Ombygge av uttern 510(Gäddräzer föfan) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ombygge av uttern 510(Gäddräzer föfan)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ombygge av uttern 510(Gäddräzer föfan)

Tjena, kommer bygga om en gammal sjaskig uttern 510 till en sportfiskebåt sätter upp lite punkter vad som kommer göras och kommer ta frågorna därefter också.

fick tipset om att göra en bättre tråd där jag lägger upp min grovplanering och låter er följa med så ni kan tipsa mig på vägen. Första gången jag gör något sådant men hade mig en liten dröm och nu ska den uppfyllas. Läst på om allt hit och dit men alla verkar göra olika och förhoppningsvis kommer jag få dem bästa tipsen här!

1. ska riva båten på allt som går, separera allt så jag har ett rent skrov till och börja med.

2. titta om det behövs byte av akterspegel, durk, plastas skador osv.

3. tänkte jag skulle måla botten först när allt är urplockat och den är lätt att vända(blir någon 2komp polyuretanfärg av bättre kvalitet)

4. Vända tillbaka båten och påbörja uppbyggnad av kastdäck bak och fram!(här kommer mest frågor)!

Kommer bli ett kort bak med plats för både hemmabyggt kylfack och plats för tank och batterier om det finns plats, med elr utan aggregat inte bestämt mig.

allt ska plastas och målas.

Ett långt fram med 3-6 luckor inte gjort finritningarna än.

5. Göra 2 hemmagjorda styrpulpetar i divinycell elr liknande då jag inte hittat nåt som passar och är svindyra för å va så fula(tips välkommnas) :P

blir och plasta och måla. ska försöka lista ut ett sätt att forma polyuretanskivor som passar perfekt, vill helst ha rundade kommer väl upp nån ritning och frågor här med när jag väl kommer hit.

6. ratt och styrning får vi inte glömma! bör komma vid de här steget!

7. förhoppningsvis har jag hittat en båtmotor vid det här laget och då ska den monteras med reglage och allt som behövs,

8. allt elarbete tar vi sist! tror jag

hojta gärna till om ni tycker jag missat något! som sagt första gången jag gör detta

Går tillbaka till nummer 3 är de värt att måla botten först eller ska jag slipa spackla och sedan måla när allt arbete är klart?

Bild

Click image for larger version

Name:	uttern 510.jpg
Views:	1
Size:	101,4 KB
ID:	1786080en bild på objektet! tänkte jag slänger ut lite trådar så kan ni hänga med lite, kanske få lite inspiration, och kommer självklart ha frågor och tips så förhoppningsvis finns de några kunniga gäddjägare där ute! andra jägare är förstås också välkommna.

Kommentera

Jadu, sicket jävla projekt...

Ang. bottenmålning eller vilken målning som helst så rekommenderar jag att göra allt spackel- och slipjobb först och sedan måla. Vad skulle vitsen vara med att måla en omgång först?

Sedan att ta elen sist, det är nog riktigt, men glöm in att förbereda kabeldragning genom att plasta in rör eller vad du nu vill ha redan när du bygger upp båten.

Lycka till!

Kommentera

Skaffa en öppen båt att bygga om istället för att kapa ner Uttern, tycker att den hellre borde "originalrenoveras" då den ser ut att vara räddningsbar. Eller börja trolla och havsfiska ? Dessutom spar du dig en hel del arbete med en öppen båt som utgångsläge. Men alla gör som man vill med sitt skrot.

Kommentera

Dom 510 jag har sett så är hardtopen bara skruvad och limmad mot resten, borde bara vara att lossa och lyfta bort.
          Sen är det ju en stor u-soffa i fören som blir bra att bygga ett däck över. Ganska snabbt har du en fin gäddmaskin utan att börja plasta och såga!

Kommentera

Alltså jag ska inte lägga mig i ditt "projekt", men lyssna på både "Jester.." och "Emil". Jag har gjort ganska många olika projekt i mina dagar och en sak är säker: Ju närmare slutresultatet (som du vill åstadkomma) du är när du börjar och ju mer pengar du kan gräva ner från början, desto bättre blir slutresultatet och desto snabbare når du dit.

Med andra ord: Om du vill ha en öppen båt med styrpulpeter, kastdäck och en hygglig motor, försök att hitta en som är så nära det som möjligt och gå upp i pris så mycket du kan tänka dig för att få det du vill ha.

Att börja med en HT-båt utan motor och med okänt renoveringsbehov är egentligen (som jag ser det) en väg att gå bara om du verkligen vet vad du håller på med (yrkeskunskap), har en väldigt speciella önskemål om inredning etc. som inte går att hitta på en färdig båt, eller att du faktiskt tycker detta verkar som en "kul" utmaning. I slutänden brukar det tyvärr inte bli varken billigt eller så himla bra. Det finns tyvärr många hemmabyggen därute som är bevis på det. Å andra sidan finns det många kanonbyggen också, så knock yourself out

Kommentera

Håller med, fifan vilket jobb... Hur van är du att plasta?

Det är iaf som sagt inget problem att lyfta ht'n på en sådan. Har varit med och gjort det själv. Om jag minns rätt så är det nitat men det kan vara skruv också.
              Hittade tillomed en tråd om att det är görbart som kuriosa. https://www.maringuiden.se/forum/top...A5-uttern-510/

Sedan måste jag säga att jag tycker det är ett mastigt objekt att börja med om du inte plastat (mycket) tidigare. Ambitionsnivån brukar vara hög i början när man sätter kapen i den. Desto mindre senare...

Sedan beror det ju lite på hur mycjet tid dy har;

- Singel? Kör så det ryker. (har du ett heltidsjobb ska du vara glad om du hinner få i den där nästa år.)
              - Har du heltidsjobb, småbarn och familj så kommer den aldrig i plurret igen

Risken är att du plöjer ned ganska mycket pengar, torskar en jävla massa tid och resultatet blir inte så bra som du tänkt dig.

Själv hade jag kört på Emils förslag en säsong först och bara planerat.

Kommentera

Fy satan optimismen flödar!!!! (Ja jag vet, realism ) men låt karln få en chans att köra på! Tycker du ska bygga ja, kan bli hur grymt som helst. Och det man inte kan lär man sig att göra

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                  Jadu, sicket jävla projekt...

Ang. bottenmålning eller vilken målning som helst så rekommenderar jag att göra allt spackel- och slipjobb först och sedan måla. Vad skulle vitsen vara med att måla en omgång först?

Sedan att ta elen sist, det är nog riktigt, men glöm in att förbereda kabeldragning genom att plasta in rör eller vad du nu vill ha redan när du bygger upp båten.

Lycka till!
                  Missförstånd här, jag tänkte vända båten och ta botten först när jag ändå borrat ur alla nitar och fått ur själva "överskrovet/inredningen" då båten lär va bra mkt lättare att vända. tänkte om jag skulle slipa och spackla då allt blir lätt och komma åt och sedan ta målningen direkt eller om jag ska spackla å slipa å ha mig och sedan vänta med målningen till i vår när resten ska målas så jag slipper skador på min nya lack medans renoveringen pågår.

Kommentera

förväntade mig lite inlägg om att detta blir svårt osv, men att bygga om en uttern 510 är något jag velat i ett par år nu och har pengarna och chansen nu, om det blir så att jag inte hinner med allt jag vill så är det så och bara bita i äpplet så att säga och fortsätta tills den ligger i vattnet. har min ide om hur detta ska se ut och även med heltidsjobb så har jag bra med tid, ett par timmar efter jobbet är inge problem och helger så blir de ju båtrenovering för hela slanten + en jävla massa semesterdagar att plocka ut ifall det behövs.

Säg vad ni vill men är 23 bast med en drömbåt och älskar utmaningar :P

Postar bilder och lite text när projektet kommit igång, får in båten i värmen i slutet av veckan!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka