Köpråd styrpulpet mälaren 70-120k - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd styrpulpet mälaren 70-120k

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd styrpulpet mälaren 70-120k

Hej!

Jag har fått en båtplats och behöver tips på vad för båt man borde satsa på!

Jag är ute efter en styrpulpet som jag kan fiska och åka vattenskidor med.

Jag har tittat lite på exempelvis HR 440 SC och lite olika Yamarin t.ex. 46 SC. Jag har aldrig ägt en "bra" båt så har ingen aning vad man ska leta efter.

Jag ska fiska och leka i mälaren. Motorn ska inte vara mycket mer än 10 år gammal. Har ni några råd?

Tack!

silver hawk är bra, gärna 75hk och uppåt finns några ute på blocket
    ockelbo b16
    de jag kom på finns många många andra bra modeller men 5m+ är alltid en fördel eftersom det lätt blåser upp på mälaren.

Kommentera

Hej!

Hade nog satsat på en aluminiumbåt om det nu går ihop med budgeten.

Kanske denna?

Eller

Min favvo!

Denna är ju grym!

Åka vattenskidor löser man ju med 30hk om man inte är allt för tung i kroppen och båten planar lätt, men det underlättar ju om man kommer upp i 50hk, helt klart!

Har själv kört en Buster M på Mälaren i flera år, ingen jättestor båt för det vattnet men jag tyckte det funkade perfekt! Åkte vattenskidor gjorde vi efter den, funkade helt OK!

Sen går det säkert pruta ner båtarna kring 140kkr till 120kkr om man är lite len i truten!

Lycka till med båtjakten, Skitfiske!
      Senast ändrad av Grävlingen; 2018-05-16, 11:38.
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Tack för tipsen! Silver Hawk verkar vara ett steg upp i prisklassen. Buster verkar ju ganska intressant, men jag vet inte hur lätt jag övertalar flickvännen till en aluminiumbåt då hon tycker de är fula.

Aluminiumbåtarna verkar ju åtminstone vara rymliga, några av de modeller jag kollat på exempelvis HR 440 SC verkar inte vara helt lätt att kasta ur om man är 2-3 personer.

Kommentera

Kommentera

Ska vara superärlig och säga som så, att är det premisser som utseende inblandat över funktion kan ingen hjälpa dig, det är hon som bestämmer i alla fall.

Men det finns egentligen ingen anledning att inte köpa en aluminium båt.

Rent krasst så vill du för allt i världen inte köpa en förliten båt, 5m lång och 2m bred som riktmärke.

Du vill minimum åka 25 knop.

Sen får du ge det lite svängrum, kika på en 480 båt tillexempel.

Blocket: Ryds 478 GT, Mercury 50hk https://www.blocket.se/vi/79312661.htm

Här har du rätt mycket, men skittråkig, båt för pengarna.
            Senast ändrad av Lyx; 2018-05-17, 15:02.

Kommentera

det finns i alla fall minst en anledning att titta på plast i stället för aluminium....priset...du får mer båt för pengarna vid köp av en i plast mot en i alu.....med den hysteri som råder i dag med att en alu är sååå mycket bättre i allt har priset skjutit i höjden på alu så till och med sämre beggade alubåtar har en prislapp som får en att undra hur tusan det är ställt hos våra båtköpare egentligen....jag har ägt och äger båtar i bägge materialen och bägge har sina för och nackdelar sen är det som vanligt upp till var och en att prioritera vad man sätter mest värde på...tyvärr verkar det kanske mest som att en del prioriterar att det är just aluminium i båten mer än något annat när de skall köpa båt....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Som byggarn säger, alu har sina fördelar. Men alla kan laga en gelcoatskada o få det så snyggt att ingen nånsin ser den. Desto svårare o fixa en fet bula eller ett jack i en alubåt. Det ska ju såklart mycke till innan en alubåt får ett jack eller så. Men när olyckan e framme e plastbåt lättare o fixa.
                Men visst man slipper plastpest och annat med en alubåt.

Kommentera

Ursprungligen postat av jiggmete Visa inlägg
                  Hej!

Jag har fått en båtplats och behöver tips på vad för båt man borde satsa på!

Jag är ute efter en styrpulpet som jag kan fiska och åka vattenskidor med.

Jag har tittat lite på exempelvis HR 440 SC och lite olika Yamarin t.ex. 46 SC. Jag har aldrig ägt en "bra" båt så har ingen aning vad man ska leta efter.

Jag ska fiska och leka i mälaren. Motorn ska inte vara mycket mer än 10 år gammal. Har ni några råd?

Tack!

Behöver mer krav för att kunna ge dig tips på båtar

Kommentera

Okej. Efter att ha läst lite extra så har jag förstått att man bör ha 5 meter i Mälaren.

Jag kollar därför mycket på Yamarin 50 SC med 50/60HK. Är det någon båt ni känner till eller vet något om?

årsmodell 2004 och uppåt. När bör man börja bli orolig över timantal på motor?

Tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka