Buster L (senaste modellen) från 2016 och framåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster L (senaste modellen) från 2016 och framåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Buster L (senaste modellen) från 2016 och framåt

Hej,

Har blivit lite alu-frälst och börjar fundera på en båt som skall fungera i mälaren och både till familj och fiske.

Om jag förstått det rätt så ändrades Buster L från och med år 2016. Båten är nu 5.13m lång och har inte längre steglister. Vinkel på v-skrovet sägs vara 16 grader.

Är det någon här som äger en sådan och möjligen kör i mälaren eller någon annans stans med krabbsjö ofta? Tycker båten lever upp till de flesta av mina krav men jag oroar mig att den skall gå stötigt iom avsaknaden av steglister och relativt flack bottenvinkel.

avsaknaden av steglister gör en båt mindre stötigt.

Kommentera

Polaren hade föregående årsmodell! Den avråder jag alla från att sätta sin fot i! Nya modellen som du funderar på tror jag starkt på men har inte upplevt den i rejäl sjö.

Föregångaren dök som Telias aktie, fullkomligt livsfarlig!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

@Grävlingen. Jag har läst om de äldre Buster L som dykt. Men jag trodde de gällde de som är äldre än 2010? Modellen som kom då har mycket större bärighet i fören än de äldre. Man märker det när man kliver ombord också. Jag väger 93-95kg iförd endast kallsipper och 2010modellen niger inte nämnvärt när jag kliver i jämfört med den äldre som sjunker undan rejält i jämförelse.

Gillar storleken på båt men jag har aldrig åkt med en på just mälaren eller hav. Bara älv.

@ Sebwantsfish
        Må så vara men den har fortfarande rätt flack bottenvinkel. Vilket oroar mig. Kanske borde jag inte göra det

Kommentera

Kan vara så att det var en från före 2010, lite osäker faktiskt nu när du nämner det! Kan kolla om du vill!?

Kommentera

Hör gärna med kompisen. Den modellen var ju 5.04m. Första var 4.9m?

Kommentera

Hej!

Jag låg rätt så exakt 10 år fel! Får be om ursäkt för det men man kan faktiskt inte varna tillräckligt för denna modell. Min vän hade en Buster L - 2006. Är i övrigt en stor förespråkare av Buster och har ägt en Buster M, har en Buster XXL i familjen och har själv en Buster Scc för närvarande. Polaren har nu en Buster XL & en ny Mini. Alla dessa är jag/vi jättenöjda med!

Lycka till i ditt båtköp, får be om ursäkt igen för att mitt inlägg inte blev helt relevant!

Skitfiske!
              Senast ändrad av Grävlingen; 2018-06-08, 08:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                Hej!

Jag låg rätt så exakt 10 år fel! Får be om ursäkt för det men man kan faktiskt inte varna tillräckligt för denna modell. Min vän hade en Buster L - 2006. Är i övrigt en stor förespråkare av Buster och har ägt en Buster M, har en Buster XXL i familjen och har själv en Buster Scc för närvarande. Polaren har nu en Buster XL & en ny Mini. Alla dessa är jag/vi jättenöjda med!

Lycka till i ditt båtköp, får be om ursäkt igen för att mitt inlägg inte blev helt relevant!

Skitfiske!
                ah men det är lugnt all info är bra info. Vi köpte en ny Buster S nyligen och jag måste säga att jag är jäkligt imponerad. Den är dock lite liten för mälaren och flera barn/familj. Buster X känns för dyr i förhållande till vad man får och XL kanske lite för stor, L vore perfekt.

Kommentera

Eller så kan du kika på en Ockelbo B18 som är lite drygt 5m och har lite djupare V (22 - 26 grader). Kör en sådan själv, och har inte satt den på test riktigt ännu men, runt 20 knop så känns det som att den fixar det mesta utan att kinka till det.

Håller till i havet och ofta ute på helt fritt vatten.
                  __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Hej

Jag har skrivit lite om Buster LX (dvs L med framflyttade pulpeter/bowrider) och Buster X här:

Den LX som jag hade tidigare var årsmodell 2014. Jag tyckte den var lite studsig på Mälaren och lite för trång med familjen. Annars tycker jag konceptet med framflyttade pulpeter/bowrider är överlägset jämfört att sitta och köra på aktersoffan.
                    Jag bytte i våras till en Buster X. Se till att du väljer skrovet från 2014 eller 2015 (2015 har större "badplattform" jämfört med 2014), inte den äldre Buster X som går sämre i sjön. Jag är hittills mycket nöjd med min Buster X 2015 med Yamaha F70. Sjöegenskaperna med tanke på båtens storlek är imponerande och den tar sjön mycket bra. Med familjen ombord (fru och 2 små barn 4 resp 5år) sitter alla bra/säkert bakom dörr/ruta.
                    Hur nya Buster L (2016->) är vågar jag inte uttala mig om.

mvh
                    Richard

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar