite hur Rocad båtarna kan vara så kraftigt byggda. Material väger ju som bekant och en Rocad 606:a väger 650kg, maxlast 560kg mot en Ryds 600 som väger 750kg och har en maxlast på 820kg. Beasons nya 630 är beräknad att väga 1000kg. Galia 600 väger 950kg. Man får tänka på att även inredningen väger och i alla fall Ryds 600:an är väldigt spartanskt inredd.
        Vet inte men balkarna i botten på polarens Rival 606 SP är enorma, det kanske även handlar om kvalitén på materialet men det vet jag inte. Viktuppgifter kan man nog dessutom ta med en nypa salt, min ska enligt katalogen väga 800 kg utan motor...
        http://teamjoj.blogspot.com/

        Kommentera


        • #24
          Vad väger din båt då? Viktuppgifter ska nog inte tas med en nypa salt eftersom dom ligger till grund för hur mycket last man får ta etc. Norske veritas och CE märkning och allt det där.

          Kommentera


          • #25
            Piggen här är vad du söker om vi snackar vridstyv kvalitet föregående ägare var kustbevakningen i Luleå!
            Buster och ryssfemma kombinerat!
            Bifogade filer
            Senast ändrad av TAMTAM; 2006-12-28, 18:15.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Giganticsalmon
              Man undrar lite hur Rocad båtarna kan vara så kraftigt byggda. Material väger ju som bekant och en Rocad 606:a väger 650kg, maxlast 560kg mot en Ryds 600 som väger 750kg och har en maxlast på 820kg. Beasons nya 630 är beräknad att väga 1000kg. Galia 600 väger 950kg. Man får tänka på att även inredningen väger och i alla fall Ryds 600:an är väldigt spartanskt inredd.
              Mycket har det nog att göra med placeringen av bottenvägarna, spanten under däck speciellt de tvärgående att bygga vridstyvt med plast är både lätt och kräver inte så mycket material då lamineringen i sej är oerhört stark kombinerar man sedan detta med en bra uppställning av spant blir det som sagt starkt och vridstyvt till detta kommer innerlinern dvs däcket som jag antar ihopfogas med skrovet uppifrån även under däck inte bara längs relingen
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av TAMTAM
                Mycket har det nog att göra med placeringen av bottenvägarna, spanten under däck speciellt de tvärgående att bygga vridstyvt med plast är både lätt och kräver inte så mycket material då lamineringen i sej är oerhört stark kombinerar man sedan detta med en bra uppställning av spant blir det som sagt starkt och vridstyvt till detta kommer innerlinern dvs däcket som jag antar ihopfogas med skrovet uppifrån även under däck inte bara längs relingen
                Det var ungefär något sådant som det stod om Rocad i en båttidning som testade wa båtar för något år sedan.
                http://teamjoj.blogspot.com/

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Giganticsalmon
                  Vad väger din båt då? Viktuppgifter ska nog inte tas med en nypa salt eftersom dom ligger till grund för hur mycket last man får ta etc. Norske veritas och CE märkning och allt det där.
                  1250 kg vägde en kompis Flipper 620 med en 110 hk Johnson 2-t på och ca 25 liter soppa i tanken i övrigt ingen utrustning.....
                  http://teamjoj.blogspot.com/

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av TAMTAM
                    Mycket har det nog att göra med placeringen av bottenvägarna, spanten under däck speciellt de tvärgående att bygga vridstyvt med plast är både lätt och kräver inte så mycket material då lamineringen i sej är oerhört stark kombinerar man sedan detta med en bra uppställning av spant blir det som sagt starkt och vridstyvt till detta kommer innerlinern dvs däcket som jag antar ihopfogas med skrovet uppifrån även under däck inte bara längs relingen
                    Jo fast man undrar lite ändå, dom flesta CAD program kan räkna ut en optimal placering och storlek/styrka på spant osv. Inte kan båtbyggandet vara en sådan hemlighet. Jag tror däremot att detaljkvalitet kan skilja mellan båtar, något som Ryds inte varit kända för att prioritera. Jag tror att en båt som är ihopskruvad ordentligt med sika på alla självgängande skruvar så att dom inte vibrerar loss upplevs som kvalitet när man kör i grov sjö. Jag tror inte att speciellt många är byxade att bedömma om ett skrov är "vridstyvt" eller ej.

                    Kommentera


                    • #30
                      Det kanske krävs en konkurs och ett namnbyte....

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 815 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 019 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 418 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 213 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 758 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X