Kast däcks bygge.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kast däcks bygge..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Formplyfa har man när man ska gjuta. Slitskyddsplyfa, karossplyfa, marinplyfa (kärt barn har många namn) funkar i år och lite till utan att föråldras.
    Jag har Formplyfa på min släpkärra som jag för två år sedan gjorde ordning inför en besiktning, den har nu gjort sitt

Kommentera

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
      Håller på med mitt kastdäck. Ska lägga tunna stripps av halkskydd på mahognybetsad björk. [ATTACH=CONFIG]100703[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]100702[/ATTACH]
      Kommer även en kyllåda på 45 liter och förvaringsbox på 30 liter
      Stefan du får ursäkta om det är någon särskrivning. ��
      Mvh Ingemar
      Hä hä!

Kommentera

Vad Gösta menar är nog att det är en viss skillnad på ett kasst däcksbygge

Click image for larger version

Name:	20170122-DSC00661.jpg
Views:	1
Size:	91,1 KB
ID:	1787248

och ett snyggt kastdäcksbygge

Name:	F24_front_section.JPG
Size:	170,7 KB
ID:	1787249

Många bygger med trä 2x2" med massor av avbärare och reglar (ingen plats för luckor) men bastant nog för elefanter och tungt därefter

Name:	2013-09-18 16.42.33.jpg
Size:	259,2 KB
ID:	1787251

Det här tilltalar mig mer...

Name:	d59e0e31fcb781e2c7824127912fab6e.jpg
Views:	2
Size:	8,0 KB
ID:	1787250

För övrigt skulle jag över-väga vinyl framför filt med "noppor" under... Inte lika skönt men mer funktionellt och det håller inte fukt på samma sätt, se bild nr 2.

Bygget enligt bild nr 2 är för övrigt så genomarbetat att jag lägger in den inspirerande länken på nytt:
        http://www.correllconcepts.com/boat_conversion.htm Imponerande!

Formplyfa är som sagt en billig plywood både avseende material och lim med ett glatt ytskikt för att släppa lätt, inte alls gjort för fin livslängd på sjön...

För övrigt gillar jag stripps och ham burgare, ja de flesta tyskar verkar faktiskt trevliga!

Lycka till med bygget!
        Senast ändrad av anteman; 2018-06-01, 00:41.

Kommentera

Använd slitskyddsplyfa och slipp problem! Behövs ingen matta och håller evinnerligt. Formplyfa börjar delaminera efter några månader om båten ligger ute... Matta kan väl vara ok om du har båten under tak. Min ligger i hela sommaren och en matta skulle snart vara kass!
          Skit fiske!
          Gösta

Kommentera

Jag har förlängt fram så jag får ett riktigt kastdäck där, förlängt bakre toften hela vägen till akterspegeln så det är kastdäck där med och inför den här säsongen kapade jag bort mittoften och gjorde förvaring längs hela sidan istället.

Allt är svetsat med alu 40x30 samt 30x30 och jag har använt vanlig formplyfa samt balkongmatta från bauhaus. Första jobbet gjorde jag för 5 år sen och matten är som ny än idag och nu när jag gjorde sidan så kollade jag hur den 5 år gamla plyfan mådde men det fanns inga tendenser till röta eller liknande. Har dock båten på trailer men kan tillägga att jag ett år lät den stå ute över vintern utan att täcka över den,

min slutsats blir alltså att vanlig formplyfa håller bättre än man tror. Självklart inte lika bra som marin men om jag inte kan hitta några tecken på åldring efter 5år av vanskötsel så duger det iaf för mig. och skulle den vara slut efter 7 år så spelar det ingen roll för det tar 25 minuter att byta ut den.

bifogar en bild, tyvärr den enda jag hade på mobilen men om någon vill kan jag fota lite bättre på hur det är uppbyggt osv framöver kanske.

Name:	båten invändigt.jpg
Size:	447,0 KB
ID:	1787252
            Senast ändrad av john.ohrberg; 2018-06-01, 11:01.

Kommentera

Erfarenheterna av formplyfa är uppenbart olika... Jag har använt det som provisorium på min båt och det har bara gått några månader så ha ändarna sett ut som målarpenslar. Som jag påpekat tidigare så använder frugan kastdäcket från gamla båten som rådjurshinder. Den här nu stått fyra fem år på högkant utan att visa minsta tecken på delaminering. Och nu ligger en likadan i nuvarande båten...
              Skit fiske!
              Gösta

Kommentera

Om formplyfans kvalitet skiljer så pass mycket som Göstas och Johns erfarenheter indikerar så undrar jag och måhända andra trådläsare vad för slags kvalitet, fabrikat ni köpt och ffa var, i vilken butikskedja ni köpt respektive skivor?

Kommentera

Min är från k rauta och kan ta bild vid tillfälle på hur den skivan ser ut som legat i släpet... Helt rutten

Kommentera

Vid 72 års ålder är inte minnet det bästa... Men eftersom Jem & fix ligger närmast är det säkert där jag handlat.
                    Skit fiske!
                    Gösta

Kommentera

Formplyfa finns i olika kvaliteter med olika ytbehandlingar. Är man noga med att försegla alla ändar ordentligt samt alla skador så tränger inte vattnet in och då håller den också länge. Jag målade även icke kapade ändar som redan var behandlade och där sög färgen in lika mycket som där jag kapat så jag menar att alla sidor måste målas. Slitskyddsplyfan är uppbyggd annorlunda och alla lager är björk till skillnad mot formplyfa som har några sämre lager. Helt vanlig plyfa går också att använda om man behandlar den dvs målar den ordentligt.

Sen är det såhär att om man har båten på trailer och förvarar den under tak eller i garage så blir fuktbelastningen väldigt liten och träet har perioder där det kan torka upp, det påverkar också livslängden.

Jag förseglar ändarna till träet slutar suga in färgen och där är lite tjocklek på det. Formplyfan behövde ca 5 lager. Så länge färgen drar in kan vatten dra in.
                      Senast ändrad av Guest; 2018-06-02, 08:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 874 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka