Äntligen investerat i ett LiFePO4 batteri! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen investerat i ett LiFePO4 batteri!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Äntligen investerat i ett LiFePO4 batteri!

Insåg att jag nog inte kunde fiska lika mycket som jag vill utan att göra något åt det tunga Exide 80ah blybatteriet, i år har jag vart ute och fiskat i de Halländska sjöarna 40 ggr, de gångerna som jag fiskat utan sonen så har det jä.. blybatteriet varit en enda stor plåga för mig (har en katastrofal diskbråksrygg), egentligen så blev jag tvungen till vila ryggen vid ett otal gånger för jag insåg att jag inte kunde få batteriet i båten eller för den skull i bilen heller själv, har tidigare diskuterat batterier till elmotorn här och nu är jag en stolt ägare till mitt första LiFePO4 batteri, fick det i förra veckan, passade på att beställa det och litium laddaren på BlackFriday 15% rabatt. Laddaren och ett 40Ah batteri gick på ca 6000 kr efter rabatt/frakt, det var jag mycket nöjd med, mitt nya batteris energi innehåll motsvarar mitt Exide batteri, vilket blir bra att börja med, kommer nog köpa ett 20Ah LiFePO4 också, så har jag kapacitet som motsvarar 120Ah blybatteri, vilket kommer räcka till och bli över ;-) När jag öppnade paketet kunde jag inte hålla mig för skratt, det var verkligen inte stort och vikten, herregud det kändes som lyfta bomull, skratt nåväl lite drygt 5 kg istället för 20 kg, det gör skillnad, otroligt stor skillnad för mig, sedan att det var så litet gör ju allt bara så mycket bättre, väldigt lätt att stuva undan, inte ens med ytterligare ett 20Ah LiFePO4 batteri kommer det bli lika utrymmeskrävande som mitt blybatteri, LiFePO4 batterierna laddas betydligt snabbare och kan laddas många många kommer fler än ett blybatteri, så i slutändan blir inte kostnaden så stor och att jag sedan kan fiska mer och skona min rygg gör ju inte saken sämre ;-))
    Förhoppningsvis fortsätter utveckling så vi inom de närmaste åren kan köpa dessa batterier till lägre priser, det tror iaf handlarna :-)

God Jul & Gott Nytt År alla fiskare här på fiskesnack.com
    Senast ändrad av Skogstorparen59; 2017-12-21, 19:09. Anledning: Stavning

Med ryggproblem har jag full förståelse för ditt val - hoppas du och batteriet får ut bra prestanda, livslängd och många fisketurer utan plågor!

Kommentera

Jag körde med två stycken 100 Ah blybatterier från biltema tidigare.
      Det var ett helve**** varje gång jag var tvungen att ta med dem hem för laddning.

Hur mycket Ah behöver jag köpa för att komma upp i motsvarande "fisketid" med dessa batterier?
      Jag är ute efter att kunna få ut 6-8 timmar blandad körning ur min elmotor..

Kommentera

Hej Tomas,
        Jag har lagt ner mycket tid på kolla runt angående LiFePo4 batterier, dels Svenska butiker och många YouTube filmer från framförallt USA, dom är dyra men i mitt fall fanns egentligen inga val, för tungt för mig med blybatterier, jag använde innan ett 80 AH blybatteri och köpte ett 40 AH LiFePo4 batteri, det skall motsvara samma körtid som innan, brukar fiska i 3-4 timmar, både stilla och trollande, brukar bryta vid 12.3 V alltså finns kör tid kvar, går ju och köra till 12.1 V då blybatteriet har 50 % kvar, då behöver det laddas, LiFePo4 batteriet, det jag köpte kan köras ner till 10 V t.o.m. lite under det, räknar med samma kör tid med det nya, det är dyrt men kan laddas massvis av fler ggr än ett blybatteri, så i långa loppet blir det inte så värst mycket dyrare, sedan vikten lite drygt 5 kg istället för 20 kg, plus att det är mycket mindre, nu återstår och se om det presterar som jag hoppas, skratt, blev tyvärr tvungen att köpa en speciell laddare till det nya batteriet, ca 1000 kr, om det motsvarar prestandan som det skall, kommer jag köpa ett till på 20 AH, kommer då ha ca 6 timmar fiske som jag brukar köra, i mitt fall 60 AH LiFePo4 skall motsvara 120 AH blybatteri, men som sagt måste testa det i mars/april och se om det stämmer ;-)

Kommentera

Lite förklaring av min kör tid, brukar hyra relativt små båtar 3,5-4 m och använder en Yamaha E20 med 20,3 kp drag kraft, motorn är drygt 15 år gammal men går som en klocka, fiskar i relativt små sjöar, vid väder med mycket vind, blir man ju tvungen att köra mer på läge 3-4 på Yamman då tappar jag minst 1 timme körning, så då funkar det bara max 2-2,5 timmes feskande, en annan sak att tänka på är att de flesta LiFePo4 batterierna har skydds kretsar som återställer batteriet vid laddning, bryter spänningen när det blir för lågt Volt tal, det är en av anledningarna till att jag kommer komplettera med ett mindre LiFePo4, ett 20 AH väger strax under 3 kg har jag för mig, man vill ju inte bli ståendes mitt på sjön och tvingas ro i hamn, du kan med andra ord inte köra sönder ett LiFePo4 batteri, det skyddar kretsarna mot ;-)

Kommentera

6000kr är inte farligt dyrt faktiskt.

Har funderat på att bygga ett själv, det är inte så avancerat men blir dyrt då man vill köpa kvalitetsceller.

Kommer köpa ett I framtiden litar inte på det ännu dock. Höga strömmar, värme och ny teknik känns som att man borde vänta några år. Priserna kommer gå ner snabbt och de kommer bli så mycket bättre.

Men kul för er som tar klivet! Underbar utveckling!
            Har precis köpt ett gäng blybatterier så när de är slut så är det nog dags för ett lithium.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Har man ryggproblem eller måste baxa 2x100Ah så förstår jag absolut lockelsen. Köpte ungefär som Joens, nyligen gelblybatterier, kan ladda dem på plats och hoppas de håller 3-6 år i alla fall, laddar omsorgsfullt och tömmer inte mer än hälften, mer än så någon gång.

Nästa gång jag byter ligger om LiFePO4 bra till, men ni som funderar läs på ordentligt, alla har inte en krets som skyddar batteriet mot alltför djupa urladdningar och en del rekommenderar dyr laddare och en dyr batterimonitor för att säkra en dyr batteribank, läs bl a MastaPikes inlägg här på FS.

När jag läst om kapacitet så vill jag minnas att nån sa att mina 160Ah gelbatterier skulle kunna ersättas med omkring hälften som LiFePO 4 och det kostar en slant... Har man råd så bör man nog inte snåla, att alltid tömma batterier kan knappast vara bra ens för LiFePO 4.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Har man ryggproblem eller måste baxa 2x100Ah så förstår jag absolut lockelsen. Köpte ungefär som Joens, nyligen gelblybatterier, kan ladda dem på plats och hoppas de håller 3-6 år i alla fall, laddar omsorgsfullt och tömmer inte mer än hälften, mer än så någon gång.

Nästa gång jag byter ligger om LiFePO4 bra till, men ni som funderar läs på ordentligt, alla har inte en krets som skyddar batteriet mot alltför djupa urladdningar och en del rekommenderar dyr laddare och en dyr batterimonitor för att säkra en dyr batteribank, läs bl a MastaPikes inlägg här på FS.

När jag läst om kapacitet så vill jag minnas att nån sa att mina 160Ah gelbatterier skulle kunna ersättas med omkring hälften som LiFePO 4 och det kostar en slant... Har man råd så bör man nog inte snåla, att alltid tömma batterier kan knappast vara bra ens för LiFePO 4.
                Med ett gelbatteri har du väl iaf en 500ggr innan de är slut när det gäller total tömning.
                Mina börjar dö efter ca 200ggr tror jag. Vet intr hur mitt AGM är Men ändå.

Det jag intr gillar med att pynta så mycket för en sak som intr går att laga är just att det inte går att laga.
                Känner snarare för att köpa en drös med 4.2v och montera ihop så om en krets bryter samman kan man byta den.
                Gillar inte när det är alltiett. Modulsystem vinner alltid.

Kommentera

Ja det låter allt lite vanskligt att köpa 100Ah med BMS för 9000kr +laddare+monitor och så ryker en cell... Hur stor den risken är vet jag inte alls men båtliv torde vara en tuff arbetsmiljö, batteribyggsatser kanske är framtidens melodi?

Senast ändrad av anteman; 2018-01-30, 02:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Ja det låter allt lite vanskligt att köpa 100Ah med BMS för 9000kr +laddare+monitor och så ryker en cell... Hur stor den risken är vet jag inte alls men båtliv torde vara en tuff arbetsmiljö, batteribyggsatser kanske är framtidens melodi?

https://www.maringuiden.se/forum/top...-båten/?page=3
                    Nej, det är ju lite svårt att veta hur stor chansen är.
                    Mycket intressant sida du hittade.

Detta kittet är något som jag skulle kunna tänka mig, inte storleken dock men mer typen.
                    Det borde fungera utmärkt i en båt där sakerna är fast monterade.

GWL/POWER 12V, 2.4Kw LiFePO4 Yacht Set With 200Ah Cells, Bms Mobile Monitoring - The LiFePO4 cell technology is suitable and recommended to use at boats. It is very save and high density technology with long lifespan. This set include following parts for assembling by yourself. Please check details

ca 160Ah att plocka ut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 802 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka