Att bygga om en Flipper 620.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att bygga om en Flipper 620....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så här ser det ut just nu, perfekt att kunna förvara ett par pilsner här
    Bifogade filer
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

En sak om du är ovan vid plastjobb tänk noga på att om du ska plasta på gammal plast eller bättre uttryckt kanske fästa på gammal plast, var mycket noga med att slipa bort all gammal gelcoat/topcoat brukar det heta på insidan absolut allt ska bort så du har ren rå plast att börja med superviktigt annars får du dåligt fäste med risk för delamination dvs det släpper.
      Brukar vara slit grisgöra och kliar gör det också men oerhört viktigt ALLT ska bort glöm inte andningsfilter mycket viktigt gör du det här rätt får du kanonresultat.
      Ett annat tips är att efteråt måla med topcoat (färgad plast) som du kan köpa på burk bara tillsätta härdare blir skitbra och ser proffsigt ut.
      Good luck
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag gjorde det ganska enkelt nu och limmade fast figursågade bitar av riktigt tryckimpregnerat virke (20 år gammalt) och la den nya durken på sen skruvar jag fast durken, ska täcka skarven med en aluminiun list sen.

Kommentera

nån som lackat med biltemas färger. Jag har ju hållt på en del med sprutan och tänkte lacka ruffen och inredningen. Primer finns också till bra pris. Ska prövas till sommaren!! Går säkert också att rolla/pensla med bra resultat.

Kommentera

Nu är även andra sidan borta och durken ligger där, båten går använda som den är nu men den är inte så snygg, ska plasta skott och luckor under vintern, är oxå jävligt sugen på att lägga in teakplywood på durken!

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
              Nu är även andra sidan borta och durken ligger där, båten går använda som den är nu men den är inte så snygg, ska plasta skott och luckor under vintern, är oxå jävligt sugen på att lägga in teakplywood på durken!
              bra jobbat. väntar på att se det färdiga resultet.

Kommentera

Tackar! Ska städa bort allt slipdamm och snygga till båten lite imorgon och då blir det bilder!

Kommentera

Just nu så ser det ut på detta vis i båten

I aktern så ska dynorna tas bort och det ska byggas ett skott med öppningsbara luckor i nån gång...
                  Bifogade filer

Kommentera

Om du gör skott i aktern kan jag tipsa om lexan plast i skivor till luckorna, det är dyrt dessvärre men starkt och segt nåt otroligt du kan sparka på dem utan problem plexi undvikes alldeles för sprött speciellt i kyla.
                    Vill du inte ha dem genomskinliga så sandpappra dem matta och måla funkar jättebra och ser snyggt ut kan förses med kullås eller magnet för stängningen har jag i bägge båtarna.
                    Väljer du att bygga akterskottet i plywood som sedan bultas fast kan jag rekommendera att plasta en cirka 50 mm hög kant på durken 90 grad vinkel alltså parallell med skottet strax innanför, sett i tvärsnitt blir det så att vinkeln kommer upp från durken och skottet kommer uppifrån stannar ca 10-15 mm över däck bult borras och monteras horisontellt rakt igenom skott och plastvinkel fördelen är att plywooden stannar en bit ovan däck då får du bra avrinning, träet kommer annars med tiden att suga vatten om det kommer för nära, en ganska snabb och enkel lösning utan alltför mycket plastning.
                    Plywood skivorna målas med fördel med plast detta ger en bra ytförstärkning samt om du vill senare med topcoat bra kan också vara att först spackla träet med plastic padding (efter första plastning) om det behövs sedan ytförstärka med vävd matta (i rutmönster) denna har ingen direkt förstärkande egenskap men ger en hyfsad vattenavstötande yta dock svår att arbeta med krävs vassa verktyg.

Kommentera

Måste säga att jag gillar aktern i din 620 riktigt kliar i fingrarna en stor och rejäl båt, tittade på en sådan faktiskt för det nya projektet men blev skrämd av formatet på trailern så jag stannade vid finnsporten som jag nu har dessvärre har det visat sej vara en finsk produkt med inte fullt så bra kvalite som man kunnat förväntat sej har fått fixat till en hel del faktiskt rent av irriterande mycket för att få det att funka när jag är klar kommer den dock att ha stängbar skjutdörr till ruffen med wallas! samt 3 kvadrat plant akterdäck.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka