Totalrenovering en finsk skönhet(Särki 425) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Totalrenovering en finsk skönhet(Särki 425)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Totalrenovering en finsk skönhet(Särki 425)

Dåså! Efter snart fem torra år i Stockholm har jag äntligen fått tag på en plats att ställa en trailer, och på trailern ställa en båt!

Jag gick först i pantsatta Alumacraft-tankar men har alltid gillar hederliga plastbåtar. Ville ha en plastbåt som liknade de amerikanska bassbåtarna i utförande, utan att bli Nitro-överdrivna med metallic madness och 6 ton hästkrafter lyfta högt över ett skrov lägre än Nigerias BNP. Jag tycker mycket om idén med mattbeklätt kastdäck där man står högt och fiskar och kan förvara mormors gamla spinnrock under däcket, skulle behovet uppstå.

Den här drömmen skulle visa sig vara svår att infria. Antingen var det det ena eller det andra jag ansåg felade när jag tittade på olika nya båtmodeller. Jag bestämde mig för att kolla begagnatmarknaden och se om jag kunde hitta något fint skrov för en billig penning, och samtidigt få semesterplanerna utbytta mot slipande och plastande.
    Jag ställde således ned sökfiltret till 20 000 kr på blocket och valde att visa endast privata annonser, och där stod hon, lite nonchalant lutat mot en snödriva... En Finsk skönhet. Aallotar. Det vackra vemodet! En Särki 425 från en svunnen tid.

För 14 000 kr blev hon min och då ingick en fin lätt EU-trailer från Thule. Jag föll pladask för skrovet som såg ganska modernt ut ändå för att vara från början eller mitten av 80-talet. Ingen motor fick jag med, men det tar vi senare!

Fick henne levererad i helgen, och tänkte se om ni kanske ville hänga med på resan vi tänkt göra tillsammans. Jag och den finska skönheten!

Finlands sak är vår.

Kommentera

Särki har alltid gjort rejäla båtar....för kortriggad motor den där om jag inte minns fel...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Så! Börjar med att dokumentera lite hur hon såg ut när jag fick henne.

Min tanke är alltså att bygga upp kastdäck i både för och akter. Och på något sätt öppna och se hur durken och akterspegeln ser ut och utvärdera om allt behöver rivas ur och göras om. Jag skall sen bygga en ny pulpet och montera en motor på 30-40 HK. I fram ska en elmotor installeras och om börsen går bra i vår så kopplas den även ihop med GPS för autopilotstyrning.
        Jag vill ha gott om stuvutrymmen under kastdäcket i fören och i en drömvärld ett spöfack som löper längs med ena sidan. I bak skulle jag vilja bygga in möjligheten att fälla in stolar i kastdäcket som fälls upp om de behövs. Är dock oftast ensamfiskare så när de inte används ska de vara en del av kastdäcket. Hela yttersidan av båten skall slipas, epoxy-fillas, primas och målas med 2-komp international Perfection (i kulören Jade Mist Green om jag lyckas importera från någonstans då den inte finns i Sverige längre)

Jag har aldrig gjort något sånt här tidigare så håller på att studera en del forumtrådar här och på andra ställen för att få inspiration och lära mig mer. Ge mig gärna förslag på bra trådar, om du kanske själv gjort något liknande eller stött på någon som gjort det. Jag skulle vara dig evigt tacksam!
        Jag kommer försöka uppdatera här med jämna mellanrum och utlovar mycket bilder på utvecklingen. Jag är mycket tacksam för all input och hjälp jag få kan av alla er fantastiska människor där ute i cybersjön!

De föregående ägarna hade installerat ett mindre kastdäck i fören, vilket visade sig delvis vara på grund av hur fören såg ut...
        Pulpeten rök också av bara farten!

Det har gått en stor spricka i sitsskarven!

ARMEN I VINKEL - VINKELSLIP FRAM - Nu kör vi!

Så blev det såhär.

Det luktade en del mögel här inne, så jag fick lite feeling och vinkelslipade mig vidare.

Det såg inte så kul ut här under. Rätt mögligt och vatten som låg i en typ vallgrav som ni ser nedan. Varför byggde de båten så? Antar att det har med hur länssystemet är uppbyggt att göra men nu stod det bara en massa vatten där och luktade illa.

Bestämde mig för att gräva ur så många lager jag kunde ner mot skrovet och alltså lägga nya stöttor(de har säkert ett mer anpassat ord) och ny durk. Jag tänker mig att göra durken vattentät och stänga av den i flera sektioner med hjälp av stöttorna så att den agerar flytkudde om olyckan skulle vara framme. Vill helst inte fylla på med skum i båten igen, efter att ha läst på en del om skum och hur det alltid verkar suga vatten efter ett tag. Vad har ni för tankar kring det?

Vinkelslipade bort durkdelen i ytterskrovet och lyfte ur och sparade den övre delen. Tänkte först byggt en helt ny reling i divinycell och format efter tycke och smak men tror nog att jag kanske behåller den här ändå. Med lite kärlek kan den kanske bli ganska snygg och tror det spar en heeel del jobb.

Nu var helt plötsligt akterspegeln inom räckhåll för mig så jag testade att hugga en skruvmejsel rätt i den, vilket tyvärr gick ganska bra. Träet är inte helt jätteruttet men heller inte fräscht som ni ser nedan. Ny akterspegel blir det också då!

När ja kommer hit så kommer jag behöva en hel del hjälp. Detta känns som det allra viktigaste att få gjort helt rätt, med tanke på insatsen om något skulle vara för klent byggt här. Men vi tar det när vi kommer dit!

Här är hon nu, efter första dagens häng tillsammans. Tough love! Nästa steg blir att ta upp hål i botten på två toftar som sitter i aktern och kolla om skummet i dem är vått. De är konstigt nog öppna upptill så det känns som att det borde ha kunnat komma in fukt där. Är det blött så tar jag bort dem, annars funderar jag på att låta dem vara kvar och bara plasta in den igen. Tankar kring det?
        Ska greja nu i påskhelgen igen - återkommer med fler bilder allteftersom! Nu sover hon i väntan på nästa omgång.

Tjing!

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          Särki har alltid gjort rejäla båtar....för kortriggad motor den där om jag inte minns fel...
          Det stämmer! Men den kommer höjas till att passa långriggad är tanken.

Kommentera

Du bör vara medveten om att den del du nu plockat bort är en del i båtens styvhet. Nu har du en balja kvar utan långskepps eller tvärskeppsförstyvningar. Skrovet är i detta läge ganska sladdrigt, som att tvista och vrida på en plastbalja. Det är ett STORT problem vid framfart i sjö. När du bygger din inredning se till att förstyva skrovet så det blir vridstyvt och böj- deformationsstyvt.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

kul tråd! håller själv på att renovera en finsk båt i ungefär samma storlek. finns en tråd här, mitt första båtprojekt också. vi kan säkert bolla idéer.
              may the spackel be with you!

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Finlands sak är vår.
                Snarare att Finlands sak är svår.

Kommentera

Ursprungligen postat av RG270 Visa inlägg
                  Dåså! Efter snart fem torra år i Stockholm har jag äntligen fått tag på en plats att ställa en trailer, och på trailern ställa en båt!

Jag gick först i pantsatta Alumacraft-tankar men har alltid gillar hederliga plastbåtar. Ville ha en plastbåt som liknade de amerikanska bassbåtarna i utförande, utan att bli Nitro-överdrivna med metallic madness och 6 ton hästkrafter lyfta högt över ett skrov lägre än Nigerias BNP. Jag tycker mycket om idén med mattbeklätt kastdäck där man står högt och fiskar och kan förvara mormors gamla spinnrock under däcket, skulle behovet uppstå.

Den här drömmen skulle visa sig vara svår att infria. Antingen var det det ena eller det andra jag ansåg felade när jag tittade på olika nya båtmodeller. Jag bestämde mig för att kolla begagnatmarknaden och se om jag kunde hitta något fint skrov för en billig penning, och samtidigt få semesterplanerna utbytta mot slipande och plastande.
                  Jag ställde således ned sökfiltret till 20 000 kr på blocket och valde att visa endast privata annonser, och där stod hon, lite nonchalant lutat mot en snödriva... En Finsk skönhet. Aallotar. Det vackra vemodet! En Särki 425 från en svunnen tid.

För 14 000 kr blev hon min och då ingick en fin lätt EU-trailer från Thule. Jag föll pladask för skrovet som såg ganska modernt ut ändå för att vara från början eller mitten av 80-talet. Ingen motor fick jag med, men det tar vi senare!

Fick henne levererad i helgen, och tänkte se om ni kanske ville hänga med på resan vi tänkt göra tillsammans. Jag och den finska skönheten!
                  Är du säker på att båten platsar på FS ? Det står ju ändå på den att den är ämnad för nätfiske(Verkko). Nä, skämt åsido, inget fel på den.

Kommentera

Var noga med att skrovet inte är vridet när du börjar plasta och låsa skrovet. Att båten står på trailer underlättar men det är bra att spänna 2 brädor över skrovet för att fixera det i rätt position. Får du ett vridet skrov kommer båten bete sig konstigt i sjön.

Lycka till, blir kul att följa!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka