Hej.
Jag har en Yamaha tvåtakt, 30hk från tidigt 19-tal som sitter på en Crescent 450.
Nu ligger det till så att min båtkärra har blivit stulen. Ingenting utav värde direkt. En enkel 30-kärra som jag endast tog upp båten med, vågade aldrig köra längre sträckor med den.
Och där jag har min båt liggandes bildas isen fortare än på många andra ställen i skärgården. Jag är lite inne nu på att bara låta den ligga i över vintern. Och vad jag har förstått så medföljer stora risker för isbildningar inne i motorn som gör så att det kan gå sönder.
Min fråga är helt enkelt. OM jag kommer låta båten ligga i över vintern. Vad bör jag göra/tänka på för att undvika så mycket jag kan så att motorn inte går sönder? Finns det något knep? Självklart inte ha motorn uppfälld.
Där båten ligger är det ca 1 meter djupt, blir sällan bottenfruset där.
Jag kan även hyra ett släp och köra 6 mil till mina föräldrar och ställa av den där på EU-pallar. Men tänkte höra här först om någon vet något tips.
Med vänlig hälsning.
Jag har en Yamaha tvåtakt, 30hk från tidigt 19-tal som sitter på en Crescent 450.
Nu ligger det till så att min båtkärra har blivit stulen. Ingenting utav värde direkt. En enkel 30-kärra som jag endast tog upp båten med, vågade aldrig köra längre sträckor med den.
Och där jag har min båt liggandes bildas isen fortare än på många andra ställen i skärgården. Jag är lite inne nu på att bara låta den ligga i över vintern. Och vad jag har förstått så medföljer stora risker för isbildningar inne i motorn som gör så att det kan gå sönder.
Min fråga är helt enkelt. OM jag kommer låta båten ligga i över vintern. Vad bör jag göra/tänka på för att undvika så mycket jag kan så att motorn inte går sönder? Finns det något knep? Självklart inte ha motorn uppfälld.
Där båten ligger är det ca 1 meter djupt, blir sällan bottenfruset där.
Jag kan även hyra ett släp och köra 6 mil till mina föräldrar och ställa av den där på EU-pallar. Men tänkte höra här först om någon vet något tips.
Med vänlig hälsning.
Kommentera