Elmotor i fören på båten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor i fören på båten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor i fören på båten

Kan man tillverka ett eget fäste på nått snyggt sätt för montering av en elmotor i fören på en båt?
    Kanske inte bästa placeringen för trolling, men för att manövrera runt båten när man spinnfiskar skulle det vara perfekt med elis i fören på båten.

Förslag, bilder, tips ??

ps. Har sett att det finns speciella bogmonterade motorer med fotstyrning och hela fadderullan, men jag är mer sugen på en lösning som innefattar en standard Minnkota-30 som kan inhandlas för under 2000,-

Ursprungligen postat av Test005
    Kan man tillverka ett eget fäste på nått snyggt sätt för montering av en elmotor i fören på en båt?
    Kanske inte bästa placeringen för trolling, men för att manövrera runt båten när man spinnfiskar skulle det vara perfekt med elis i fören på båten.

Förslag, bilder, tips ??

ps. Har sett att det finns speciella bogmonterade motorer med fotstyrning och hela fadderullan, men jag är mer sugen på en lösning som innefattar en standard Minnkota-30 som kan inhandlas för under 2000,-
    Klart man kan tillverka ett sådant fäste själv! Men för att någon skall kunna hjälpa dig med konstruktionstips är det en fördel om man vet hur din båt ser ut i fören. Har tu en stor planyta som på en Buster eller kanske mer av en reling som på en Linder? Konstruktionen blir en aning anorlunda beroende på förens beskaffning.

Att ha en elmotor i fören är alldeles ypperligt vid flötestrolling, trolling och Bottenstuds men också vid spinnfiske.

Kommentera

Så här ser fören ut.

Jag tänkte att man enkelt kunde bocka ett plattjärn 90grader och montera i fören, men det finns två små problem:
      1. Järnet blir en rejäl snubbelfälla när man ska in och ut ur båten.
      2. Man kommer inte åt på undersidan för att lägga brickor och muttrar

Senast ändrad av Test005; 2006-11-15, 13:28.

Kommentera

Med en sådan för skulle jag välja att ha en "aluminiumplåt" eller annan metall med gummimatta under mot plasten (för att skydda plasten och för att slippa vibbrations fortplantning i skrovet). Plåten skulle jag fästa permanent. Längst ut i fören /plåten skulle jag svetsa en annan "plåt" i 90 graders vinkel och vipps så har du samma infästning som man normalt använder i aktern(extremt förminskad akterspegel).
        Genomgående bult med 2st gummimattor som täcker två av hålen vardera på undersidan plasten och hemmagjorda brickor iform av 2st plåtrimpor som likaledes täcker två av hålen vardera.

Typisk du hade lite mer information nu!
        Senast ändrad av jögge; 2006-11-15, 13:54.

Kommentera

Jag har en hemmagjord montering och tycker det fungerar utmärkt med elmotorn monterad i fram.
          Ser bara fördelar så mitt tips är att satsa stenhårt på en förmonterad elmotor.
          Jag förstärkte min relingskant med en aluminiumprofil och säkrar sedan motorn med ett band i ett handtag. Motorn är ju konstruerad på så sätt man kan vända på styrmodulen genom att enkelt ta ur bulten.

Kommentera

Så här ser fören ut.

Jag tänkte att man enkelt kunde bocka ett plattjärn 90grader och montera i fören, men det finns två små problem:
            1. Järnet blir en rejäl snubbelfälla när man ska in och ut ur båten.
            2. Man kommer inte åt på undersidan för att lägga brickor och muttrar

Det kanske går att göra ett hål i plåten där du har surrnings fästet och sedan använda sig av en kil som trycks igenom fästet och låses med en sprint?

Kommentera

Hmm... Gör man bort sig om man inte monterar motorn precis i mitten?
              Om man tex sitter ned och trollar (åker baklänges) skulle man ju få rorkulten i ryggen om motorn sitter exakt i mitten.

Det skulle vara smidigare att placera den ut mot en kant, precis framför sidoräcket, då blir den mindre i vägen och man kan sitta på förtoften och styra.

Dubbelkollning: Man kan vrida rorkulten 180grader? (Så proppen och styrpinnen är åt samma håll)

Kommentera

Hmm... Gör man bort sig om man inte monterar motorn precis i mitten?
                Om man tex sitter ned och trollar (åker baklänges) skulle man ju få rorkulten i ryggen om motorn sitter exakt i mitten.

Det skulle vara smidigare att placera den ut mot en kant, precis framför sidoräcket, då blir den mindre i vägen och man kan sitta på förtoften och styra.

Dubbelkollning: Man kan vrida rorkulten 180grader? (Så proppen och styrpinnen är åt samma håll)
                På min Endura36 är det en genomgående bult så på den går det att flytta runt styrpinnen (som du säger). Man lossar bulten och vrider hela "huvudet" 180 grader och skruvar ihop igen. Det bör vara liknande lösning på andra elmotorer.

Alla jag känner har motorn mitt i så jag vet inte vad resultatet blir om den sitter på sidan. Men det bör bli detsamma som om man svänger lite lätt och därmed måste du alltid styra mot lite för rak kurs. Paddlar man med en åra i fören och helatiden drar den på höger sida så svänger ju också båten åt höger!

Kommentera

Konrad har du bild på ditt montage? Det låter intressant! (skulle vara enklare att förstå med en bild)
                  Nu har jag iaf köpt elmotor och ska se hur den monteras.
                  'Problemet' med fören på min båt är att man inte kan komma åt undersidan för att montera brickor eller dra åt en bult med mutter, men att göra nånting kring relingen som Konrad föreslår skulle nog gå bra.

Kul grej:
                  Elmotorn kostade €390.- på min fiskeaffär men jag fick den för €350,-.
                  Sen följde det med ett Bottomline ekolod (nån enkel modell) i paketet med elmotorn som en extra bonus.
                  Sålde ekolodet för €60,- idag så min Endura 55'a fick ett slutpris på €290,- (Det är typ 2600 kronor) wohoo!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka