Styrning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Styrning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Styrning

    Jag har en Teleflex Marine NFB 4.2 som har börjat att kärva lite. Detta ledde till att jag bröt av ratten sist jag var ute. Det var iof en gammal solblekt plastratt som för länge sen sett sina bästa dagar. Men det är lite snopet när man står där mitt på sjön... Nu har jag fixat en ny ratt och satt dit.

    Min fråga är om jag kan smörja upp styrningen på något sätt och i så fall med vad?

    /Osmerus

  • #2
    Nja ratten har knakat bra länge så det var mest tiden och solen som knäckt den. Men hur lätt ska ratten gå? Ska man kunna styra med typ en finger eller måste man ta i? Som det känns nu så är det väldigt trögt när man börjar att vrida. Då typ lossnar den sen och det går lättare tills man stannar igen.

    Kan man testa på något enkelt sätt om det är vajern (utan att byta)?

    Kommentera


    • #3
      Helt rätt livsfarligt om vajern går av i hög fart, motorn snedställer sej helt pga vridmomentet vid proppen!
      Har du en gammal styrkabel testa följande om du inte vill kosta på en ny direkt.
      Lossa vajern vid styrväxeln, har du tur räcker det med att lossa vid motorn och sedan snurra ut den inte säker beror på fabrikat och modell men det kan gå.
      Efter att du fått ut den rostfria stången kontrollera mycket noga vajern precis bakom där den ansluter till stången finns det rostangrepp korrision och du inte är helt säker på att den är ok byt direkt för där kommer den att gå av med största sannolikhet mycket viktigt en säkerhets kontroll.
      Visar sej det att den är ok så kan du alltid dra ur hela vajern lägga den på plast på golvet ta en borrmaskin med roterande stålborste och göra ren den från gammalt fett kontrollera då resten av den för rostangrepp samtidigt.
      Vill du gå längre lossa även höljet ur båten kontrollera noga för sprickor i plasthöljet hittar du några tejpa området noggrant (om det är värt det annars byt hela kabeln)
      Fyll höljet med 5-56 och häng upp det lodrätt några dagar låt det rinna av har du möjlighet blås med tryckluft då får du bort gammalt fett och skit samt även evt. vatten som börjat samlas, brukar man märka vid kallare väderlek då den förbannade styrningen frusit.
      Om du gått igenom hela proceduren vilket är ett grisgöra återmontera med bra vattenfast fett samt byt plastmuttern/tätningen där stången kommer ut ur höljet det är den som håller fettet inne och vattnet ute.
      Efter detta borde styrningen vara som ny och den håller i evigheter om den underhålls good luck
      Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-16, 17:40.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Osmerus
        Nja ratten har knakat bra länge så det var mest tiden och solen som knäckt den. Men hur lätt ska ratten gå? Ska man kunna styra med typ en finger eller måste man ta i? Som det känns nu så är det väldigt trögt när man börjar att vrida. Då typ lossnar den sen och det går lättare tills man stannar igen.

        Kan man testa på något enkelt sätt om det är vajern (utan att byta)?
        Obs du kan alltid testa genom att lossa mellan motor och kabel rör sej motorn lätt frånkopplad har du svaret dock om inte kabeln fått service på lång tid är det med 99% säkerhet den som är problemet.
        Det finns oftast också en skruv på motorn som ställs för styrmotståndet den är värd att kolla samt smörjningen av själva motorns styrhylsa
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • #5
          Tusen tack. Ska testa detta.

          /Osmerus

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Osmerus
            Nja ratten har knakat bra länge så det var mest tiden och solen som knäckt den. Men hur lätt ska ratten gå? Ska man kunna styra med typ en finger eller måste man ta i? Som det känns nu så är det väldigt trögt när man börjar att vrida. Då typ lossnar den sen och det går lättare tills man stannar igen.

            Kan man testa på något enkelt sätt om det är vajern (utan att byta)?

            Måste fråga, när det är ligger runt nollan ute, då antar jag att styrningen går bra mkt trögare p.g.a den kalla oljan? Eller är det massa hokuspokusmedel i oljan och det iställer har läckt in vatten i höljet till vajern som ligger där och småfryser?
            sigpic

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Osmerus
              Jag har en Teleflex Marine NFB 4.2 som har börjat att kärva lite. Detta ledde till att jag bröt av ratten sist jag var ute. Det var iof en gammal solblekt plastratt som för länge sen sett sina bästa dagar. Men det är lite snopet när man står där mitt på sjön... Nu har jag fixat en ny ratt och satt dit.

              Min fråga är om jag kan smörja upp styrningen på något sätt och i så fall med vad?

              /Osmerus
              Hej Osmerus; Kan du få loss spiralen ur styrkabeln på din "Teleglapp" bör du försöka smörja in den ordentligt med grafitfett plus infästningar, leder och stänger. Det betalar sig de närmaste åren! En söndervriden kuggkrans under ratten är inte kul i novembermörkret när man är ensam ute på sjön vid frånlandsvind. Välskötta grejor och vassa krokar betyder bättre fiskelycka!
              Old Firehand

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Old Firehand
                Hej Osmerus; Kan du få loss spiralen ur styrkabeln på din "Teleglapp" bör du försöka smörja in den ordentligt med grafitfett plus infästningar, leder och stänger. Det betalar sig de närmaste åren! En söndervriden kuggkrans under ratten är inte kul i novembermörkret när man är ensam ute på sjön vid frånlandsvind. Välskötta grejor och vassa krokar betyder bättre fiskelycka!
                Old Firehand
                ....och följ TAMTAMS råd så går det nog bra!
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av TAMTAM
                  Obs du kan alltid testa genom att lossa mellan motor och kabel rör sej motorn lätt frånkopplad har du svaret dock om inte kabeln fått service på lång tid är det med 99% säkerhet den som är problemet.
                  Det finns oftast också en skruv på motorn som ställs för styrmotståndet den är värd att kolla samt smörjningen av själva motorns styrhylsa
                  Hej TAMTAM; Du verkar verkligen kunna det här med skötsel och båtvård. Här fick jag lära mig lite till. Tack!
                  Old Firehand

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka
                   
                  Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                  10 svar
                  15 004 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                  694 svar
                  198 409 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nybörjare-igen  
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  27 svar
                  14 209 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Mudwater  
                  Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                  16 svar
                  3 751 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg Dannii578  
                  Arbetar...
                  X