Båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båt

Hej
    Varken säljare eller jag (köpare??) vet vad är detta för båt. Får jag inget svar här, ja då vet jag inte vart skal jag söka. Båten är 5 m lång och 2 m bred.Hoppas att det finns någon här på forumet som har eller haft likadant och kan komma med synpunkter. Tack-
    Click image for larger version

Name:	20180808_122030.jpg
Views:	1
Size:	1,12 MB
ID:	1858077 Click image for larger version

Name:	20180808_122205.jpg
Size:	1,14 MB
ID:	1858078 Click image for larger version

Name:	20180808_122304-1.jpg
Size:	1,09 MB
ID:	1858079
    Senast ändrad av BSSWEDEN; 2018-08-08, 12:15.

Vet tyvärr inte märke/modell med om den blir din så står nog en renovering av akterspegeln på åtgärdslistan, den ser inte frisk och kapabel ut.

Detsamma kan nog gälla golvet. Svårt att se på bild men är det kort rigg som gäller på den båten? Om du behöver fixa akterspegeln så passa på att höja den till lång rigg (om du inte har en kortriggad liggandes)

Skrovformen i aktern tycker jag mig påminna lite om Nextline 430... (å Crescent?)

Kommentera

skrovformen akterifrån är väl mer en kopia av gamla Crescent 495....en ganska exakt kopia tycker jag...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ja jag hoppades du som Crescentkännare skulle inflika, så kan det säkert vara...
        Om det inte är en Crescent så en gammal kopia...

Kommentera

Enligt ägaren har motor blivit stulen och båten har legat på gården utan täckning sedan förra sommaren. Vad borde jag vara uppmärksam på med tanke på detta?Jag tycker den liknar Okelbo.

Kommentera

Trimaran, typ flipper 450, alt Nora 16 fisherman

Kommentera

Är modell/märke väsentligt egentligen? Även ett känt märke med gott renommé kan vara i dåligt skick, det kommer med åldern och bristande underhåll/förvaring. https://www.fiskesnack.com/forum/sho...n-mellankrovet

Gillar du skrov och interiör, priset är rimligt och du är beredd på att både golv och akterspegel (alla gamla borrhål där har säkert gjort att den sugit vatten och blivit mjuk) kan behöva åtgärdas så är det bara att slå till. Fast kolla först vilken rigglängd som passar, kortriggat är inte så vanligt och köper du en sådan till denna båt är det inte sannolikt att den passar nästa båt... sannolikt bättre att höja spegeln (om den är kort/låg) till långriggat än att jaga en kortriggad motor...

Kommentera

Ser ut som en Sahla 495 tycker jag.
                Skrovet påminner väldigt om Crescent 495 men är en mer modernt byggd båt med inliner.
                Väldigt stabil båt men kan gå lite stötigt i hög sjö.

Kräver minst 50 hk för att komma till sin rätt.

Kommentera

tycker akterspegeln ser ordentligt gjord ut med aluminium platta, bara att den ser ut att blivit lite tilltufsad efter motorstölden kanske. Värre är det när det sitter någon gammal rutten marinplyfa...

Kommentera

Ursprungligen postat av finafirren Visa inlägg
                    tycker akterspegeln ser ordentligt gjord ut med aluminium platta, bara att den ser ut att blivit lite tilltufsad efter motorstölden kanske. Värre är det när det sitter någon gammal rutten marinplyfa...
                    ...fast oftast är väl akterspegeln uppbakad på en plywoodskiva. Som isf är perforerad av skruv och troligen har sugit en del vatten.
                    Jag säger inte att det är problem med den här båten men de flesta som köper gamla båtar och börjar riva i dem upptäcker att de sugit vatten här och där.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka