Örnvik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örnvik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team Fanny Farm
    joj.. det som fick mig att undra var det du skrev angående kapellvägg.
    Jag har bara sett det på 540 modellen alla 580 tror jag har fast vägg och skjutdörr.

Jo jag har sett att axelsson kör en 580 lika gjorde lakakoffa så jag får nog höra mig för lite snällt hos dom båda.
    Hmm visst hade jag druckit ett par öl när jag var i båten men kan jag ha läst fel mellan 580 och 540? Ja det är väl möjligt

Hur som helst så tycker jag personligen inte riktigt om deras utseende, kvalitém känns väl inte lysande men heller inte dålig, typ som en Ryds eller en amerikansk familje-DC.

Här är några andra liknande båtar som jag personligen tycker bättre om
    Bifogade filer
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Eller båtmärketmedomöjliganamnet 615

http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av The Loomis Man Visa inlägg
        Har en bekant som är intresserad av en ny trollingbåt.
        Har frågade om jag kunde ställa en fråga här om Örnviks Pilothouse 630 samt 580 båtar. Han kör för tillfället en Ryds 600 BF som han köpte ny 00. Han fiskar lite olika tävlingar varje år och mellan 100-150 dagar på sjön.

Hur är kvaliten på skrov? Hur står den sig kvalitetsmässigt mot tex Ryds 600 BF?
        Hur går dem i sjön?

Andra likvärdiga båtar man hellre bör kika på?

Ojj första posten här, kunde inte hålla mig undan från denna tråd
        Allt är kompromisser och vi är olika allihopa. Jag har fiskat en del från en 580 på Vänern och det är en grym fiskemaskin. Större akterdäck i denna storleksklass på båt är svårt att finna om inte omöjligt. Att båten är 2.54 över arslet betyder att man får nästan plats en Rokad på akterdäcket. Anser att båten är stabil i fiskehastigheter och har inte upplevt några som hellst problem att fiska i 10s/m på Vänern med denna båt. Mycket bra konstruktion förövrigt med bra passage runt hytten, genomtänkta stuvfack. Enda klagomålet jag har på det är dörren.
        När det gäller skrovet är det en kompromiss. Det är en tung båt vi pratar om, 1150kg med motor och fylld tank. Dessa båtar byggs i handupplagd plast i Polen och man får ett mycket gediget intryck av plastjobbet. Konstruktionen är dock som sagt en kompromiss med bärplans del i aktern så det är ett relativ långsamt skrov som kan upplevas som "stampigt" i grov sjö. Vitsen med detta är att med t.ex en Mercury 80 4-t (1,6l) så marchar man 20-22kn och toppar 29ung beroende på propeller. Till sist så är dom prisvärda om man jämför med motsvarande båtar på marknaden.
        //Kenth W

Kommentera

Köp en Jeanneau Merry Fisher 6,25! Eller en Viknes... då snackar vi stuff!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 825 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka