Alumiacraft escape 145cs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alumiacraft escape 145cs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alumiacraft escape 145cs

Tänkte höra om någon har erfarenhet av denna båt? Tycker specen på den verkar riktigt bra. Och gillar inredningen. Verkar rätt gedigen också. Men motorval? Är max 40hk. Vet att de flesta säger välj max. Men frågan är hur går den med 30hk? Fiskar helst själv i båt . Dock åker familjen med ibland men då blir det ingen racer körning.
    Stor prisskillnad och många kilo man sparar. Dock vill man att båten ska gå bra upp i plan.

Ni som har och testat båten vad har ni för åsikter? Om har förslag på andra båtar så kan ni också tipsa om dem .

Krav. Aluminium. Ska passa på min tk 600 trailer. Max längd 480cm max vikt 470kg
    Spöförvaring för minst 7fot spö. Stol där du sitter och kör båten.

Välj 40 hk. Jag hade företrädaren Fisherman 145 som jag var nöjd med i många avseenden men tyvärr hade den endast 25hk rorkult (köpte beg paket) så med 2 pers, elmotor ett par batterier och full fiskeutrustning gjorde den max 18-20 knop givet vind och väder, med 3 vuxna ville den inte plana... (dock ingen PT eller varvräknare så maxvarv okänt vid WOT)

Funderade länge på att byta till 30 hk (ev chippad Yamaha 30 som då blir drygt 40) som var max för den modellen med det skulle bli väldigt dyra hk så det slutade med ett ännu dyrare båtbyte och en Escape 165... Den planar med 4 vuxna ombord

Nå, hade min 145:a haft 40 hk hade jag sannolikt behållt den även om längden på en 165:a inte är fel i krabb sjö i stora Mälaren vilket också var ett litet skäl till bytet. Kolla upp spöförvaringen, vill minnas att också det spelade in, 165 tar drygt 8 fot, 145 kanske 7'-7'6" å då e du kanske "safe"?

Jäkligt trevliga fiskebåtar som också funkar för en tur med familjen också med plana gångytor överallt!
    Senast ändrad av anteman; 2018-05-19, 19:45.

Kommentera

145 tar spön upp till 7fot så den klarar kravet. 165 är lite större och säkert ändå bättre i sjön. Dock håller jag inte till i några större sjöar eller kusten så den behövs inte. Dessutom klarar min trailer som jag är riktigt nöjd med inte längden på den större så den går bort.
      Blir det något båtbyte så blir det nog 145 med en 40hk. Fyller alla krav förutom min plånbok som inte blir så glad.

Kommentera

Nej de kostar en slant men slår man ut det per månad så.... man får väldigt mycket mer funktionell inre yta med en Alumacraft jämfört med många andra lika långa båtar av glasfiber.

För övrigt hade jag filt på ytorna i den första båten vilket var väldigt trevligt att gå barfota på under sommaren ändå valde jag vinyl på 165 för enklare renhållning. Inte fullt lika greppvänligt eller mysigt på sommaren men det funkar bra nog.

Om jag får komplettera mitt första inlägg så skulle nog en 30 hk kunna funka för ditt fiske och lugna familjeturer men betänk också försäljning om ett antal år. 40 hk passar "alla" medan 30 kan skrämma bort flera...
        Senast ändrad av anteman; 2018-05-19, 20:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 825 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lärka
        av Lärka