Totalrenovering en finsk skönhet(Särki 425) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Totalrenovering en finsk skönhet(Särki 425)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fint med mycket bilder.

Bottenstockar skulle jag mena de flesta säger istället för stöttor.

Innan du börjar plasta så köp dig en mask med gas och partikelfilter. Antar att du redan köpt det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
      Fint med mycket bilder.

Bottenstockar skulle jag mena de flesta säger istället för stöttor.

Innan du börjar plasta så köp dig en mask med gas och partikelfilter. Antar att du redan köpt det?
      Underbart! Bottenstockar låter akkurat mer professionellt (=

Jag körde första dagens slipande utan riktig mask. Det var inge vidare så nu har jag köpt en rejäl mask med rätt filter. Känns som en värd investering ändå!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Har aldrig byggt en båt men plastpåsar som flytelement låter känsligt - tusan om inte ”scandica metoden” dvs rejäla PET-flaskor är mer gedigen, dvs punkteringssäkrare och hållbarare över tid... ?
        Jag håller med om att det låter klent men faktum är att flera båttillverkare använder dessa i sina båtar och då är det kvalitetsbåtar både Svenska och Finska och fördelen är just att det är många små element så visst några kommer att paja över tid men det ger obetydlig effekt på flytförmågan, och de ska ju bara ligga stilla i utrymmet under durken så omDu inte borrar genom durken så lär det hålla bra och försäkringsbolagen godkänner metoden så helt fel kan det inte vara.

Kommentera

Jodå det är ett vedertaget koncept med dessa förslutna plastpåsar. Många tillv som redan nämts använder detta.

Men jag tror inte man ska sätta likhetstecken mellan embalagepåsar och de som nyttjas som flytelement. Plasttypen = hur motståndskraftig den är mot slitage och nedbrytning av oson och syre samt oljor mm kan skilja. Även tjocklelekn på den plast man använder samt även hur de försluts med enkel eller dubbel svets mm.

Men jag vet inte utan bara resonerar utifrån viktiga aspekter som kan skilja. En pinne är inte en bra pinne bara för att den heter samma som dom bra pinnarna.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Sant så här kommer en firma som jag vet säljer till flera båttillverkare och namnet på "påsarna" är Floating Power.

Berghmaskin ab

tel:08/7326626
            Rickard Sundelin

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Sant så här kommer en firma som jag vet säljer till flera båttillverkare och namnet på "påsarna" är Floating Power.

Berghmaskin ab

tel:08/7326626
              Rickard Sundelin
              et här bådar mycket gott! Jag ska höra av mig till det här företaget och se om de kan hjälpa mig. Tack!

Kommentera

LÄGESRAPPORT!

Idag sken solen och värmde mig in i själen. I min våryra glömde jag att fota i samma utsträckning som jag har lovat er, ber om ursäkt för det!

Hursomhelst, jag började med att göra en mall i wellpapp för akterspegeln som jag sedan ritade av och sågade ut i en 15 mm tjock konstruktionsplywood.

Efter en del meck så satt den där!

Jag borrade några hål genom skrovet för att kunna sandwicha ordentligt när det är dags att fästa den. Dessa hål kommer också hjälpa mig att få en tight och fin limning mellan de två 15 mm plywoodlagren.

Typ såhär!

Nu passade jag på att göra den nya akterspegeln 51 cm från dyvikan i botten. Det ser väl bra ut?

En liten fundering - vad bestämmer hur brett "urtaget" skall vara i akterspegeln? Nu när jag höjde den så blev ju automatiskt "urtaget" lite bredare? Antar att så länge motorn kan svänga fullt utslag så kan man ha hur tight som helst där? Det hjälper väl mot att vågor slår in bakifrån tänker jag? Och hur vet man hur mycket svängrum motorn behöver?

Nu ligger akterspegeln i press under natten. För att sysselsätta mig så länge, och eftersom att båten är så ren på prylar som den kommer bli nu, så tog jag den till biltvätten!

Fick en del förvånade blickar.

Sedan lade jag tillbaka relingen för att se var jag var litegrann. Gav sedan upp för idag!

Nu börjar planerandet för att bygga upp stabilitet och däck igen. Jag funderar på att flytta fram pulpeten något. Finns det något speciellt man bör tänka på när man väljer pulpetplats?

Kommentera

Pulpetens plats väljer du själv, det går bra. Det viktigaste är viktfördelningen i en liten båt och utrymmet så där får man fundera lite.

Du måste fasa kanterna på plyfan, ganska mycket. Annars släpper plasten från träet och du får massa luft under. Har du sett Byggarns crsecent 430 tråd? Där kan du se hur han gjorde.

Kommentera

Jag köpte särki 425 Sportbåts varianten.
                    Den har exakt samma skrovform köpte en ny Yamaha 90hk som jag ägde i 10år använde den enbart till vattenskid.

Den var ny aldrig legat i sjön därför vågade jag montera 90hk på den.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka