Jag kan dock tycka en Buster XL faller rätt långt ifrån de önskemål trådskaparen har, för att inte tala om budget. Har fiskat mycket skärgård och stora vattenmassor med mindre båtar. Går hur bra som helst, men man får acceptera att man ibland får anpassa sig efter vädret men det går nästan alltid att sjösätta på en mer skyddad plats och fiska, oavsett vind.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Båtköpsråd från er erfarna båtägare/fiskare
Collapse
X
-
Ja TS, vill du ha aluminiumbåt med den storlek du angav så kostar det ungefär som det nya paketet jag tipsade om fast då har båt och motor ofta 5-10 år på nacken, i alla fall om du siktar på något finskt enligt tipsen du fått, följer du storlekstipsen blir det lätt ännu dyrare eller vanskligt gammalt,..
Klart att 5,5 meter båt och 80hk är trevligare än 4,5 och 40hk över en blåsig fjärd - hur ofta den situationen kommer att ske kan du bäst avgöra. Att en mindre båt har mindre kostnader och tvärtom behöver knappast påpekas.
Kommentera
-
Skulle jag köpa båt i dag för 100,000 + så hade jag nog tittat rätt mycket på
Yamarin klart sjövärdiga båtar och framför allt så sitter det oftast rätt motorer original monterade.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mink! Visa inläggJag kan dock tycka en Buster XL faller rätt långt ifrån de önskemål trådskaparen har, för att inte tala om budget. Har fiskat mycket skärgård och stora vattenmassor med mindre båtar. Går hur bra som helst, men man får acceptera att man ibland får anpassa sig efter vädret men det går nästan alltid att sjösätta på en mer skyddad plats och fiska, oavsett vind.
Jag håller på sätt och vis med dig.
Notera dock att jag poängterar att det funkar med ex. en Buster Scc som jag har en hel del erfarenhet av. Likaså betydligt större båtar. Har fiskat mycket skärgård jag med i både Västervik och Blekinge (Buster Scc, Buster M, Buster L & Buster XL) och har vid tillfälle fått ett rätt så bryskt uppvaknande i en buster L (därför jag inte rekommenderar dem).
Att jag nämnde exempelvis en Buster XL är väll egentligen för att jag tycker en båt i 4,5m klassen är lite liten & lätt för ändamålet. Även om jag själv ibland ger mig iväg på dumdristiga äventyr.
Är trådskaparen bara med på att en 4-4,5m båt ställer vissa krav på föraren så är det helt ok. Den kommer inte funka i alla väder. Vill bara inte att han skall vara av uppfattningen att det bara är att tuta och köra när vi rekommenderar båtar. Ville vara tydlig med detta i och med att det är hans första båt, å andra sidan vet jag inget om hans båtvana.
Skulle inte gå många cm under 4,5 meter i alla fall!
Hur som haver håller jag med dig om att en buster XL inte var det han sökte
Ber om ursäkt för att jag inte var tydlig nog i mitt första inlägg (jobbigt att skriva på mobilen)!
Skitfiske!Senast ändrad av Grävlingen; 2018-03-22, 09:33.Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av crille1980 Visa inläggHej! Jag tänkte köpa min första båt som jag ska använda till fisket. Jag har surfat i båtdjungeln och det finns så många olika märken osv.
Så kom gärna med tips! Detta är min budget och krav osv.
Budget: 100 kkr (nånstans dära)
Längd: 4-4,5 meter, gärna bred och stabil, fiskar oftast 2 personer men vill kunna ta med en tredje ibland. Samt att den ska kunna köras på en 80-trailer.
Fiskevatten: Stockholms skärgård
Vill kunna åka lite längre så vill gärna kunna åka lite över 20 knop så att man kommer nån vart. Fyrtaktare föredrar jag då jag nog inte kommer ha en elmotor till en början med och vill kunna puttra långsamt ibland utan att sota igen motorn.
Fiskedäck vore amazing! Pluspoäng, man kan ju hemmasnickra det.
Kommer vilja sätta dit ekolod.
Aluminumbåt känns fördelaktigt, men inget måste, vill dock det ska vara lätt att ta hand om båten.
Tack på förhand! Kom gärna med tips på modeller jag ska hålla utkik efter på begagnadmarknaden.
Mvh,
Christoffer
Silver Hawk är en av de sjösäkraste båtar som finns i 5-metersklassen.....
https://www.silverboats.fi/fi-se/
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Leif EngströmSenast ändrad av Old Firehand; 2018-03-22, 12:17.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 832 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka