Har under en tid kört på en Alumacraft 1236. Men kände jag ville ha något stabilare, större, snabbare och bättre.
Satt och glodde på Blocket någon vecka för att hitta en lämplig båt och så dök denna upp.
Buster R från 80-tal med en Yamaha 30AM från 1984.
Enligt uppgift så skulle motorn sluta kyla när varvtalet ökade, inte hela världen tänkte jag och köpte den
Paketet gick på 10500kr så det var inte mycket att bråka om.
Båten i sin tur behöver en del kärlek, men är funktionsduglig från start.
Dock så ska den anpassas lite mer för fiske och elen med mera ska fixas, så tänkte det var vettigt att börja med en tråd för frågor och framgångar.
Börjar med motorn!
När man gasar så slutar skvallerstrålen att skvallra. Den försvinner helt enkelt
Körde runt med familjen och lekte och motorn visade tydligt att den inte kylde ordentligt på högre varv.
Hur som helst så slog den av på grund av överhettning efter ett tag. Inte hela världen så, men jag fick testa att ro den. Det var ingen höjdare.
Impellern såg bra ut och allt såg friskt ut när jag hade isär det. Underligt att det inte kylde som det skulle när det borde kyla mer.
Pratade med Linus om det och fick lite ledtrådar om att testa att sänka ner dumphuset i vatten och köra lite tryckluft i det för att se om det kom luft på fel ställe.
Mycket riktigt kom det en massa luft från diverse ställen där det inte borde komma. Pumphuset var även sprucke!
Så beställde ett helt kitt för att byta ut allt idag. Så det ska göras, och sen så jävlar hoppas jag det kyler som det ska
Grymt läcker att åka hela familjen i full fart på sjön och leka runt. Två vuxna och tre barn och en massa fart. Barnen körde lite med och tyckte det var toppen. Vilken skillnad från en 1236!
Lite bilder på den kommer! Allt har sin tid!
Frågor från en nybörjare:
1.Hur ska jag få bort den gamla bottenfärgen på ett relativt enkelt och smidigt sätt? Känns meningslöst att ha det när man bara fiskar insjö.
2. Behöver jag fästa motorn med mer än de vanliga två "tvingarna" som sitter på motorn? Finns uttag på motorn för två bultar med.
3. Ska jag köra med motorn uppe eller nere på trailern? Nere är nästan ingen markfrigång, uppe belastar aktern.
4. Varför envisas folk med att täcka skarvar med eltejp?
Satt och glodde på Blocket någon vecka för att hitta en lämplig båt och så dök denna upp.
Buster R från 80-tal med en Yamaha 30AM från 1984.
Enligt uppgift så skulle motorn sluta kyla när varvtalet ökade, inte hela världen tänkte jag och köpte den
Paketet gick på 10500kr så det var inte mycket att bråka om.
Båten i sin tur behöver en del kärlek, men är funktionsduglig från start.
Dock så ska den anpassas lite mer för fiske och elen med mera ska fixas, så tänkte det var vettigt att börja med en tråd för frågor och framgångar.
Börjar med motorn!
När man gasar så slutar skvallerstrålen att skvallra. Den försvinner helt enkelt
Körde runt med familjen och lekte och motorn visade tydligt att den inte kylde ordentligt på högre varv.
Hur som helst så slog den av på grund av överhettning efter ett tag. Inte hela världen så, men jag fick testa att ro den. Det var ingen höjdare.
Impellern såg bra ut och allt såg friskt ut när jag hade isär det. Underligt att det inte kylde som det skulle när det borde kyla mer.
Pratade med Linus om det och fick lite ledtrådar om att testa att sänka ner dumphuset i vatten och köra lite tryckluft i det för att se om det kom luft på fel ställe.
Mycket riktigt kom det en massa luft från diverse ställen där det inte borde komma. Pumphuset var även sprucke!
Så beställde ett helt kitt för att byta ut allt idag. Så det ska göras, och sen så jävlar hoppas jag det kyler som det ska
Grymt läcker att åka hela familjen i full fart på sjön och leka runt. Två vuxna och tre barn och en massa fart. Barnen körde lite med och tyckte det var toppen. Vilken skillnad från en 1236!
Lite bilder på den kommer! Allt har sin tid!
Frågor från en nybörjare:
1.Hur ska jag få bort den gamla bottenfärgen på ett relativt enkelt och smidigt sätt? Känns meningslöst att ha det när man bara fiskar insjö.
2. Behöver jag fästa motorn med mer än de vanliga två "tvingarna" som sitter på motorn? Finns uttag på motorn för två bultar med.
3. Ska jag köra med motorn uppe eller nere på trailern? Nere är nästan ingen markfrigång, uppe belastar aktern.
4. Varför envisas folk med att täcka skarvar med eltejp?
Kommentera