Kast däcks bygge.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kast däcks bygge..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag använder formplyfa från Hornbach till aktertoft till en bohuseka. Första varianten målade jag kanterna på på samma sätt som man målar ett trähus, dvs grundfärg först och sedan "vanlig" färg. Bra kvalitet på färgen; någon dyrare variant från känt märke och jag försökte mätta trät. Oftast när jag kommer till ekan där den ligger i sjön så är den helt vattenfylld (och så vill jag ha det för att den ska vara tät) och aktertoften ligger ofta och flyter. Husfärgsvarianten funkade inte för en sådan behandling och efter första säsongen hade delaminering skett i kanterna och efter två säsongen fick jag göra en ny aktertoft. Dock borde denna variant av målning funka om man tex har båten på trailer?

Använd hammarlack till att försegla de sågade kanterna! Det fungerar grymt bra. Hammarlack innehåller vad jag vet inga "träbevarande" oljor eller liknande, dock cementerar den trät så att inget vatten tränger in. Gör som Mink! beskrev i sitt inlägg ovan, dvs sluta stryka på färg först när plyfan inte suger åt sig mer. Det kräver flera strykningar med viss väntan emellan. Den senaste aktertoften har nu efter tre år ute i väder och vind och månader liggandes flytande på vattnet i ekan endast delaminerat en aning längs ena sidan, vilket jag anade skulle ske för det gick en flis från ena kanten när jag satte toften på plats första gången, så att obehandlat trä exponerades. Var för lat för att måla extra just där. Hammarlack har jag även målat en liten batterilåda byggd av vanlig plyfa med. Det blir snyggt och hållbart.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
    18 svar
    5 825 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Lärka
    av Lärka