Låta båten ligga i över vintern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Låta båten ligga i över vintern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Låta båten ligga i över vintern

Hej.

Jag har en Yamaha tvåtakt, 30hk från tidigt 19-tal som sitter på en Crescent 450.

Nu ligger det till så att min båtkärra har blivit stulen. Ingenting utav värde direkt. En enkel 30-kärra som jag endast tog upp båten med, vågade aldrig köra längre sträckor med den.

Och där jag har min båt liggandes bildas isen fortare än på många andra ställen i skärgården. Jag är lite inne nu på att bara låta den ligga i över vintern. Och vad jag har förstått så medföljer stora risker för isbildningar inne i motorn som gör så att det kan gå sönder.

Min fråga är helt enkelt. OM jag kommer låta båten ligga i över vintern. Vad bör jag göra/tänka på för att undvika så mycket jag kan så att motorn inte går sönder? Finns det något knep? Självklart inte ha motorn uppfälld.

Där båten ligger är det ca 1 meter djupt, blir sällan bottenfruset där.

Jag kan även hyra ett släp och köra 6 mil till mina föräldrar och ställa av den där på EU-pallar. Men tänkte höra här först om någon vet något tips.

Med vänlig hälsning.

Risken finns ju att isen förstör båten. Att skrovet spricker av isen. Så jag hade tagit upp den.

Kommentera

Är mest motorn jag är orolig för. Båten "spelar ingen roll"

Kommentera

Jag har min båt i året runt, inga problem med motorn. Klart att om det finns vatten kvar i kylsystemet som kan expandera när det fryser så är det inte bra, tror dock risken för det är liten.

Kommentera

En 30hp är ju inte speciellt tung/stor. Du kan inte lyfta av motorn och förvara den i något förråd om du är orolig? Köpa en motorbock med hjul på typ Jula.

Kommentera

Köra iväg båten och lägga på EU-pallar tar lite mer tid nu men det har du igen till våren.

Kommentera

Köp dig en fungerande trailer. En som du vågar köra med.

Ta hem och vårda båt och motor och håll trailern i skick.
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Tål kanske å skriva frågan igen, folk har nog glömt läsa hela ts inlägg.

TS: Min fråga är helt enkelt. OM jag kommer låta båten ligga i över vintern. Vad bör jag göra/tänka på för att undvika så mycket jag kan så att motorn inte går sönder? Finns det något knep? Självklart inte ha motorn uppfälld.
                Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Nedfälld motor gör ju att kylvattnet rinner ut. Jag vet dock inte hur kylvattenkanalen i riggen mår om vattnet fryser runt riggen. Är det tex 20 cm is så lär det ju vara 20cm is i kylvattenkanalen också. Tål förmodligen rätt mycket men jag hade inte riskerat det.
                  Största problemet som jag ser det är att båten spricker och sjunker. Även om det bara är meterdjupt är det jäkligt knöligt att vada runt mellan isflaken och försöka hålla motorn över ytan.

Kommentera

Beror också lite på hur lång rigg motorn har, den del som är under vatten befinner sig i högre temperatur än om båten är upptagen och utomhus om det är riktigt kallt. Har man fast tank i båten blir bensinen dålig om den får stå för länge, men det kanske inte gäller i detta fall. Ligger båten på en väldigt utsatt plats kan isens rörelser spräcka skrovet, jag har min båt skyddad på insidan av en brygga så det blir aldrig riktigt stort tryck plus att det är en ganska tung alubåt och aldrig tjockare is än en decimeter eller så. Jag tror man ska ta katastrofhistorierna med en viss nypa salt, det gagnar ju marinorna att alla ska i och ur med båten och vinterkonservera motorer och allt sådant, gör man detta varje år så har man snart betalat av en ny motor. Därmed inte sagt att det är riskfritt, men det är en kalkylerad risk.

Edit: korrigerade resultatet av Apples magiska funktion som ersätter det ord man skriver med ett godtyckligt annat ord
                    Senast ändrad av holden; 2017-12-04, 10:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 827 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka