Hjälp!!! Vilken båt ska jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp!!! Vilken båt ska jag välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp!!! Vilken båt ska jag välja?

Hej! Jag behöver hjälp och råd om vilken båt jag ska ha.
    Jag har tänkt att fiska i dalälven, mälaren, större sjöar, kanske prova trolla i Vättern någon gång.

Jag har fastnat för Scandica 530 alu mittpulpet med 80hk, men är också sugen på typ en tracker PRO team 195 txw med 150hk. Det är ju 2 olika båtar.

Oftast så kommer vi vara 2 st i båten, men man vill ju också kunna ta med familjen och bada en dag, kanske åka vattenskidor också. Vill även ha så pass stort kastdäck att man kan använda det som solbädd.

Någon som har erfarenhet av dessa båtar? Vilken av dom är bäst i hög sjö? Vågar man sig ut på Vättern med dom?

Jag har tänkt mig att lägga typ 300 000- 350 000kr på en båt, antar att jag får plussa på en hel del om jag väljer trackern (mojoboats har inga priser på sin hemsida)

Kom gärna med synpunkter om allting!!!

Mvh Robin

Frågan är om de har självläns, ska den stå i hamn skulle jag välja en sån eller en båt med helkapell och länspump (utifall att)

Jag skulle inte tveka kring Vättern med någon av båtarna men gå ut med omdöme. Den ena har dock klart högre reling som alltid (?) ger bättre skydd mot översköjande sjö/vågor, frågan är hur ofta du eller familjen är ute i hög sjö? Trackern är ju en fartbåt i jämförelse som med ovanligt låg reling, spöförvaring mm, gör fisket lite enklare... De två båtarna är lite av ytterligheter på båtskalan.

Kolla på ett mellanting t ex Alumacraft Voyageur, Competitor, Edge 175 sport, har det mesta för fiske och familj.

Kommentera

värt att tänka på är att alla amerikanska båtar har sedan början på juli belaggts med 25% skatt, tracker starweld alumacraft vlev över en natt rejält mycket dyrare. denna skatt kan försvinna lika fort som den kom så jag skulle vänta med att köpa amerikansk båt om jag var du. jag kollade själv på ny båt men priset på just den modell jag ville ha gick upp 30000 så jag väljer att vänts och se om trump och eu kan komma överens innan jag köper. finval ät ju ett bra europeiskt alternativ också som inte är straffbeskattat om dom har någon modell som passar dig.

Kommentera

Den ska endast stå på trailer.

Jag såg även att Kimple har en fiskebåt(498 sniper)
        Den såg ju väldigt fin ut och bra pris dessutom. Någon som har en sådan? Undrar hur Kimple är i kvalitet om man jämför med en Tracker. Vad tror ni?
        Det här med att köpa båt är inte lätt

Kommentera

Behövde själv en båt som tålde sjön. Har inte omfattande småbåtskunskap på motorbåtar och gick på på magkänsla samt vad jag sett inte funkar för mina behov ("säker" på fritt vatten). Har haft några små motorbåtar trots allt.

Efter att jag satte det behovet som prio ett föll faktiskt väldigt många båtar väck. Blev en Ockelbo B18 för mig.

Har haft båten i ca 40 timmar i mest relativt lungt väder. Tror inte jag vart ute i mer än tio meter/sek i medelvind. Båten funkar bra i hastigheter runt 20 knop. Stabil, torr och helt utan skumma tendenser av någon form oavsett sjö.

Valde den modell som man sitter och styr på toften längst bak. Har därför en väldigt stor platt yta förut. Får ledigt och lätt plats med tex en vanlig solstol där om nu någon skulle vilja använda det under fisketuren

Är höga fribord på båten i jämförelse med fiskemaskinerna du nämner och designen är nog något man får vänja sig vid.

Man får en sådan båt för under trehundringen med en 100Hk på sig och man kan pressa upp den till strax under 40 knop.

PS: Glömde säga att jag hade ett absolutkrav på storleken då mitt garage har sina mått... Höjd, bredd samt längd är optimerat till sista centimetern med den båten. Trailar alltid båten.
          Senast ändrad av Dominator91; 2018-07-19, 09:41.
          __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

En annan sak jag tänkt på angående Kimple 498 sniper är om den blir för baktung? Vi är 2 st välvuxna som ska sitta i stolarna, sen har Man motorn bak, fylld fisksump bak, bränsletank bak, 3 st stora batterier bak.

Min tanke är ifall båten blir för baktung så att det blir svårt att få upp den i plan.

Det verkar ju inte finnas några demobåtar att provköra heller.

Känns ju dumt att köpa en så dyr båt och sedan funkar det tex inte att få upp den i plan om inte en person sitter längst fram.

Vad har ni för tankar om det här?

Kommentera

Jänkarna och fiske eliten fiskar ju i dessa båtar så de funkar säkert bra. Sjäv fattar jag överhuvudtaget inte hur en sådan båt kan var godkänd i C kategorin. Dvs delvis öppet vatten.

30-40 knop, godkänd för tre med bara två stolar och en fribordshöjd som går till anklarna

Det är något i ekvationen som inte lirar med mig. Har väl fortfarande mycket kvar att lära förmodar jag.
              __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av 1yamaha1 Visa inlägg
                Hej! Jag behöver hjälp och råd om vilken båt jag ska ha.
                Jag har tänkt att fiska i dalälven, mälaren, större sjöar, kanske prova trolla i Vättern någon gång.

Jag har fastnat för Scandica 530 alu mittpulpet med 80hk, men är också sugen på typ en tracker PRO team 195 txw med 150hk. Det är ju 2 olika båtar.

Oftast så kommer vi vara 2 st i båten, men man vill ju också kunna ta med familjen och bada en dag, kanske åka vattenskidor också. Vill även ha så pass stort kastdäck att man kan använda det som solbädd.

Någon som har erfarenhet av dessa båtar? Vilken av dom är bäst i hög sjö? Vågar man sig ut på Vättern med dom?

Jag har tänkt mig att lägga typ 300 000- 350 000kr på en båt, antar att jag får plussa på en hel del om jag väljer trackern (mojoboats har inga priser på sin hemsida)

Kom gärna med synpunkter om allting!!!

Mvh Robin
                Hej Yamaha-Robin;
                Köp en Silver Hawk, Silver Shark, Silver Eagle, Buster Magnum eller Buster XXL med självläns och dubbla Yamaha-motorer (en trollingmotor och en transportmotor) så slipper du ångra dig...

Old Firehand
                Leif Engström

Kommentera

Tack för infon

Kommentera

Som sportfiskare med familj skulle jag absolut kolla på amerikanare eller Finval, långt bättre kombination av sportfiskebåt/familjebåt än t ex Buster och Silver, de är främst familjebåtar som i princip helt saknar sportfiskeanpassning.

Jag förstår faktiskt inte oron kring säkerhet och sittplatser, de flesta "skandinaviska" båtarna har färre sittplatser eller enkla tofter, Alumacraft Eagle t ex har minst 4 stolar och alla kan dessutom extrautrustas med fler riktiga stolar...
                    För mig är sittplatser en ickefråga, se bilden.

Ta denna som exempel, vad är det som oroar med denna för bruk enligt kategori C? Är den så otäckt låg att vaderna och knäna är oskyddade?

Osäker?
                    Click image for larger version

Name:	maxresdefault.jpg
Views:	1
Size:	134,0 KB
ID:	1787415

Säker? Bekväma skyddade sittplatser?

Name:	OckelboB18.jpg
Size:	171,5 KB
ID:	1787416

Om familjen behöver solskyddas

Name:	101961547.jpg
Size:	21,6 KB
ID:	1787417

Soldäck och 7-8 sittplatser varav 5 i vindskydd

Name:	6514687686.jpg
Size:	53,0 KB
ID:	1787418

Om jag skulle köpa en laxtrollingbåt enbart för Ålands hav så skulle den vara större och längre än ovan men i övrigt så...

Kimple 498 vet jag inget om men båttypen är enligt mig (som inte prövat) när jag tittar på den, alltför nischad (fiskeanpassad till spinnfiske, ej trolling) för att passa bra till familjeändamål.

MastaPike här på FS anser dock att hans bassboat är utmärkt för familjen men det kan vara att den båten är större och familjen mindre...
                    Senast ändrad av anteman; 2018-07-19, 19:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka