Bottenmåla trailerbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmåla trailerbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmåla trailerbåt

Hej!
    Just nu håller jag på att slipa ner all gammal polerande bottenfärg på båten. För att ha en ny fast färg. Måste jag grundmåla med epoxi primer? Eller går de bra att jag målar direkt på båten? Då jag har båten på trailer så kan ju inte epoxi primer spela roll?
    Jag vill ha svart bottenfärg på båten för ögats skull. Ska jag ha fast eller polerande färg?
    Tack

Varför ska du bottenmåla en båt som du har på trailer? Om det är för syns skull så använd en vanlig båtfärg, gärna tvåkomponents. Tänk på miljön!
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

Tack för ditt svar. Jag kommer absolut tänka på miljön och välja en bra färg.. Men jag vill gärna ha svar på mina frågor, tack

Kommentera

Målar du ngt annat än en hård bottenfärg eller 2komponentsfärg så lär du ha en kladdig trailer. Skippa bottenfärg om du har båten på trailer så besparar du dig en massa jobb!

Måla med en vanlig svart 2 komponents så slipper du klydd o får det snyggt för ögat.

Kommentera

Tack! Aa får bli en hård bottenfärg. Men om jag skippar bottenfärg, hur ska jag då göra? För där jag har slipat nu ser ju inte fint ut?

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
            Tack! Aa får bli en hård bottenfärg. Men om jag skippar bottenfärg, hur ska jag då göra? För där jag har slipat nu ser ju inte fint ut?
            De lär ju ingen se när den ligger i vattnet
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ska du "börja om" så skulle jag först lägga på epoxy primer och på det expoy med pigment. Då får du ett hårt, lättvättat och hållbart skydd för skrovet. Kika t ex på Lefant epoxy primer och Lefant T-coat.

Kommentera

Kommer ej epoxi behandla då vi har den på trailer. Helt onödigt då? kommer måla direkt på båten.

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
                  Hej!
                  Just nu håller jag på att slipa ner all gammal polerande bottenfärg på båten. För att ha en ny fast färg. Måste jag grundmåla med epoxi primer? Eller går de bra att jag målar direkt på båten? Då jag har båten på trailer så kan ju inte epoxi primer spela roll?
                  Jag vill ha svart bottenfärg på båten för ögats skull. Ska jag ha fast eller polerande färg?
                  Tack

Hej Johan;

Förr när jag hade båtar av trä eller plast brukade jag bottenmåla dem före sjösättningen....

Sedan år 1992 har jag haft Silver Hawk och Buster Magnum aluminiumbåtar och oftast har de legat på båttralier. Därför har jag inte behövt bottenmåla dem....

VC 17 är en bra, effektiv och omtyckt bottenfärg för minimal friktion och maximal fart .
                  Den unika tunnfilmsteknologin ger en slät, hal och glatt yta utan slipning
                  och den korta torktiden ger möjlighet för snabb sjösättning. ...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand
                  Leif Engström

Kommentera

Tack för era tips! Vad tror ni om International Bottenfärg Antifouling Sealer eller Bottenfärg Lago Racing II? Vilken tror ni passar om jag ej har grundmålat innan?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka