Hjälp!!! Vilken båt ska jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp!!! Vilken båt ska jag välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för alla tips!
    Vad tycker ni om Scandica 530 alu då? Med mittpulpet, för och nackdelar

Den verkar ju vara oförstörbar, man får plats att ligga och sola på kastdäcket, måste ju fungera att trolla med också.

Kom gärna med synpunkter på just den båten

������

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_2643.PNG
Views:	1
Size:	903,3 KB
ID:	1787419

Kommentera

Vet inget om Scandica men det fanns en tråd om en plastbåt från dom, den hade tydligen petflaskor som flytmaterial..
        En tankeställare kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
          Vet inget om Scandica men det fanns en tråd om en plastbåt från dom, den hade tydligen petflaskor som flytmaterial..
          En tankeställare kanske?
          Det var en tidig plast variant. Scandica alu är otroligt fina. Jag skulle välja den framför de andra. Grymt välbyggda. Den eller Ockelbo alu hade jag valt emellan.

Kommentera

Ok, kom som sagt bara ihåg den tråden.

Kommentera

530 ser ju redig ut måste jag säga, tittade lite på den på Fiskemässan tror jag det var, inte för att köpa (har en Alumacraft) men alltid intressant att titta på inredningar och lösningar.

Mittkonsolen är lite hög tycker jag men skyddar å andra sidan föraren bra även stående men båten bjuder få sittplatser.

Finns två fästen i aktern för upphöjd sittplats som syns i bilden.
              Hade varit perfekt om de kunde "fällas ned" så att de vilar säkert direkt på toften för färd, det kanske är gjort så? Annars kan man ju sitta direkt på aktertoften men då måste stolarna bort...
              Många amerikanare är dyrare men för samma slant fås den gröna 505:an i bilden på förra sidan, jag skulle studera alternativen noga på plats innan köp...

Kommentera

Nu tar jag upp tråden lite igen.
                Jag har funderat, klurat och tittat ännu mer, dagligen.
                Jag har kommit fram till att min drömlåt nog är en finval 555 Fish PRO.
                Den kostar 386000 med murcury 150hk. Trailer, lod, batterier har jag redan så det ända som tillkommer är en frontmonterad elmotor.
                Båten kostar ca 9000kr per år att försäkra.

Båten har ju allt!!!!
                Funkar till trolling, spinnfiske, vattenskidor, dagsutflykter med familjen, alla sitter skyddade bakom rutan!!!!
                Hur mycket bränsle tror ni den drar? Har man råd att använda den😀

Hur är kvalitén på finval? Någon som har en?

Kom gärna med alla synpunkter och fakta ni har!!!!!

Mvh Robin

Kommentera

Kolla på Arronet , Alukin ,Buster ,Silver & Gemi om du måste ha aluminium det är kvalitetsbåtar

Annars får du så mycket mera båt om du köper plast så sparar du 1/3 eller mer av pengarna

Kommentera

vanheden kanske vet mer än jag om Finval och föreslår därför kända och därmed sannolikt ännu dyrare båtar, jag har inte prövat Finval eller hört/läst något konstigt om dem än i vart fall.

Finns ju alltid en risk med "nya" båt/bilmärken vilket är främsta skälet till att de är prissatta lägre än kända märken, de är nya, okända. För den sakens skull behöver de inte vara dåliga i kvalitet, tvärtom.

Konstruktionen i denna video är svår att bedöma för en lekman men det förefaller gediget eller?

När det gäller just kombinationen sportfiske- och familjebruk så är få av de märken bl a vanheden nämner, ens i närheten Finval och amerikanarna, detsamma gäller de flesta glasfiberbåtar, i vart fall de "skandinaviska" båtmärkena som ofta har produktionen förlagd i östländer precis som Finval...
                    Men visst en glasbåt kan vara billigare och sällan speciellt fiskeanpassad.

Jag har tittat på Finval bl a på mässor och de förefaller mycket välbyggda med god detaljkvalitet i mina lekmannaögon. De kör med samma aluminiumkvalitet som Buster, Silver med fler. Åk och titta noga på en Finval och jämför med andra.

Hoppas du också kan få lite feedback här från de som köpt Finval, ser ut att vara fina båtar, därför jag föreslog bl a en 505 med dina önskemål och budget eftersom jag själv hade tittat åt det hållet om jag vore i dina kläder.

Har en Alumacraft och när man vant sig med de finesser, detaljer och fiskemässiga anpassningar som finns där så blir det svårt att imponeras av annat... Tyvärr har amerikanare blivit än dyrare pga tull och valutakurs...
                    Senast ändrad av anteman; 2018-07-30, 00:56.

Kommentera

Alu är dyrare att inhandla. Har själv en alubåt utan "glansifierings lack" eller vad det nu är. Ny båt som redan ser ut som den var på tionde året ungefär. Men vad skönt det är att bara spola av härket då man kommer hem och sedan är den i princip vinterförvarad.

Fiskrens, blod och annat bös som hamnar i båten spolar man av och sedan är det färdigt. Det har faktiskt ett rejält odiskutabelt värde.

Kostade på lite grand. Var det värt det? För mig - alla dagar i veckan!

Har haft plastbåtar sedan i början av sjutttiotalet och kommer aldrig köpa något sådant igen. OBS: Inte plasten som är problemet utan alla eländiga träinslag och evinnerliga putstimmar som ingår i plastbåtens ägande som jag inte längre vill ha.

Men jag har heller ingen blank och välpolishad båt längre.

Angående fabrikat: Har ingen aning om den som du kikat på är bra val. Är mitt val ett bra val? Ingen aning - Har bara haft båten ett halvår så det låter sig inte bedömas så fort. Men frågar du om jag är nöjd med mitt köp och min båt så är svaret ja. So far,,, vill säga.

Har en Ockelbo sedan i höstas.

Ingen amerikansk "bass" fiskemaskin således. Utan en båt som tål Helsingborgs vind mot ström i tio s/m med ett gäng gubbar i båten. En båt som tål lite vågor och hyfsad våghöjd på väg hem utan att "ställa sig på nosen" och utforska ekolodets ansvarsområde......

Det blev mitt val. Tiden får visa om det var ett rimligt val.

Den båt som du funnit verkar ju riktigt "rätt" och för egen del så tror jag faktiskt inte någon seriös byggare vill fuska. Man vill ju finnas vidare och till det behövs kunder.
                      Som vanligt gäller att finna någon som haft med dem och deras produkter att göra. Utfaller det väl - då är köp nog rätt så safe sas.

Jag köpte ingen Scandica. Men jag är en gammal uv full med fördomar om det mesta.....
                      Senast ändrad av Dominator91; 2018-08-03, 00:19.
                      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka