Yamarin 415 / Yamaha 30hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamarin 415 / Yamaha 30hk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Yamarin 415 / Yamaha 30hk

Slog till på båt ikväll.
    Det blev en Yamarin 415 från 1995 med en Yamaha 30 hk från 1997.
    Ska komplettera med en ny trailer (den på bilden följer inte med) och till våren blir det ekolod, spöhållare och annat lull lull.
    Har varit sugen på en liten Yamarin länge och den här verkar helt OK för spinn och jerkfiske för två personer.
    Om Nån har erfarenhet från båten skulle det vara kul att höra...

ps. Köpte den osett och utan frågor, så jag hoppas den är i skick
    Blev lite snabbt då den gick för vinterpris och man ville vara först.

Senast ändrad av Test005; 2006-11-12, 20:16.

Ursprungligen postat av Test005
    Slog till på båt ikväll.
    Det blev en Yamarin 415 från 1995 med en Yamaha 30 hk från 1997.
    Vad får man se för en sån?
    Ser himla schysst ut!
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Grattis till båtköpet!! Båten ser riktigt läcker ut och kommer säkert att funka kanon för fiske. Bra att inte ha en massa toft i mitten på båten att kliva över. Med en 30hk borde den gå som ett spjut.

Kommentera

Gav 28k för båt + motor. Sen kommer en ny trailer att gå på 6-7k,- Så totalpriset blir 34000.- 35000.-
        Har inte frågat om ekolodet kommer med, men kapell, länspump, lanternor, elstart, etc är med....
        Blir förstås utrustning eftersom, men ett helt OK pris för ett så pass nytt båtpaket med splirrans trailer tycker jag.

Planlösningen tycker jag verkar bra. Det är en så pass liten båt (415x170cm) att en massa tofter bara blir i vägen.
        En fiskare i fören och en i aktern och sen öppen durk att hantera fisken på

...Spännande!

ps. Funderade på att ta mig för lite amatörtrolling så jag kanske hänger på en elmotor eller en liten fyrtaktare.
        Senast ändrad av Test005; 2006-11-13, 07:56.

Kommentera

Gav 28k för båt + motor.
          Har inte frågat om ekolodet kommer med, men kapell, länspump, lanternor, elstart, etc är med.... (Hmm, dumt formulerat, klart elstarten ´"kommer med" ***)

Planlösningen tycker jag verkar bra. Det är en så pass liten båt (415x170cm) att en massa tofter bara blir i vägen.
          En fiskare i fören och en i aktern och sen öppen durk att hantera fisken på

...Spännande!

ps. Funderade på att ta mig för lite amatörtrolling så jag kanske hänger på en elmotor eller en liten fyrtaktare.
          Ja ok, schysst pris! Mycket för pengarna.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jag tror det är ett bra pris.
            Har legat och bevakat köp&sälj ett tag nu, och slog till på den här som verkade vara bäst 'bang for the buck'.

ps. Bor i Finland, så Yamarin finns det gott om på begagnatmarknaden.

Kommentera

Imorgon ska jag besöka lokala båthandlaren och köpa mig en trailer.
              Tänkte åka och hämta båten på Torsdag.
              Har säljaren inte vinterkonserverat motorn ska jag ut och testköra, men är den redan servad med ny olja etc... så ställer jag undan den till våren.
              Ska bli kul att utrusta lite och putsa upp nya pärlan (HAr varit lite sjuk sen jag sålde förra båten, men nu känns det bättre igen)

...Hittade en till bild på båten. Gott om utrymme i mitten, det är bra! (Verkar finnas utrymme under pulpeten för ett batteri till en elmotor..hm,, det skulle vara fint med en elmotor för att manövrera med i vikar och kring grynnor och för trolling.)

Senast ändrad av Test005; 2006-11-13, 07:58.

Kommentera

Imorgon ska jag besöka lokala båthandlaren och köpa mig en trailer.
                Tänkte åka och hämta båten på Torsdag.
                Har säljaren inte vinterkonserverat motorn ska jag ut och testköra, men är den redan servad med ny olja etc... så ställer jag undan den till våren.
                Ska bli kul att utrusta lite och putsa upp nya pärlan (HAr varit lite sjuk sen jag sålde förra båten, men nu känns det bättre igen)

...Hittade en till bild på båten. Gott om utrymme i mitten, det är bra! (Verkar finnas utrymme under pulpeten för ett batteri till en elmotor..hm,, det skulle vara fint med en elmotor för att manövrera med i vikar och kring grynnor och för trolling.)

Ser kanonfin ut. Skulle passa mig! Det borde väl gå att trycka in en 3:e fiskare utan större problem?
                Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Tror säkert det går bra att vara tre, men optimala är två, en i varje ände av båten.
                  Jag har sett en del trollingbilder från ett team i Finland som kör den här båten, de är tre stycken.
                  Två på akterbänken och en i fören... Verkar funka bra!

Ordnade en trailer nu på morgonen, ska vara reggad och klar till på Onsdag och påTorsdag plockar jag förhoppningsvis upp båten (25mil bort).
                  Senast ändrad av Test005; 2006-11-13, 11:27.

Kommentera

Nån som kan tipsa på om Minnkotas minsting (Endura 30) passar till den här båten?
                    Jag är sugen att utrusta med godis så den blir så bra fiskebåt som möjligt och tänkte att en elmotor skulle vara kanon.
                    Tror inte det blir så mkt trolling eftersom jag inte riktigt hållit på med det, men elmotorn skulle användas för att manövrera i vikar och småförföyttningar vid spinn/jerk.
                    Kan man montera en 'vanlig' elmotor i fronten, eller måste man ha speciellt fäste för den?
                    Skulle vara bra att ha den i fören tror jag så man enkelt når den när man står på förtoften och fiskar.
                    Fördel/nackdel att montera motorn i fören?

Ge mig mer utrustningtips för nya gäddräsern, (förutom ekolod & transportspöhållare som är självklart)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka