Förtöjningsboj - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förtöjningsboj

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förtöjningsboj

Jag behöver lägga en förtöjningsboj till en mindre eka som kanske väger 130 kilo. Syftet är att förankra aktern så båten inte ska röra på sig. Hur gör jag det på bästa sätt? Det finns en förtöjningsboj som en annan båt använder, det allra enklaste vore att jag använder samma men då måste jag förtöja väldigt nära den andra båten som kanske inte uppskattas. Det måste finnas en Bojsten på botten som även jag kan använda, bör jag köpa kätting och boj och dyka efter den här stenen? Finns det någon anordning jag kan koppla på befintliga bojen för att skapa en förlängning av den cirka 1 meter utåt.

Eller ska jag istället sätta ut en P-ring på 25 kilo och fästa kätting på den som sedan kopplas till bojen? Jag vet inte hur jag ska göra och vad den bästa lösningen är, djupet är kanske cirka 1,5-2 meter. Om jag bestämmer mig för egen P-ring som verkar vara den enklaste lösningen, kan bojen sitta precis ovanför den eller cirka en meter efter? Finns det någon enkel och billig lösning som jag helt missat?
    Senast ändrad av Darkduck; 2018-06-12, 09:45.

Med det ringa djupet skulle jag använda en akterpåle som förtöjning och enklast då är att snacka med någon firma som har byggnadsställningar och få köpa ett beg rör av dem och så trycka ner det i botten 1-2m och så har Du en bra akterförtöjning utan alltför mycket jobb, om det nu inte är stenbotten men då funkar inte en P ring ändå dela med andra är inte bra iaf.

Kommentera

Ett rör som sticker ut är hindrande, dessutom så kan det skada båten. Jag vill helst ha en boj som håller. Det måste finnas ett enklare sätt. Tror att det är ler och sandbotten.

Det allra enklaste vore om jag köpte ut den andra båten och tog hans plats.
      Senast ändrad av Darkduck; 2018-06-12, 11:43.

Kommentera

Med en så liten båt hade jag tagit något tungt typ en sten och satt en kätting runt & sen fast i en boj

Kommentera

Hur tung behöver den här stenen vara? Räcker det med säg 40 kilo?

Kommentera

Hade tagit så tung sten som möjligt , 40 kg låter bra

Kommentera

En sten är billigare än en P-ring. Vet du var man kan hämta en sten i lämplig storlek? Och än viktigare hur fäster man kättingen till stenen, jag antar att man måste borra.

Edit. Alternativet är att man tar en större korg i metall som man fäster i kättingen. Korgen fylls sedan med stenar till den blivit full och nu väger 40+. Man stänger korgen och sänker den sedan där man vill ha den.
              Senast ändrad av Darkduck; 2018-06-12, 12:58.

Kommentera

Har funderat på liknande men har problem med att vattnet ökar och minskar upp mot 1m där jag har båten.
                Hur får man in båten om man har den i en boj?
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Krångla inte till det... Köp några säckar cement på t.ex. byggmax (kostar inte många spänn), gjut en lagom stor klump med en kätting i mitten så är du klar.

joens: det finns alltid lite dragmån så man kan dra in båten, sen tar man ett lagom långt kliv bara.

Kommentera

Ett alternativ är ju att köpa en billig murarbalja av lite storlek. Fyll den med sten och betong, fäst en ögla i mitten någonstans. Alternativt bara smeta ner en bit galvad kätting så att man har något att fästa i.

Själva utforslandet till rätt plats är ju det jobbiga. Men blandar man till allt i båten kan man ju bara tippa eländet överbord på lämpligt ställe.
                    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka