Yamarin 415 / Yamaha 30hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamarin 415 / Yamaha 30hk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Test005
    Nån som kan tipsa på om Minnkotas minsting (Endura 30) passar till den här båten?
    Jag är sugen att utrusta med godis så den blir så bra fiskebåt som möjligt och tänkte att en elmotor skulle vara kanon.
    Tror inte det blir så mkt trolling eftersom jag inte riktigt hållit på med det, men elmotorn skulle användas för att manövrera i vikar och småförföyttningar vid spinn/jerk.
    Kan man montera en 'vanlig' elmotor i fronten, eller måste man ha speciellt fäste för den?
    Skulle vara bra att ha den i fören tror jag så man enkelt når den när man står på förtoften och fiskar.
    Fördel/nackdel att montera motorn i fören?

Ge mig mer utrustningtips för nya gäddräsern, (förutom ekolod & transportspöhållare som är självklart)
    Köp en frontmonterad elmotor med fotplatta så slipper du släppa spöt, böja dig ner, fippla med elmotorn och missa mothugget på 17,8:an .

Dessa är dessutom mycket lättare att dra upp och ner än vad mekanismen på de aktermonterade tillåter.

Förstår faktiskt inte varför de nästan bara säljs aktermonterade i Sverige.

/D

Kommentera

Är det Autolobe på motorn. Bygg då om den illa kvickt till att bara blanda olja i bensinen. Dom flesta Yamaha och för den delen andra märken skär ihop av att oljeblandningsystemet brakar sönder.
      Om motorn är lika gammal som båten är det ännu vanskligare att köpa utan att testa först. Fast det har du väl inte gjort. Många fina Yammor som dött en för tidig död, på grund av dessa Autolobe-system.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Alltså blanda oljan i bränsletanken som man gjorde innan dessa idiotsystem infördes.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Alltså jag tänkte inte på fotplatta utan bara en vanlig handstyrd elmotor, fast i fören istället för i aktern då man oftast står där framme och fiskar.

Ska kolla upp autolubesystemet som sitter på motorn, säkert smartare att blanda själv, men det är smidigare och mindre kladd med oljepump...
          Hur mycket jobb är det att montera ut pumpen eller meka bort oljinjektionen så man sen blandar själv i bensinen? ...Och jo, båten är köpt osedd.
          Senast ändrad av Test005; 2006-11-14, 23:32.

Kommentera

...Hur som helst, tror ni en Endure-30 räcker till?

Kommentera

Hämtade båten förra Torsdagen och trailade hem den.
              Den är i OK skick, inte kanonskick, men acceptabelt för priset. Lite småskavanker och tyvärr en skada på proppen efter en grundkänning, får byta prop så det inte blir obalans i växelhuset. (Ska konsultera lite båtfolk och se om propbyte behövs, ett blad är lite stukat, inte mycket, men man kan se det)

Servade motorn idag och gjorde klart för vintern, bytte växelhusoljan, sprayade konserveringsspray och monterade ut batteriet.
              Motorn startade på en gång och tickade på helt perfekt när jag körde den i färskvattentank.
              ...Nu är man ju liiite sugen på att våren ska komma så man får ut och fiska!
              Senast ändrad av Test005; 2006-11-20, 16:34.

Kommentera

Liten update: Har riktat upp den lilla stukningen på proppen och lackat om den.
                Köpt en hel del tillbehör till båten och nästa vecka ska jag och en kompis dra in den i hans varmgarage och montera prylarna.

Kan ta lite bilder på skutan om nån är intresserad? (Känns som om det här blir en jäkla fin fiskebåt!) ...Det är så himla kul att fixa med båtar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
                  Liten update: Har riktat upp den lilla stukningen på proppen och lackat om den.
                  Köpt en hel del tillbehör till båten och nästa vecka ska jag och en kompis dra in den i hans varmgarage och montera prylarna.

Kan ta lite bilder på skutan om nån är intresserad? (Känns som om det här blir en jäkla fin fiskebåt!) ...Det är så himla kul att fixa med båtar!
                  Foto på du bara, alltid kul att se hur andra löser monteringen.

Javisst, det är skitkul att fiskeutrusta sin båt
                  sigpic

Kommentera

Blir inget speciellt, ekolod, elmotor, spöhållare men jag ska lägga upp ett par bilder när det sitter på plats.

Kommentera

Gäddracern växer fram! Snart fattas bara att byta ut Yamarinmärket (späckhuggaren) mot en gädda

Du kanske skulle leta upp en Rapaladekal med cm-mått för snabb kontroll av fiskarnas längd?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka