eluttag o startmotorstartmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

eluttag o startmotorstartmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• eluttag o startmotorstartmotor

Ville veta lite mer om motorn som sitter på vår båt.
    Det är en35 hästars Evinerude, 359b62a
    serienummer B008750

Vi har hittat ett eluttag på motorn som vi inte vet riktigt hur vi kan använda.
    Dels skulle vi vilja ha laddning till ekolodets batteri.

dels skulle vi vilja koppla in en startmotor.

Någon som har kunskap fö att upplysa oss om möjligheterna????

Tacksam för hjälp!

CUÅL!

Uttern_
    Senast ändrad av Uttern_; 2006-12-03, 12:51. Anledning: Message not redy
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

För att eluttaget ska gå att använda till laddning så måste det sitta en likriktare/regulator på motorn, annars så för du växelström ur uttaget, det går bara att köra belysning på.

Ang startmotor så måste det finnas "fästöron" och startkrans/kugg på svänghjulet för detta. fästet brukar sitta i framkant på motorn.

Kommentera

Jag har precis köpt en evinrude 35hk 88a (tydligen samma från 79-89 enligt handboken)
      Den har elstart från fabrik och det står även att den har en 5amp växeltrsöms generator inbyggt som skall ladda batteriet (antar den har likriktare också i om med att det står i manualen att den laddar batteriet)

Jag har svårt att tänka mig att de har olika motor block o dyligt mellan en handstartad mot en elstartad så du borde säkert kunna uppgradera så du även får en elstartad.. det som dock bör sägas är att den jag köpte, där finns inte ens en handstart, utan endast "nödstart" alltså man får använda ett löst snöre om batteriet skulle ta slut / annat problem med startmotorn...
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Kommentera

Ursprungligen postat av newbee
        Jag har precis köpt en evinrude 35hk 88a (tydligen samma från 79-89 enligt handboken)
        Den har elstart från fabrik och det står även att den har en växeltrsöms generator inbyggt som skall ladda batteriet (antar den 5amp har likriktare också i om med att det står i manualen att den laddar batteriet)

Jag har svårt att tänka mig att de har olika motor block o dyligt mellan en handstartad mot en elstartad så du borde säkert kunna uppgradera så du även får en elstartad.. det som dock bör sägas är att den jag köpte, där finns inte ens en handstart, utan endast "nödstart" alltså man får använda ett löst snöre om batteriet skulle ta slut / annat problem med startmotorn...
        Det skiljer inte på själva motornblocket, fäste för startmotor brukar vara skruvat i blocket, kolla om det är kugg på svänghjulet.
        Startmotor kostar säker runt 1000kr beg, sen måste du ha startrelä, detta kan ev sitta på startmotorn också.

Att det står "5amp växelströmsgenerator för att ladda batteri" tycker jag är lite missvisande, ladda batteri med växelström funkar inte.

Kolla vart kablarna som kommer under svänghjulet tar vägen, går som via någon "alu låda/burk" med flänsar på så sitter det nog likrikare, testa annars och mät med ett instrument vilken spänning det är i uttaget.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota
          Det skiljer inte på själva motornblocket, fäste för startmotor brukar vara skruvat i blocket, kolla om det är kugg på svänghjulet.
          Startmotor kostar säker runt 1000kr beg, sen måste du ha startrelä, detta kan ev sitta på startmotorn också.

Att det står "5amp växelströmsgenerator för att ladda batteri" tycker jag är lite missvisande, ladda batteri med växelström funkar inte.

Kolla vart kablarna som kommer under svänghjulet tar vägen, går som via någon "alu låda/burk" med flänsar på så sitter det nog likrikare, testa annars och mät med ett instrument vilken spänning det är i uttaget.
          Jag får göra det, dock är manualen från 88 och förmodligen översatt till svenska av någon bonne i skogen på den tiden, får krypa ner i garaget o kolla vart sladdarna tarvägen.. dock så laddar den fint enligt förre ägaren.. .säkert bara manualen som är dåligt översatt.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 813 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka