Hej,
Jag har en gammal Flipper 570 HT från 1976-8 med en Yamaha 70hk från 1987(har jag för mig att det stod när jag sökte på registreringsnumret på den). Båten är i relativt bra skick, alltså utan skador på skrov eller dyligt, men motorn börjar kännas rätt knackig. Den är rätt törstig och drar någonstans kring 1,5L/nm, dessutom är den duktig på att avge mycket avgaser. Till det kan tilläggas att den kan "hacka" till under acceleration. Jag är fullständigt obegåvad när det kommer till motorer men jag antar att man skulle behöva byta tändstift och skruva till förgasare? En fullständig service skulle nog också vara på sin plats då detta säkerligen inte har gjorts på något år (köpte båten med motor förra sommaren).
Frågan ett: Är det ens värt att bekosta en fullständig service på en sådan motor? Vet någon hur mycket detta skulle kunna kosta och hur pass mycket detta skulle förbättra prestanda och livslängden på motorn?
Fråga två: Är det värt att börja spara pengar till att köpa en sprillans ny eller en lättare begagnad och koppla på? Ponera att det hela slutar med att jag vill sälja av alltsammans inom, säg, fem år, kommer det då vara svårsålt att sälja dessa tillsammans eller kan jag räkna med en ordentlig värdeminskning?
Eventuella tips och idéer tas tacksamt emot. Trevlig helg och skitfiske på er.
Jag har en gammal Flipper 570 HT från 1976-8 med en Yamaha 70hk från 1987(har jag för mig att det stod när jag sökte på registreringsnumret på den). Båten är i relativt bra skick, alltså utan skador på skrov eller dyligt, men motorn börjar kännas rätt knackig. Den är rätt törstig och drar någonstans kring 1,5L/nm, dessutom är den duktig på att avge mycket avgaser. Till det kan tilläggas att den kan "hacka" till under acceleration. Jag är fullständigt obegåvad när det kommer till motorer men jag antar att man skulle behöva byta tändstift och skruva till förgasare? En fullständig service skulle nog också vara på sin plats då detta säkerligen inte har gjorts på något år (köpte båten med motor förra sommaren).
Frågan ett: Är det ens värt att bekosta en fullständig service på en sådan motor? Vet någon hur mycket detta skulle kunna kosta och hur pass mycket detta skulle förbättra prestanda och livslängden på motorn?
Fråga två: Är det värt att börja spara pengar till att köpa en sprillans ny eller en lättare begagnad och koppla på? Ponera att det hela slutar med att jag vill sälja av alltsammans inom, säg, fem år, kommer det då vara svårsålt att sälja dessa tillsammans eller kan jag räkna med en ordentlig värdeminskning?
Eventuella tips och idéer tas tacksamt emot. Trevlig helg och skitfiske på er.
Kommentera