Lanternor, hur ligger det till egentligen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lanternor, hur ligger det till egentligen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lanternor, hur ligger det till egentligen?

Tänkte kasta på ngn form av lanternor på båten och googlade lite efter reglerna (som kanske är lika bra att följa om man endå skall göra det från början) och hittade detta.

"Roddbåt
    För roddbåtar räcker det med en elektrisk lampa med vitt ljus. Denna skall visas i så god tid som möjligt för att undvika kollision.

Motorbåt under 7 m och 7 knop
    Motorbåtar under 7 meter som har en max fart på 7 knop får föra ett runtlysande vitt ljus. Ljuset skall synas minst 2 sjömil. Dessa båtar bör dock om möjligt även föra röd/gröna sidolanternor.

Motorbåt under 12 m
    Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna förut som syns minst 2 sjömil, röd/gröna sidolanternor och vit akterlanterna som syns minst 1 sjömil. (Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runt-lysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 sjömil). Topplanterna (samt vit runtlysande lanterna) skall placeras minst 1 meter ovanför sidolanternorna."

Båten i fråga gör över 20knop och är 4m lång. Det borde göra att den hamnar i klassen "Motorbåt under 12m". Och skall således ha minst 3 landternorn monterade, men hur ligger det egentligen till? Stämmer verkligen detta. Ena lanternan skall vara monterat minst 1m över de andra, vilket kommer kräva ett eget bygge bara det. Nu är det kanske inte så vanligt med "inspektioner" men hur ser ni båtfolk/trollare på detta. Räcker det med att montera ett 225graders vitt ljus så man iaf syns på sjön eller ger det ett missvisande sken vilket kan vara upphov till olyckor?

Sedan är tips/att tänka på vid monterande alltid välkommna!

Känner att det är dags för en skepparexamen snart...
    sigpic

Jag har en styrpulpetare på ca 5 meter med 40hk den gör cirka 25knop.
    Jag har en vit akterlanterna på en 50cm hög mast, röd och gröna sidolanternor som sitter monterade på relingen.
    Detta gör ju då att jag ej klarar kravet på 1 meter i höjdskillnad, men jag har ej haft några problem med rättvisan.
    På grund av omogna slynglar i snabba båtar och en gnällig kanotklubb med visst agg mot sagda slynglar, så har jag blivit kollad av lagens väktare 7 ggr i sommar.

Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
    Full fart spar tid
    http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jojje73
      Jag har en styrpulpetare på ca 5 meter med 40hk den gör cirka 25knop.
      Jag har en vit akterlanterna på en 50cm hög mast, röd och gröna sidolanternor som sitter monterade på relingen.
      Detta gör ju då att jag ej klarar kravet på 1 meter i höjdskillnad, men jag har ej haft några problem med rättvisan.
      På grund av omogna slynglar i snabba båtar och en gnällig kanotklubb med visst agg mot sagda slynglar, så har jag blivit kollad av lagens väktare 7 ggr i sommar.

7ggr, jag trodde inte ens sådana "kollar" existerade Sedan beror det säkert lite på vart man fiskar också, men att köra utan är ju helt klart kombinerat med livsfara när det gäller lite snabbare båtar...
      sigpic

Kommentera

Pga sagda slynglar och gnälliga kanotklubb så har snuten mer eller mindre varit dygnet runt på sjön och kollat allt.
        För att stävja buskörning sa de, men jag tror de lapade de gottegrisarna.
        Full fart spar tid

Kommentera

något säger mej att det är Helgasjön du pratar om Jojje73?
          Dom så kallade slynglarna höll på att dra med sig ett helt lass med kanoterande tyskar i 25-30 knop, därför så klagade kanotklubben som kännde ansvar för de vilt paddlande tyskarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Tänkte kasta på ngn form av lanternor på båten och googlade lite efter reglerna (som kanske är lika bra att följa om man endå skall göra det från början) och hittade detta.

"Roddbåt
            För roddbåtar räcker det med en elektrisk lampa med vitt ljus. Denna skall visas i så god tid som möjligt för att undvika kollision.

Motorbåt under 7 m och 7 knop
            Motorbåtar under 7 meter som har en max fart på 7 knop får föra ett runtlysande vitt ljus. Ljuset skall synas minst 2 sjömil. Dessa båtar bör dock om möjligt även föra röd/gröna sidolanternor.

Motorbåt under 12 m
            Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna förut som syns minst 2 sjömil, röd/gröna sidolanternor och vit akterlanterna som syns minst 1 sjömil. (Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runt-lysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 sjömil). Topplanterna (samt vit runtlysande lanterna) skall placeras minst 1 meter ovanför sidolanternorna."

Båten i fråga gör över 20knop och är 4m lång. Det borde göra att den hamnar i klassen "Motorbåt under 12m". Och skall således ha minst 3 landternorn monterade, men hur ligger det egentligen till? Stämmer verkligen detta. Ena lanternan skall vara monterat minst 1m över de andra, vilket kommer kräva ett eget bygge bara det. Nu är det kanske inte så vanligt med "inspektioner" men hur ser ni båtfolk/trollare på detta. Räcker det med att montera ett 225graders vitt ljus så man iaf syns på sjön eller ger det ett missvisande sken vilket kan vara upphov till olyckor?

Sedan är tips/att tänka på vid monterande alltid välkommna!

Känner att det är dags för en skepparexamen snart...

Kan dessa vara av intresse, då behöver du inte ha dom permanent monterade.
            Kanske går att lösa med några smarta fästen, men lösa batteri kanske inte är så kul.

Kommentera

Jag vet flera här i Umeälven som blivit stoppade i mindre båtar av kustbevakningen, dessa "mindre" båtar är kanske 3,5 - 5 meter och gör iaf. över 7 knop.

Men det enda de sagt är att det räcker om man har en vit topplanterna.

Själv har jag löst det så i min båt att jag köpt en billig och vattentät LED-ficklampa och tejpat fast den på underdelen av ett kasserat fiskespö. Då passar den i vanliga transportspöhållare under färd. LED-lampan behöver ju inte bytas batteri mer än vart annat år kanske, så det är skönt.
              För att få ljuset att sprida sig har jag tagit bitar av tjockt plexiglas och rundat till kanterna så att ytan blir skrovlig och sprider ljuset hyffsat iaf.
              Jag tror inte att de syns i 2 sjömil men kustbevakningen har kört bredvid mig och de har då inte sagt något.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Stämmer helt och fullt att det är Helgasjön jag pratar om.
                Jodå jag vet vad slynglarna gjode sig skyldiga till, jag har själv råkat ut för dem.
                Ligger man och trollar så är det inte jättekul när 3 jetski:s och 2 sportbåtar dånar förbi på 25-30 meters avstånd.

Att jag kallar kanotklubben för gnällig beror på den representant för klubben som var med i radion. Han påstod att 99% som kör i 20 knop eller mer utan vattenskidor efter är fulla, samt att efter 20:00 på helger och semestern så är alla båtförare fulla eller under 18år.

Han tyckte även att båtar med större motorer än 15hk skulle förbjudas i helgasjön.
                Full fart spar tid

Kommentera

Se till att synas på sjön oavsett regler. Jag höll på att klyva en eka full med folk som låg mitt i farleden för ett par år sen. Ryser än idag vid tanken på vad som kunde ha hänt om jag inte hade sett dom i sista sekunden.

Kommentera

Runtomlysande lanterna på långsamma, <10knop, med vitt ljus duger. Min snipa på 6 meter har en sådan...fast funkar den inte kostar det 800 bagis. Fråga mig........ Jag försökte att "flasha" med en ficklampa. Det godtogs inte!!!

Det där med att det ska skillja 1 meter mellan röd/grön och de vita laternan är det ingen som bryr sig om.
                    Jag kör MYCKET båt under sommarmånaderna i Fjällbackas skärgård. Även sena augustikvällar. Kustbevakningen är i faggorna ofta, vilket är bra! Ingen har klagat på min Utter med mindre än en meter mellan sagda lanternor. Det kan tilläggas att dessa är fabriksmonterade.

Sen som någon sa; det viktiga är att man syns i mörkret, och även tät dimma eller regndis. Syns man inte är det förenat med livsfara!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 801 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka