Båt till 15hk 4takt LÅNG RIGG! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt till 15hk 4takt LÅNG RIGG!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båt till 15hk 4takt LÅNG RIGG!

Hej,

Är ute efter en båt i 4 metersklassen som är för lång rigg, den ska användas för dels spinnfiske. men också för utflyckter med barnen i mindre insjöar. Fart inte jättenoga, men ingen deplacementbåt.

Har en 15hk Mercury 4takt -13 med lång rigg hemma som ska sitta på båten (ca 45kg).

Behöver ha tips på båtar jag ska hålla koll efter.

Halvplanande/planande, ska gå ok med lite vikt (3pers+ lite utrustning), även om jag mest kommer använda den själv. Stabil att att fiska från.

Folk är ju almänt usla på att skriva ut vad för höjd det är på akterspegeln i annonser, orkar inte ringa och fråga på allt. Utan vill begränsa vad det är jag ska hålla koll efter.

Smögen 45 är den båt jag har tänkt mest på, rigglängd på den??? Det verkar finns 2 "inredningar" i den båten, varav den ena (nr2) är lätt att plocka bort en mitttoft = stort plus!!

Smögen45 "Inredning" 1:

Click image for larger version

Name:	smögen 45 1.jpg
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	1857610

Smögen 45 "Inredning" 2:

Click image for larger version

Name:	Smögen 45 2.jpg
Views:	1
Size:	67,0 KB
ID:	1857611

Ge mig förslag på båtmodeller!

PS. nu snackar vi båtar i för typ upp till 10000:-, utan trailer eller motor.

//Patrik

Hej. Om du kan sträcka budgeten något mer så skulle nog hr 432/445 (den bytte beteckning nyligen) vara en bra båt.
    Har haft en själv. En bra båt. Betalade 19000 för.min

Kommentera

En HR 430s bör du kunna hitta för runt 10 utan motor. Den planar lätt med 15hk o gör runt 16-18kn med två vuxna o diverse fiskeutrustning.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        En HR 430s bör du kunna hitta för runt 10 utan motor. Den planar lätt med 15hk o gör runt 16-18kn med två vuxna o diverse fiskeutrustning.
        Tack men HR430s har så vitt jag vet kort rigg..

Är altså ute efter en lista på båtar 4-5m som man vet har akterspegeln för lång rigg.

//Patrik

Kommentera

Ja det var ingen lista jag hade liggande tyvärr. En begagnad Linder 400? Senare modell har nog lång rigg... Fast den kostar nog mer likaså Kimple 395/430

Cresent 465 bra fiskebåt men slö med 15hk

Kommentera

Dock så är ju ingreppet för att höja en akter otroligt lätt... Alla fall för 15hk.urvalet blir lite större då.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman
              Ja det var ingen lista jag hade liggande tyvärr. En begagnad Linder 400? Senare modell har nog lång rigg...
              En sådan har jag haft tidigare, med 25hk samt en med 8hk. Dock vill jag nu helst ha plastbåt.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Dock så är ju ingreppet för att höja en akter otroligt lätt... Alla fall för 15hk.urvalet blir lite större då.
                Absolut!
                Men den lediga tid jag har nu lägger jag hellre på fiske Dock kan det mycket väl sluta med en kort riggad som jag gör om vid senare tillfälle.
                Helt utan båt är jag heller inte, men vill ha en koll på vad man ska hålla utkik efter på blocket.

Kommentera

Slår gärna ett slag för crescent 434 som jag tycker går utmärkt med 15 hk när man är själv (16 knop) och hyggligt med ett par passagerare. Finns gott om begagnade, jag köpte min för 6.000:-.

Kommentera

Jag lägger min röst på HR 432 men jag tror inte du får den för 10k, men det är en prisvärd och bra båt. Dessutom skall det gå att uppgradera din motor till en 20 hk enkelt så det hade jag också gjort då. Jag köpte den själv för att den var billig med rätt dimensioner och vikt. Är väldigt nöjd och har inga planer på att byta. Du får en helt ny båt och slipper diverse slitage på en 30 år gammal som du kanske ändå måste ge 7-10k för. Däremot springer man ju ibland över fynd, men då skall man ha ett öppet sinne och inte låsa sig vid en speciell båt oftast. I stort sett alla båtar står beskrivna om man googlar dem, så att ta reda på om en båt har lång eller kort rigg har aldrig varit ett problem när jag kollat runt.

Lycka till!
                    Senast ändrad av Guest; 2018-06-10, 10:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka