Insåg att jag nog inte kunde fiska lika mycket som jag vill utan att göra något åt det tunga Exide 80ah blybatteriet, i år har jag vart ute och fiskat i de Halländska sjöarna 40 ggr, de gångerna som jag fiskat utan sonen så har det jä.. blybatteriet varit en enda stor plåga för mig (har en katastrofal diskbråksrygg), egentligen så blev jag tvungen till vila ryggen vid ett otal gånger för jag insåg att jag inte kunde få batteriet i båten eller för den skull i bilen heller själv, har tidigare diskuterat batterier till elmotorn här och nu är jag en stolt ägare till mitt första LiFePO4 batteri, fick det i förra veckan, passade på att beställa det och litium laddaren på BlackFriday 15% rabatt. Laddaren och ett 40Ah batteri gick på ca 6000 kr efter rabatt/frakt, det var jag mycket nöjd med, mitt nya batteris energi innehåll motsvarar mitt Exide batteri, vilket blir bra att börja med, kommer nog köpa ett 20Ah LiFePO4 också, så har jag kapacitet som motsvarar 120Ah blybatteri, vilket kommer räcka till och bli över ;-) När jag öppnade paketet kunde jag inte hålla mig för skratt, det var verkligen inte stort och vikten, herregud det kändes som lyfta bomull, skratt nåväl lite drygt 5 kg istället för 20 kg, det gör skillnad, otroligt stor skillnad för mig, sedan att det var så litet gör ju allt bara så mycket bättre, väldigt lätt att stuva undan, inte ens med ytterligare ett 20Ah LiFePO4 batteri kommer det bli lika utrymmeskrävande som mitt blybatteri, LiFePO4 batterierna laddas betydligt snabbare och kan laddas många många kommer fler än ett blybatteri, så i slutändan blir inte kostnaden så stor och att jag sedan kan fiska mer och skona min rygg gör ju inte saken sämre ;-))
Förhoppningsvis fortsätter utveckling så vi inom de närmaste åren kan köpa dessa batterier till lägre priser, det tror iaf handlarna :-)
God Jul & Gott Nytt År alla fiskare här på fiskesnack.com
Förhoppningsvis fortsätter utveckling så vi inom de närmaste åren kan köpa dessa batterier till lägre priser, det tror iaf handlarna :-)
God Jul & Gott Nytt År alla fiskare här på fiskesnack.com
Kommentera