Uttern 495 vatten mellankrovet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uttern 495 vatten mellankrovet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om du är osäker på hur sprickan ser ut så slipa ner i den så ser du bättre. Det finns en massa olika sprickor som kommer av olika anledningar. Inte säkert att du behöver borra upp de andra sprickorna, antagligen räcker det att bara slipa ner och plasta över dem, men genomgående stora sprickor vill man ju helst stoppa så de inte fortsätter, surt att behöva laga på nytt, då det ändå är mycket jobb.

Skall man laga ordentligt är ju syftet att få tillbaka styrkan före skadan, men det finns ju en massa sprickor som är mer visuella eller sitter på mindre kritiska platser. En spricka upp vid relingen är ju inte lika kritisk som den under vattenlinjen.

Kommentera

Jag kan inte riktigt göra en bedömning utifrån bilden. Men jag hade tagit bort den svarta tjocka bottenfärgen så det blir rent till gelcoaten. Sen tagit reda på om sprickorna är ytliga/endast i gelcoaten. Om djupare fortsatt undersökt hur djupt ned i laminatet de går. Uttern brukade inte snåla med plast och laminat. De ska misshandlas rejält för att få sådana långa sprickor att de läcker genom vatten.

Kommentera

Jag hade (om det visar sig behövas) lagat allt innifrån.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	79A16055-BF21-49BC-B5C6-43EE79CCD556.jpg
Views:	1
Size:	162,3 KB
ID:	1787506

Det är så pass stort att jag får in en platt skruvmejsel i sprickan . Det är i skarven just mellan ”plankorna”

Kommentera

Click image for larger version

Name:	469530FA-3F4D-442A-969E-D007574EA6C5.jpg
Views:	1
Size:	140,0 KB
ID:	1787507

Jag är rädd jag tog bort för mkt då jag börja pilla med en mindre spackelspade för att känna på skadan. Det sviktar
            rätt mkt när jag trycker och luft kommer ut...

Kommentera

Ja det där var rejält "kexigt". Vill börja med att säga att det där är en anledning till att man inte ska köpa gamla plastbåtar med tjocka lager bottenfärg på. Detta säger jag inte för att verka grinig utan det är av egen erfarenhet. Vet ju inte heller om det är du som målat på färg och har koll på skrovet eller om den kom så från köp? Jag hade som jag skrev tidigare avlägsnat all bottenfärg först och gjort en bedömning av hela skrovet. Det kan ju finnas ytterligare partier som är i nästan lika dåligt skick.

Skrev också tidigare att jag hade lagat inifrån. Detta för att kunna behålla form/yta på utsidan och slipa en massa slip och putsjobb. Men är det sådär illa så är ju ändå ytan förstörd och är inte durken i så dåligt skick att den också behöver bytas så skulle jag nog skippa det steget och ta allt utifrån. Är du inte så noga med att få en fin yta/gelcoat så är det bara att slipa ur allt kex och som Mink skriver slipa ur 10-15cm kring sprickan (fasat) och plasta sedan upp nytt.

Bottenfärgen ser ut som en sån där tjock, hårt sittandes typ? Slabbar igen slippapper osv.?. Osäker på om den är giftig men jag skulle själv utgå från det om jag hade börjat slipa i den. Så tänk på att använda andningsmask osv om du drar igång. Bättre att vara safe then sorry.

Kommentera

Tack för info just nu känner jag mig tämligen omotiverad lägga ner massa tid. Småbarnsförälder som får förhandla om allt eget man vill hinna med. Det var väl fan vad trött man blir på gammal skit, hade en örnvik jag gjorde mig av med för att just slippa sånt här då durken var röten. Tror ni man kan få ngt för den i berfintligt skick? 2000kr? Båten är styv i durken och känns ganska spänstig i övrigt. Den tog in vatten i mindre mängder därav fick jag reda på denna skada.. suck.

Kommentera

Har själv 3 småbarn så jag förstår precis hur du känner och det där med tid. Lider med dig Örnvik är ju kända för att durken ruttnar. Iaf på de modeller som leder regnvattnet under durken. Jag är själv less på plastning och gamla båtar. Var kul förut men nu åker jagvhellre båt än mekar med dem. Därför sparar jag till en alubåt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka