Ekolods-givare genom aluminium - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolods-givare genom aluminium

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolods-givare genom aluminium

Jag har en Anytec 622 aluminiumbåt och har hört att Vexilars ekolodsgivare AlumaDucer fungerar väldigt bra igenom skrovet. Jag har dock inte stött på någon som faktiskt använt givaren. Är det någon här på forumet som prövat?

Jag tänkte koppla den till ett Lowrance X107CDF lod.

varför inte använda en vanlig aktergivare? det har kompisen på sin anytec funkar bra

Kommentera

Jag har provat lite på min linder 400, jag vet inte vad det är för skrov på din båt.

Det verkar fungera bra med orginalaktergivaren om man bara ser till att ha vatten emellan. Problemet var att det tickar som sjutton i hela båten, så jag har hängt den på aktern tills vidare.
      Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
        Jag har provat lite på min linder 400, jag vet inte vad det är för skrov på din båt.

Det verkar fungera bra med orginalaktergivaren om man bara ser till att ha vatten emellan. Problemet var att det tickar som sjutton i hela båten, så jag har hängt den på aktern tills vidare.
        Har du lite prob med att det blir störningar som fan i högre farter p.g.a turbulensen kring "stripsen" på undersidan av båten. Eller har det ingen inverkar på det?
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Har du lite prob med att det blir störningar som fan i högre farter p.g.a turbulensen kring "stripsen" på undersidan av båten. Eller har det ingen inverkar på det?

Med givaren i båten har jag inte kört fort, men med givaren på aktern så är det inga problem.
          Högre fart för mig är 22 knop, eftersom den inte går fortare.
          Ola

Kommentera

Med givaren i båten har jag inte kört fort, men med givaren på aktern så är det inga problem.
            Högre fart för mig är 22 knop, eftersom den inte går fortare.
            Hur långt under akterspegeln har du din givare?

Hur fort kan du köra tills det börjar bli överfullt med störningar? Du kan väl endå inte ligga i 22knop och ha en klockren bild?
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
              Hur långt under akterspegeln har du din givare?

Hur fort kan du köra tills det börjar bli överfullt med störningar? Du kan väl endå inte ligga i 22knop och ha en klockren bild?
              Gissar att den sitter ca: 2-3cm under akterspegeln.
              sidledes så är den mitt emellan motorn och sidan på båten, jag har fäst den rakt nedanför bärhandtaget.

Och störningar vet jag inte om det blir, man ser väl ingen fisk men den verkar vias djupet rätt. Dock är det max 17 meter i edsviken där jag brukar blåsa omkring.

Jag ska försöka fota placeringen på den i helgen.
              Ola

Kommentera

Gissar att den sitter ca: 2-3cm under akterspegeln.
                sidledes så är den mitt emellan motorn och sidan på båten, jag har fäst den rakt nedanför bärhandtaget.

Och störningar vet jag inte om det blir, man ser väl ingen fisk men den verkar vias djupet rätt. Dock är det max 17 meter i edsviken där jag brukar blåsa omkring.

Jag ska försöka fota placeringen på den i helgen.
                Schysst, jag har monterat givaren helt enligt Lowrande instruktioner, och då menar jag verkligen på millimetern Dock har jag kört med Linders org. fäste som sitter lite närmare motorn än handtaget, iaf på min årsmodell.

Bottendjupet klarar den att hålla nästan upp till maxfart även om det går en del sjö, men man kan ju drömma om att leta betesfisk i annat än minsta gasläget.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av FredrikR
                  Jag har en Anytec 622 aluminiumbåt och har hört att Vexilars ekolodsgivare AlumaDucer fungerar väldigt bra igenom skrovet. Jag har dock inte stött på någon som faktiskt använt givaren. Är det någon här på forumet som prövat?

Jag tänkte koppla den till ett Lowrance X107CDF lod.
                  Vexilar säljs inte i Sverige därav ingen som använder grejorna, troligen nästan helt okänt.
                  Vore jag som du skulle jag köra på akterspegeln precis som vanligt, går aldrig att undvika effektförluster vid inombordsmontering.
                  Det är mycket svårt att få bra botten/fisk kontakt i högre farter men visst är det möjligt, har lyckats utmärkt på en tidigare båt, alla skrov är olika chansen är större på tyngre båtar då du kan placera givaren längre åt sidan men fortfarande ha en ren fin vattenström över givaren lätta båtar har väldigt liten "våt yta" vid högre farter vilket gör att du tvingas flytta givaren mer mot mitten oftast börjar propellern ställa till problem då.
                  Svårt och på vissa båtar speciellt lättare helt omöjligt nästan
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 825 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka